Batteridrivna värmesulor/Handskar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteridrivna värmesulor/Handskar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Batteridrivna värmesulor/Handskar

Grejen är den att jag alltid fryser om mina fötter på vinterhalvåret och det spelar ingen roll hur bra kängor och sockar jag har, så nu ska jag införskaffa ett par batteridriva värmesulor var tanken. Är det nån som har koll på vad som fungerar och vart jag får tag i dom?

Samma grej med handskar med el men dom enda jag hittat verkar vara till scoteråkare o sådär och inte alls lämpliga för fiske, alla förslag och ider för att jag ska slippa frysa i vinter är välkommna

Kort fråga, är det krav på att köpa eller är GDS ett alternativ då kan jag tipsa om några varianter??
    Dessa användds inom en annan hobby jag har där fötterna tar stryk under vintersäsongen

Kommentera

Jag är också intresserad av något liknande men då något åt filt/dyna-hållet.
      Så släng gärna upp en GDS på det, om det inte är för jäklar invecklat kanske man lyckas =)

Kommentera

Gör det själv går aldeles utmärkt så länge det inte kräver allt för avancerade elkunskaper, löda o knepa o knåpa kan jag =)

Kommentera

Provat PAAM stövlar, dom är varma.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Falk Visa inlägg
            Grejen är den att jag alltid fryser om mina fötter på vinterhalvåret och det spelar ingen roll hur bra kängor och sockar jag har, så nu ska jag införskaffa ett par batteridriva värmesulor var tanken. Är det nån som har koll på vad som fungerar och vart jag får tag i dom?

Samma grej med handskar med el men dom enda jag hittat verkar vara till scoteråkare o sådär och inte alls lämpliga för fiske, alla förslag och ider för att jag ska slippa frysa i vinter är välkommna
            Jag köpte ett par batteridrivna värmesulor förra vintern för runt 450pix, och jag kan bara säga dig att det är mycket bättre med tidningspapper.
            Det funkade inte ett dugg för mina fötter.

Kommentera

Finns en sorts små påsar med en liten ampull i som man knäcker och då avger värme och som man kan ha i vantar eller vid handlederna. När du kommit hem är det bara att koka dem och de kan användas igen. Vet att dessa finns på Naturkompaniet men finns nog i de flesta sport och friluftsaffärer. Några andra enkla tips om du fryser mycket är att undvika att tex ha klocka på armen när du är ute eftersom metallen leder kylan bra. En annan idé kan ju vara att ha en bit liggunderlag som du placerar fötterna på när du sitter på isen, fungerar riktigt bra och är en enkel och billig lösning
              Pike Vobiscum

Kommentera

Ok här kommer några ideer från en annan värld nämligen från oss tokar som åker MTB i skogen även på vintern och med 10-15 minusgrader plus fartvinden så behöver fötterna lite värmehjälp.

Ett standardtips är att köpa handtagsvärmare för MC eller snöskoter och klistra dessa på yllesulor med alufolie för bättre spridning av värmen, fördelen är att kitet är klart och bara koppla in.

Sen har vi några som kräver lite mera pyssel men funkar gör dem, behövs mera drifttid så öka på Ah på batterierna eller ta med reservare: http://happymtb.org/forum/read.php?1,11793 .

Ett annat väldigt billigt sätt att minska kylan för fötterna framförallt vid stillasatående fiske eller andra aktiviteter är att ta med en bit frigolit ca 5cm tjock och stå på den, mycket effektivare än liggunderlag.
                Använde ofta det när jag var funktionär på rally och endurotävlingar vintertid och stod flera timmar på samma plats, så det funkar.

My 2 Cent

Kommentera

Tackar, ska kolla upp allt detta

Kommentera

Det där såg ju helt klart interessant ut, får bli att inhandla lite prylar och testa om det är hjälpen för min kalla fötter.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                    4 svar
                    227 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg SkaraBocken  
                    Startad av Pikebender, 2024-07-18, 12:33
                    4 svar
                    381 visningar
                    0 gillar