Lina 0.20-0.25 mm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina 0.20-0.25 mm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
    Vad ska man med haspelrulle till när det går bra att handdrilla fiskarna även med flätlina?
    På tusenbröderna märks väl knappast någon skillnad, men när en fisk på en bra bit över kilot skall upp de sista metrarna till hålet är det en riktig mardröm.

Upplevdes senast under senaste passet :/

Rullar hit ocj rullar dit, huvudsaken är att man har ett mjukt och inte alltför kort spö som kan dämpa knyckarna lite och inte heller ger ngt slaklina i dom lägena...
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
      På tusenbröderna märks väl knappast någon skillnad, men när en fisk på en bra bit över kilot skall upp de sista metrarna till hålet är det en riktig mardröm.

Upplevdes senast under senaste passet :/

Rullar hit ocj rullar dit, huvudsaken är att man har ett mjukt och inte alltför kort spö som kan dämpa knyckarna lite och inte heller ger ngt slaklina i dom lägena...

Har i o f s inte fått någon borre över kilot på pimpel med flätlina, endast 9 hekto. Har dock fått ett antal gäddor, dessutom har jag inte tappat någon kilosborre på flätlina. Klart med känsla i flätlinan eftersom jag som regel om jag orkar ut på isen fiskar mellan 6-12 meter..
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Libbsticka Visa inlägg
        Ja det är ju intressant men alla flätlinor jag testat för vinterfiske blir lätt isiga och hårda/okänsliga när det är några -°C. Vad skulle vara annorlunda med denna?
        hej Libbsticka; Fördelen med flätlina vid vinterfiske och annat vertikalt fiske är att du har direktkontakt med fisken där nere i djupet. Du krokar lätt fisken med ett kort handledsryck! Töjningen hos en spectralina är 0,01 %. Töjningen hos en vanlig, homogen nylonlina varierar mellan 12 och 23 % beroende på vilket linfabrikat du väljer att fiska med. STREN Clear Blue är troligtvis den nylonlina som töjer sig minst! TUF Line XP liksom alla andra flätlinor av spectrafibrer blir, som du skriver, lite isig vid vinterfiske när temperaturen faller ner mot - 5 gr.C. Fördelen med TUF Line XP i jämförelse med andra flätlinor är att den har rundare, jämnare diameter och samma kvalitet över hela spollängden. TUF Line XP synes mig också vara nötbeständigare än andra flätlinor jag fiskat med sedan jag testade min första Corastrong för cirka 20 år sedan. PowerPro som jag fiskat mest med under de senaste tio åren är väl den lina som ligger närmast TUF Line XP i konstruktion och uppbyggnad, men den har sina klara brister.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand

Kommentera

Vad ska man med haspelrulle till när det går bra att handdrilla fiskarna även med flätlina?
          Därför att om man fiskar djupt och får ett gäng mindre abborrar så trasslar flätlina rätt mycket. Är det dessutom det minsta kallt så fryser linan fast i isen på nolltid.

I ditt fall spelar det givetvis ingen roll vilken lina du har, du trasslar ändå...Dessutom får du aldrig mer än en abborre per hål...

Kommentera

Har i o f s inte fått någon borre över kilot på pimpel med flätlina, endast 9 hekto. Har dock fått ett antal gäddor, dessutom har jag inte tappat någon kilosborre på flätlina. Klart med känsla i flätlinan eftersom jag som regel om jag orkar ut på isen fiskar mellan 6-12 meter..
            Gäddorna använder sig inte av de för abborren karakteristiska knyckarna, som blir som värst på kort lina då det är svårt att motverka slacklinan med endå inte låta som kränga loss för att man håller för stum.

Man kan inte heller jämnföra det med spöfiske och flätlina, då du där har ett superdämpare i spöet och du har lite andra förutsättningar på öppet vatten.

Visst ger det en överlägsen känsla, och sålänge man bara kan fläska upp firrarna så är det ju inga prob. Använder själv flätlinan till balansfisket just för att få dom där riktiga påslagen direkt i näven Skall det fiskas riktiga grisar åker nylonen på för att få lite "dämpande" effekt i knyckarna.

