Hur organiserar ni era beten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur organiserar ni era beten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Tro på dina drag, då behöver du endast 5 st med och dom kan man nästan ha i fickan
    skitfiske på dig
    word!
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Här en variant på Cosmoz 08 beteshink https://www.fiskesnack.com/forum/gör...unda-beteshink

      Du Cosmoz 08 - ser att flertalet jiggar är origgade bortsett från shallowskruven, hänger du upp de riggade där i allteftersom eller tacklar du av?
      Krokarna har jag gjort i 1,5mm rostfri svetstråd som jag sedan har popnitat fast .

      Alla större gummibeten är shallowriggade & jag använder bara två stl på stingers som jag kan hänga på kortsidan i lådan , den kroken har jag byggt till efter dessa bilder .
      Mindre gummibeten typ 6 tummare är riggade med jiggskallar dom funkar också att hänga på krokarna & man får plats med 2 beten/krok

      Kommentera


      • #23
        När det gäller popnit så har jag en tång liggandes någonstans men jag har aldrig använt den. Har du lindat tråden runt niten på baksidan eller finns det någon bättre lösning?
        Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
          Jadu jag undrar detsamma. Många hävdar att man inte ska ha med sig för mycket beten ut på sjön, och att det är Bättre att fokusera på färre och lära sig dom bättre. Jag säger tvärtom,, eller gör tvärtom. Jag har med mig en Arsenal av beten varje pass. Vill inte stå där utan det polaren fiskar med och får fisk.
          Jag har väl inget att komma med vad gäller tips, men följer med stort intresse.

          PS. Större genomskinliga plastbackar med täta lock, en för hårda beten, en för mjuka. Där du kan lägga betesboxarna i?
          Du är inne på något. Begreppet att ”lära sig sina beten” känns typiskt svenskt. I jakten på att komma på ett eget begrepp så letar man i fel ända.
          Jag har ca 10 stora plano lådor i båten med allt man kan tänka sig behöva. För jag lär mig hellre vattnet jag fiskar på och hur det vattnet ter sig för dagen.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg

            Du är inne på något. Begreppet att ”lära sig sina beten” känns typiskt svenskt. I jakten på att komma på ett eget begrepp så letar man i fel ända.
            Jag har ca 10 stora plano lådor i båten med allt man kan tänka sig behöva. För jag lär mig hellre vattnet jag fiskar på och hur det vattnet ter sig för dagen.
            ja, så känner jag oxå. Jag vill ha med mig så mycket som möjligt. Men jag vill samtidigt att allt ska vara lätttillgängligt. Jag kan tänka mig att dropshot och texasriggar kan ligga lite undan då jag inte fiskar detta så ofta. Mest kör jag faktiskt trolling och spinnfiske. Iaf tills jag kan kalla mig kunnig på detta. Dropshot blir rätt sällan.
            Men frågan är vad som är bäst. Jag kör en linder 445 catch som båt och man får ju inte plats med hur mycket som helst i den.

            Kommentera


            • #26
              Organisering gone mental https://youtu.be/ATRBG6G7e1M

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av holetaker Visa inlägg

                ja, så känner jag oxå. Jag vill ha med mig så mycket som möjligt. Men jag vill samtidigt att allt ska vara lätttillgängligt. Jag kan tänka mig att dropshot och texasriggar kan ligga lite undan då jag inte fiskar detta så ofta. Mest kör jag faktiskt trolling och spinnfiske. Iaf tills jag kan kalla mig kunnig på detta. Dropshot blir rätt sällan.
                Men frågan är vad som är bäst. Jag kör en linder 445 catch som båt och man får ju inte plats med hur mycket som helst i den.
                Jag personligen vill ha beten som fiskar likadant i samma lådor.
                Ex sjunkande jerkbaits, små vevjerkar, grundgående wobblers, djupgående, extremt djupgående...etc.

                Just för att slippa vända upp och ner på alla busters för att se vilken som va sjunkanden nu igen.

                Kommentera


                • #28
                  Jag har sålt av en massa beten för att jag aldrig använder en tredjedel ens, men det slutar ändå alltid att jag köper mer igen (särskilt under vintertid).
                  Men just nu har jag 8 st plano-lådor och en större jerkbait-box som är sorterade efter gummisorterna och sedan jerkbaitsen/tailbaitsen i den större lådan.
                  Eastfield Wingman > McRubbers > McPikes > Pig Shads > Pig Shad (23cm)/ Daiwa Duckfin (25cm) > Seeker Shad Tails > Låda med Westin Swim, Squarepusher, McTails, Ticsaren och liknande jerkbeten.

                  I fiskeväskan går det ner 4 st vanliga plano-lådor, alternativt 2 st och en stor jerkbox och det tillsammans med alla verktyg och ask med tillbehör gör det alldeles för tungt att släpa på egentligen då jag fiskar från land mycket, men även om jag bestämmer mig att jag bara ska ta ett par stycken beten innan jag åker så blir det alltid för mycket ändå. Ibland så tar man någon tom låda och slänger i blandade grejer som man tror på för dagen dock och nöjer sig så.

                  Ursprungligen postat av holetaker Visa inlägg
                  Organisering gone mental https://youtu.be/ATRBG6G7e1M
                  Fy fan vilka pengar det rör sig om i allt det där. Och det är bara fiskegrejer.
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                  8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                  2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

                  Kommentera


                  • #29
                    Alltid lika svårt det där med sortering av beten tyvärr.

                    Jag har testat lite olika varianter med mina boxar, men just nu har jag beten av samma märke i några lådor, medans andra som jag har färre av varje märke istället är sorterade på vilket djup alternativt vilka arter jag ska försöka få upp.

                    Fiskar oftast gädda, men ibland händer det ju att man ska fiska gädda/abborre på eftermiddan och senare på kvällen på samma fisketur ge sej på gösen och DÅ är det inte kul att välja vilka lådor man ska plocka med sej.
                    (man vill ju inte lämna en eller två lådor hemma åsså drar polaren en massa fisk på ett bete som man inte fick med sej)

                    Man kanske borde göra sej av med ungefär hälften av alla beten egentligen, men då slutar det garanterat med att man köper på sej det igen när nån av fiskekompisarna drar fisk efter fisk.

                    Kommentera


                    • #30
                      Jag har "samma" problem som Roulie.
                      Som många andra har jag organiserat mina drag efter den fisk jag tänkt ge mig på (gös eller abborre).
                      Dessvärre är min fiskeväska för liten, så jag får inte med mig alla mina lådor, och att lämna dem i båten är inget alternativ.
                      Så jag har kommit fram till att blandlådan är min bästa vän
                      Ska jag ut och fiska gös så ser jag alltid till att ha en gös-låda med några favorit- jiggar och wobbler som fungerar för abborre. För det finns inget värre än att sitta och titta på när abborren jagar i ytan och man inte ens har en liten spinnare i båten.

                      Jag vet, större väska är en enkel lösning på mina problem, men det börjar bli väldigt mycket att släpa ner till båten. Och jag tar aldrig med mig mer än jag kan bära på en vända.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 497 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 833 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 659 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 557 svar
                      229 981 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Reekie
                      av Reekie
                       
                      Arbetar...
                      X