Fiskebår upp till 20 fot - vilka går bäst i grov sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskebår upp till 20 fot - vilka går bäst i grov sjö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskebår upp till 20 fot - vilka går bäst i grov sjö?

    Båtar som allmänt användas till fiske, trolling eller spinn, ni som TESTAT, Vilka båtar/modeller går bäst i grov sjö?
    Tips?

    // Lasse

  • #2
    Rocad och Beason är ju inte dumma alls.
    Men har prislappar där efter.
    Kör själv en Rocad 560sd. Fullt trollingkittad men fiskar främst havsfiske med den efter torsk och plattfisk.
    Soldäcket fram blir ett grymt kastdäck så den funkar galant till spinnfiske. Eller för familjen att ligga o jäsa på medans man själv fiskar.
    Den tåler mer sjö än jag är beredd att ge mig ut i. Och då anser jag mig ha rätt bra erfarenhet av båtkörning.
    En guide jag prata med som körde en likadan sa såhär: den båten klarar mer sjö o stryk än va din kropp gör. Sant eller falskt låter jag vara osagt.
    Men mycke handlar ju om den som kör båten med.
    En grym båt blir ju värdelös om den körs fel. Spec i grov sjö.

    Kommentera


    • #3
      Instämmer med ovan hade förut en Rival 606WAC och nu en Rival 560SP och även jag har insett att dessa båtar tål mer än jag vill utsätta mig själv för och med 50 år som båtförare så har jag hunnit prova ganska många olika båtar men ingen kommer i närheten av Rival/Rocad båtarna när det gäller att ta sjö i sin storleksklass.

      Mycket av det beror på de grova längsgående bottenstockar som de har och som normalt endast återfinns på offshore tävlingsbåtar, dessa stockar (plastbalkar) gör skrovet både styvt och starkt vilket är det som behövs när sjön går grov.

      Detta ihop med en smart skrovdesign gör att de också går extremt snålt men med hög marschfart vilket inte är oviktigt med tanke på dagens bensinpriser.

      Så satsa på en sådan och Du blir garanterat inte missnöjd.

      Kommentera


      • #4
        I det mindre intervallet, ca 6m, är nog GeMi det säkraste jag varit ute i. Klippstabilt Alu skrov som är rejält tilltaget. Inga vibrationer eller andra konstigheter då man flyger över stora vågor. Tillräckligt hög för att klara sjön med lite ansvar naturligtvis.

        Var ute i rätt grov sjö i Norge med en sådan och tröttnade lite på att åka upp och ner i vågorna. Blev en helt annan känsla att flyga över det. Det utan att man blev överaskad av att båten hittade på en massa krumbukter.

        En båt värd att kika på. Den jag körde var dock lite undermotoriserad och drog fruktansvärt mycket bensin. Har själv en Ockelbo B18 som är rätt bra den med men GeMi:n är ett snäpp till upp. Misstänker att den kanske är åt det lite tyngre hållet dock.

        Edit: Kanske skall tillägga att jag ej åkt Rocad/Rival. Har bara hört positivt om dem. Men jag bedömer mina egna båtar över hur de är i vågor. Jag åker ut även om det blåser. Det värsta jag vet är båtar som skär i vågorna eller inte orkar hålla upp näsan i medsjö... Men jag kan inte av olika anledningar ha en båt över 5.60 plus maxhöjd på höjden... (garaget).. Är oftast ute på Västkusten. Mindre båtar blir mer känsliga. Bara steppet upp till 6m plus ger mycket men utom mitt räckhåll tyvärr..
        Senast ändrad av Dominator91; 2021-02-24, 21:06.
        __________________________________________________ _____________________________

        Covfefe

        Kommentera


        • #5
          TACK för goda råd!

          Söker man på Tuben på "HAULOVER INLET" så får man ganska snabbt för sig vilka skrov som går bra i grov sjö. Om inte annat så får man sig några goda skratt. Sen är ju vissa båtar som passerar i mångmiljonersklassen och har inga som helst problem.


          Senast ändrad av Båtskär; 2021-02-24, 17:51.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Båtskär Visa inlägg
            TACK för goda råd!

            Söker man på Tuben på "HAULOVER INLET" så får man ganska snabbt för sig vilka skrov som går bra i grov sjö. Om inte annat så får man sig några goda skratt. Sen är ju vissa båtar som passerar i mångmiljonersklassen och har inga som helst problem.

            Dom videosen är väldigt trevliga att titta på. Men värt att tänka på att tex de flesta öppna båtar i dessa videos e jänkestyrpulpetare på 7m+.
            De som kommer i full patrull e riktigt stora båtar med svenska mått mätt.
            Titta på de mindre båtarna i videosen som kommer i sakta mak som vinkorkar.. Ikke trevligt.. Och direkt farligt när de får en våg som knuffar fram o upp aktern så fören bara dyker in i vågen framför..

            Kommentera


            • #7
              Japp, du har helt rätt. Råkade hamna där när jag sökte på båtar. Har lite långtråkigt, ligger hemma med diskbråck. Ligger och drömmer om sommaren och fiske.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Båtskär Visa inlägg
                Japp, du har helt rätt. Råkade hamna där när jag sökte på båtar. Har lite långtråkigt, ligger hemma med diskbråck. Ligger och drömmer om sommaren och fiske.
                Av nån anledning så försvinner ett par timmar i soffan väldigt snabbt när man kollar sådana videos.

                Kommentera


                • #9
                  Freeman boats, någon som testat liknande båttyp? Verkar ju gå sjuuukt bra i sjö.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Båtskär Visa inlägg
                    Freeman boats, någon som testat liknande båttyp? Verkar ju gå sjuuukt bra i sjö.
                    Dom e ju väldigt poppis på andra sidan atlanten. Inte sett många i europa.
                    Men visst ser de ut o gå fint. Men med ett sådant skrov borde vågorna slå i hårdare än på vanligt v-bottnat skrov. Men ta mig inte på orden.
                    Prislappen är ju dock inte för vanliga dödliga

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 497 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 659 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 669 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 558 svar
                    230 145 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Kolnej
                    av Kolnej
                     
                    Arbetar...
                    X