Samma prob när man ismetar gädda, och har styva spön, dom knycker sig loss varenda ggr.
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
              Därför att om man fiskar djupt och får ett gäng mindre abborrar så trasslar flätlina rätt mycket. Är det dessutom det minsta kallt så fryser linan fast i isen på nolltid.

I ditt fall spelar det givetvis ingen roll vilken lina du har, du trasslar ändå...Dessutom får du aldrig mer än en abborre per hål...
              KG?; Jag skrev här tidigare, eller om det var på Fiske.Nu´s Planket, att jag flera gånger drog av 0,10 mm PowerPro när den frös fast i isen. Det gjorde ju inte så mycket om bara 15 meter (fiskedjupet) försvann några gånger, eftersom jag hade 135 meter PowerPro spectralina på varje rulle. Det här, plus flätlinans benägenhet att trassla om man inte har tillräckligt med vind i ryggen och kan lägga ut löslinan i stora slingor på isen, får väl konstateras som några av flätlinans få nackdelar. Jag har inte bråkdelen av dina kunskaper, teknik och din erfarenhet vad gäller senare års pimpelfiske. Åren 1971-2006 har arbetet med att, som liten familjeföretagare, försöka sälja fiskeprylar till fiskebutiker tagit merparten av min tid i anspråk. Nu, när jag är ålderspensionär, kan jag försöka bättra på teknik och kunskaper inom pimpelfisket jag missat under de senaste 40 åren.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              Senast ändrad av Old Firehand; 2007-02-19, 18:18.

Kommentera

Trodde att gummisnodden nylonlinan var på utdöende. Har inte pimpelfiskat med nylon på dom senaste 10 åren vid nåt fiskesätt. Har för min del inte märkt nån skillnad av att flät skulle isan igen mer än nylon. Alla dessa problem som en del tar upp har i varje fall jag inte märkt. Däremot har flätlinan gjort fisket mycket bättre på dom flesta fronter. Bättre kontakt av nappande fisk. Inga linbrott som orsakat tappad fisk. Fast juckar man efter kvidd, går dej ju med symaskinstråd lika bra.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg

Nja, har inga problem med trassel med flätlinan vid pimpel och får jag fler än en småabborre i samma hål så flyttar jag mig, men jag kan gå med på att vid ditt favoritfiske tävlingspimpel där det gäller att hala småborre snabbt så kan det lättare bli trassel med flätlina, slutar du med pensionärsfisket så kan du också byta till flätlina, jag har dock inga problem med den eftersom jag inte tävlingsfiskar.
                  Senast ändrad av BBRF; 2007-02-15, 13:48.
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                    Trodde att gummisnodden nylonlinan var på utdöende. Har inte pimpelfiskat med nylon på dom senaste 10 åren vid nåt fiskesätt. Har för min del inte märkt nån skillnad av att flät skulle isan igen mer än nylon. Alla dessa problem som en del tar upp har i varje fall jag inte märkt. Däremot har flätlinan gjort fisket mycket bättre på dom flesta fronter. Bättre kontakt av nappande fisk. Inga linbrott som orsakat tappad fisk. Fast juckar man efter kvidd, går dej ju med symaskinstråd lika bra.
                    Det kan bildas små isklumpar på flätlinan men det är ett marginellt problem.
                    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Triellentips

Nja, har inga problem med trassel med flätlinan vid pimpel och får jag fler än en småabborre i samma hål så flyttar jag mig, men jag kan gå med på att vid ditt favoritfiske tävlingspimpel där det gäller att hala småborre snabbt så kan det lättare bli trassel med flätlina, slutar du med pensionärsfisket så kan du också byta till flätlina, jag har dock inga problem med den eftersom jag inte tävlingsfiskar.
                      Småpinnar lockar ofta dit större firrar. När de mindre plötsligt slutar nappa ska man vara beredd på tungung..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                      9 svar
                      251 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...