Justerbart tackel för ismete ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Justerbart tackel för ismete ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Justerbart tackel för ismete ?

Ni som såg TV-programmet "Fina fisken" nu i veckan vet säkert vilket tackel jag menar. Är det någon som sitter på en beskrivning hur man gör sådana tackel? Lite intresserad av att ha ett par stycken och testa på kommande ispass.

Om inte, vad är det för tillverkare/modell om man vill köpa färdiga?
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommer inte ihåg namnet eller så, dock en nackdel. Den justerbara kroken blir lätt till skrot efter nån gädda eftersom den sitter så tight, sen att krokarna är relativt mjuka gör det inte bättre

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
      Kommer inte ihåg namnet eller så, dock en nackdel. Den justerbara kroken blir lätt till skrot efter nån gädda eftersom den sitter så tight, sen att krokarna är relativt mjuka gör det inte bättre
      Jo jag uinser ju att det finns både för- och nackdelar med den typen av tackel men är ändå sugen på att testa på något spö för att bilda mig en egen uppfattning om hur det funkar.

Kommentera

Trä på kroken, krympslang runt skaftet och vajern, simple as that

Kommentera

Ursprungligen postat av Masken_Gurra Visa inlägg
          Trä på kroken, krympslang runt skaftet och vajern, simple as that
          Är det så enkelt? Jag funderade faktiskt på den lösningen men tänkte att det kanske var något lekande inblandat också. Kanske finns lite olika varianter iofs

Kommentera

Jag vågar inte testa ett sådant tackel. Känns inget bra att ha en "lös" krok. Vid mothugg så glider den ju. Johan påstod ju att han inte tappat något fisk, men ja jag skulle inte vilja köra så.
            Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
            http://www.ichtys.se

Kommentera

Ursprungligen postat av C4rlsson Visa inlägg
              Jag vågar inte testa ett sådant tackel. Känns inget bra att ha en "lös" krok. Vid mothugg så glider den ju. Johan påstod ju att han inte tappat något fisk, men ja jag skulle inte vilja köra så.
              Inte jag heller...
              Hade så på en stinger till en jigg förut, det funkade ju men känns inge bra...

Kommentera

Har kört med en "lös glidande" krok på både gäddmete, bullar och isfiske och har aldrig haft några problem med det.
                Har varken märkt att man tappat eller krokat mer.....

Men visst, det e klart inte helt optimalt.
                Senast ändrad av Wehlin; 2013-01-05, 15:33.

Kommentera

Du gör en tafs med fast 3-krok längst ner, drar tafsen igenom krok 2:s ögla (den justerbara). Sen när du apterar mörten sätter du den "fasta" kroken vid bröstfenan. Den löpande måttar du ut mot ryggfenan. Tar sen nån cm extra och virar tafsen några varv längs krokskafftet och avslutar med att dra taffsen runt 2 eller 3 av krokböjarna. Sitter benhårt sen. Då kan du justera efter betesfisk utan att behöva oroa dig för att den ska "löpa". Inga konstigheter! Ibland har jag en röd eller gul lysslangsbit som jag avslutar med att trä över krokskaft/tafs lindningen.
                  Den som har flest prylar när han dör vinner!

Kommentera

Ursprungligen postat av MeanMachine Visa inlägg
                    Du gör en tafs med fast 3-krok längst ner, drar tafsen igenom krok 2:s ögla (den justerbara). Sen när du apterar mörten sätter du den "fasta" kroken vid bröstfenan. Den löpande måttar du ut mot ryggfenan. Tar sen nån cm extra och virar tafsen några varv längs krokskafftet och avslutar med att dra taffsen runt 2 eller 3 av krokböjarna. Sitter benhårt sen. Då kan du justera efter betesfisk utan att behöva oroa dig för att den ska "löpa". Inga konstigheter! Ibland har jag en röd eller gul lysslangsbit som jag avslutar med att trä över krokskaft/tafs lindningen.
                    Funkar förstås bäst om man kör med mjuka tafsmaterial skall tilläggas.
                    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                    9 svar
                    253 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...