Vadare, vad duger och vad duger inte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadare, vad duger och vad duger inte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vadare, vad duger och vad duger inte?

    Hej alla glada!
    Har precis bestämt mig för att införskaffa ett par vadare och kom över ett par guideline laxa vadare (https://www.sportfiskegiganten.se/guideline-laxa-vadare) för en väldigt billig peng, 799kr.
    Men när jag googlar runt så verkar de flesta vara misssnöjda med vadare generellt och guideline verkar vara bland de mindre populära..

    Så till min fråga, jag har tänkt fiska lite längs den skånska kusten, kanske i någon sjö och å med dem. Inget i direkt strömmande vatten.
    Kanske blir max 20vändor per år.
    Är dessa vadare så pass bra att de räcker till vad jag ska eller är det "billigare" att köpa t.ex ett par vision kura eller simms freestone som håller lite längre?

    Hoppas ni förstår vad för slags svar jag är ute efter!

    Tack på förhand!

  • #2
    Hej hurtig.
    Vadare är ett pussel att lägga. Hållbarheten är inte per automatik så mycket bättre på de dyrare varianterna/märkena. Lite mer materiel finns oftast från knät och neråt. Passform o olika funktioner är bättre på de dyrare. Har du tur funkar de du köpt utan problem. Ska du fiska mer framöver så kan du uppgradera dig.
    Vissa sändningar kan va av sämre kvalitet även bland premiummärkena. Vissa gånger har jag haft vadare som hållt 3 säsonger andra år har jag gjort av med 2-3 par på en säsong. Men jag fiskar långt över 100 dgr per år.
    Viktigast att de sitter bra och att du kan röra dig obehindrat.
    Lycka till Peter b

    Kommentera


    • #3
      Tack för svaret Peter!
      Tycker de sitter bra, har bra rörelse möjligheter och så i dem! De kändes även i materialet bra, men har ju inget att jämföra med direkt...

      Kanske ska traska ner till den lokala butiken o känna på andra märken och se om det är någon större skillnad.

      Men känns konstigt att jag kunde få tag i den modellen så billigt är minst 1100kr billigare än andra ställen, gör en lite oroad men samtidigt kan man väl alltid reklamera dem om det blir problem?

      Kommentera


      • #4
        Jag har hört lite blandade åsikter om Guidelines vadare överlag, men det har oftast löst sig via butiken om man sparat kvittot. En kompis har Guideline Laxa-vadarna och han är supernöjd med dem. Om du har hittat dem för 799 kr så har jag svårt att se att du kan hitta bättre vadare för det priset.

        Jag har Simms Freestone-vadare och är väldigt nöjd med dem. Du kan ju nästan köpa 4 par Guideline Laxa-vadare för samma summa och skulle jag ha samma alternativ med facit i hand så skulle jag köpt Guideline Laxa-vadarna. Vision Kura och Simms Freesone är ju riktigt bra vadare, men frågan är om de kommer hålla så pass mycket längre att det är värt att lägga så mycket mer för att köpa sådana? Hållbarheten beror ju även på hur man sköter vadarna. Sunt förnuft räcker långt. Om du genar med vadarna genom tät buskage och halkar runt på klippor så är ju risken större förstås att vadarna går sönder.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
        42 svar
        8 776 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg senzitivity  
        Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
        11 svar
        729 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Gädd-jos  
        Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
        4 svar
        305 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg efc__
        av efc__
         
        Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
        1 svar
        211 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Adamp
        av Adamp
         
        Arbetar...
        X