Frågan är kanske när är det ismete och när är det angel.
Som jag hört så är Ismete att man håller i spöet och angel att spöet ligger på isen eller på någon anordning som står på isen, vilket jag tycker är skitlöjligt.
Min åsikt är att allt slitgöra det är att dra ut grejer på isen och borra hål m.m. så lycka man få upp en firre så är det sportfíske oavsett om man har spö eller ej.
Själv tycker jag att en fiskare ett spö är sportfiske och därmed är det fiske som bedrivs på isen med fler redskap än ett per man inte att betrakta som lika "sportfiskemässigt". Skillnaden mellan att hala in gäddan för hand (angel) och att drilla den med rulle + spö (ismete) är ytterst marginell.
Skall du regga en ismetad gädda räknas det inte om du använt ett angeldon som redskap eller ett angeldon som spöhållare samt nappindikator. Detta vad som har sagts av "kändisar" på sportfishpages.
Frågan är vart man drar gränsen, jag har en fyrkantig träbit med en angelvippa på!? Denna säsongen kommer jag fiska med limklämmor runt spöna och sen angelvippa fastklämd med hjälp av ett par spännband. ISMETET AEGER ! Längtar som ffann redan...
Kommentera