Angelkrok eller trekrok? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angelkrok eller trekrok?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Angelkrok eller trekrok?

    Tja ! Har märkt att jag ganska ofta tappar en och annan större fisk när jag kör med vanlig angelkrok. Har även märkt att de större gäddorna är mer försiktiga och spottar nästan direkt efter att de har tagit betet. Antar att det är för att de känner kroken och blir rädda. Märker också att i de sjöar där det finns gott om betesfisken gäddan försiktigare och petigare och i de sjöar där de inte finns så mycket betesfisk så är det som att de tar betet och aldrig vill släppa taget. Men de kanske inte är så lustigt när det är ont om mat.. Kör numera nästan bara med ismetespö men vore ändå kul och veta om det är bättre att byta ut angelkroken till en ismetestafs med 1 eller 2 krokar? Blir trött på och tappa stora fiskar hela tiden..!

  • #2
    Angelkrok är inget att ha för en sportfiskare iallafall. Angelkroken både skadar gäddorna och ifall du tappar en stor och den har kroken i munnen så får den svårt att äta och dör förmodligen.
    Jag skulle kört 2st trekrokar, eventuellt med bara en trekrok.

    Hoppas du förstår att angelkrok inte är något att ha
    KassPåAttHåva

    Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

    Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

    Kommentera


    • #3
      Angelkrok är bajs

      Kommentera


      • #4
        vilken sorts och vilken storlek är lagom med angling om man skall välja trekrok istället för dom där sket angelkrokarna? Och skall man knyta på en vanlig gäddtaffs i änden o sen hänga på en trekrok då? Nån som har tips på bra tackel till anglingen så kom med tips tack

        Kommentera


        • #5
          Var observant på gällande fiskeregler angående krokstorlek vid angling. Vet att det i en del fvo finns regler angående minimått på krokstorlek vi angling. Antar att det är för att skilja angling från övrigt fiske med hänsyn till hur många redskap som får användas samtidigt.

          Kommentera


          • #6
            Jag använder endast en trekrok storlek 4 vid betesfisk upp till 20 cm. Bommar en och annan snipa men de stora brukar sitta fint i mungipan. Upplever mindre djupkrokning med trista operationer i svaljet som följd
            pannben, pannben, pannben..

            Kommentera


            • #7
              Valet mellan angelkrok och trekrok är självklart för min del då jag kör modernt ismete och inte det traditionella angelfisket. Trekrok är det som gäller.

              Vanligaste storlekarna är nog mellan 2 - 8 men det beror ju lite på vad man har för betesfisk samt om man kör med en eller två trekrokar. Jag har gått över mer till att bara använda en trekrok och då oftast en 4:a eller 6:a.
              Senast ändrad av Bergman; 2016-10-25, 15:55.
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

              Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

              Kommentera


              • #8
                Jag kör med 1st trekrok i stl 1.
                Brukar nypa i mothugget när gäddan går med mörten och då fastnar oftast kroken i mungipan.

                Kommentera


                • #9
                  Angelkrokens vara eller inte, har väl inget med att den förstör munnen! Det är att den ofta fångar sämre som gör att man går över till mindre trekrok. Betesfisken lever längre, lockar bättre också.
                  Men en angelkrok sitter ofta ytligt och aldrig långt inne i munnen på gäddan, själva konstruktionen är ju gjord för ytliga krokningar.
                  Alla groteska trekrokar som sitter på tusentals jerkbaits runt om i landet gör större skada, men det pratar vi tyst om...

                  Kommentera


                  • #10
                    I år har jag gått över helt till en eller 2ST enkelkrok.
                    Typ karp krok. Storlek 4. Har inte bommat en gädda ännu.
                    Men abborren har lurat mig några gånger. Troligen små fiskar.
                    Slipper krångel med trekrok som fastnar lite här och var.

                    Helt klart smidigare med en enkelkrok och dom är billigare med.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sebbe T, 2023-05-02, 15:02
                    0 svar
                    199 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sebbe T
                    av Sebbe T
                     
                    Startad av Gädd-jos, 2023-07-26, 21:05
                    2 svar
                    178 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Sadda, 2023-12-08, 17:09
                    14 svar
                    569 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av Isakhj09, 2024-01-07, 19:31
                    6 svar
                    242 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Startad av Sadda, 2024-01-07, 21:00
                    7 svar
                    424 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Låg_Profil  
                    Arbetar...
                    X