lyfter frågan igen är det nån som är nöjd med handhållet ekolod värkar ju som inte nån är nöjd
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Portabla handekolod för isfiske!
Collapse
X
-
Jag köpte ett litet handekolod på jula innan sommaren med en liten skärm sladd och givare...finns i deras katalog!! detta har funkat skit bra man kan både se fisk och djup i antingen meter eller fot, detta kostade runt 500 och funkar bra sålänge man står still eller åker mkt långsamt så vid isfiske lär det funka bra
MVH Fidde
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Martin_GTackar för infon. Verkar som om man ska hoppa just över den här modellen om den bara klarar kärnis.
Har ruskig beslutsvånda om jag ska köpa ett Marcum eller satsa på att bygga portabelt kit med vanliga lodet. Vet nog alla för- och nackdelar med bägge varianter, men vad som är bäst för mig vet jag ej.
/Martin
Kommentera
-
Ursprungligen postat av PertanEtt litet tydliggörande som nog inte alla riktigt har klart för sig. Ultraljudsvågorna från ett ekolod färdas ytterst dåligt genom luft. I praktiken tar dom tvärstopp. Att hålla ett lod mot isytan kräver alltså att det är ett lager vatten ovanpå isen och att det inte finns några gasbubblor i isen och ingen snö ovanpå. Det hjälper inte att köpa en dyrare eller bättre modell utan man får nog i de flesta fall doppa lodet i sitt borrhål för att få ett vettigt resultat.
Kommentera
-
Linålen
Ursprungligen postat av knotaVarför inte ställa om det till meter?, sitter en liten switch inne vid batteriena om det var ett Normark lod.
Kommentera
-
kolla på www.svensktsportfiske.se De har gjort ett test där av diverse lod.Senast ändrad av Danne_Viklund; 2006-12-06, 20:35.Skitfiske på er! ;-)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av PertanEtt litet tydliggörande som nog inte alla riktigt har klart för sig. Ultraljudsvågorna från ett ekolod färdas ytterst dåligt genom luft. I praktiken tar dom tvärstopp. Att hålla ett lod mot isytan kräver alltså att det är ett lager vatten ovanpå isen och att det inte finns några gasbubblor i isen och ingen snö ovanpå. Det hjälper inte att köpa en dyrare eller bättre modell utan man får nog i de flesta fall doppa lodet i sitt borrhål för att få ett vettigt resultat.
Det verkar klara alltMen tror inte dom görs längre, de finns iaf inte i Sverige.
sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
|
9 svar
255 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()