Vadarbraller i båt - hur puckat på en skala? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadarbraller i båt - hur puckat på en skala?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vadarbraller i båt - hur puckat på en skala?

    Skall iväg på en helgtur under april och tänkte att om det skulle börja ösa ner så hade det varit skönt att sitta i skydd av sina vadare men vi kommer sitta i båtar under hela tiden och det känns ju puckat att pajja dom.

    1. Är det big-no-no att använda sina vadare utanför vattnet endast i syfte att hålla sig torr? Det kommer alltså sittas ned en hel del i sannolikt rätt risiga båtar.

    2. Är det bättre att dra på sig överdragsbrallor (vet inte vad det heter, sådana kraftiga båthängselbyxor typ) ovanpå ?

    3. Hur hiskeligt varmt blir det med vadare och dessa tokbyxor?
    Är det blåål eller vralåk?

  • #2
    Ursprungligen postat av Könberg Visa inlägg
    Skall iväg på en helgtur under april och tänkte att om det skulle börja ösa ner så hade det varit skönt att sitta i skydd av sina vadare men vi kommer sitta i båtar under hela tiden och det känns ju puckat att pajja dom.

    1. Är det big-no-no att använda sina vadare utanför vattnet endast i syfte att hålla sig torr? Det kommer alltså sittas ned en hel del i sannolikt rätt risiga båtar.

    2. Är det bättre att dra på sig överdragsbrallor (vet inte vad det heter, sådana kraftiga båthängselbyxor typ) ovanpå ?

    3. Hur hiskeligt varmt blir det med vadare och dessa tokbyxor?
    Inga problem att använda lättviktsvadare med fuktavgivande membran på landbacken men neoprenvadare skulle inte jag rekommendera även om det naturligtvis funkar. Du kommer att bli sjöblöt under en dags fiske i ett neoprenvadare och det kommer troligtvis börja klia rätt rejält efter ett tag.
    Lättviktare däremot är mycket mer lika ett par vanliga regnbyxor. Men du ska inte sätta ett par byxor utanför dessa, då får du samma effekt som med neopren varianten. Ska du värmeisolera så är flerlager modellen innanför vadarna bättre.
    sigpic

    Kommentera


    • #3
      Jo, det är andasvadare jag har, men frågan är snarare om dom håller för nötningen i skrevet (läs röven) som lär uppkomma vid periodvis sittande?

      Dom där överdragshängselbrallorna jag snackar om är hyfsat ventilerade ändå (inte galonvarianten) så jag tror inte att dom kommer sabba själva värmekomforten. Det är ju ändå fötterna som är det värsta för min del och det kommer man ju inte ifrån ;-)
      Är det blåål eller vralåk?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Könberg Visa inlägg
        Jo, det är andasvadare jag har, men frågan är snarare om dom håller för nötningen i skrevet (läs röven) som lär uppkomma vid periodvis sittande?

        Dom där överdragshängselbrallorna jag snackar om är hyfsat ventilerade ändå (inte galonvarianten) så jag tror inte att dom kommer sabba själva värmekomforten. Det är ju ändå fötterna som är det värsta för min del och det kommer man ju inte ifrån ;-)
        Det ska inte vara några problem med sittande om de bara är stora nog och du inte sitter på stickande eller vassa underlag.
        Sen håller jag med dig om kalla fötter. Och strumpvadare kan bli riktigt kalla där, speciellt om neoprensockan är för liten och trång. Men ta en extra tjock yllestrumpa över och stoppa dem i ett par stora stövlar. Det ska nog göra susen.
        sigpic

        Kommentera


        • #5
          Se till att ha en redig räddningsväst på dej, Annars flyter du med fötterna upp och huvudet ner om du hamnar i vattnet och det vill sig riktigt illa.
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
          42 svar
          8 779 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg senzitivity  
          Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
          11 svar
          729 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Gädd-jos  
          Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
          4 svar
          311 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg efc__
          av efc__
           
          Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
          1 svar
          212 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Adamp
          av Adamp
           
          Arbetar...
          X