Guideline KISPIOX vadarjackan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guideline KISPIOX vadarjackan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Guideline KISPIOX vadarjackan

Hej på er!

Är det nån som kan berätta av egen erfarenhet om Guideline KISPIOX jackan? Jag kollade lite på den och det ser bra ut men ...

Har ni nån annan vadarjacka runt 1k som ni kan rekommendera?
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Det är den bruna va? En sådan köpte jag i våras och såhär långt är jag supernöjd. En enkel och lätt jacka som pallar regn och blåst. Köp en storlek större än för vanliga kläder så att du får plats med lite lager under.

Kommentera

Tack! Det var det som jag tänkte: att köpa större. Jag har redan köpt en fin underjacka och jag köpte XL i stället för L.

Men funktionsmässigt är du nöjd med jacka? Fickorna räcker? Sitter de på rätt plats? Jag läste att man får impregnera jackan ibland med tanke på att den tappar lite i förmågan att hålla vattnet ute.
      Tight lines!
      CDan

Kommentera

Får jag sticka in med ett litet tips?

Capricorn, rear ett par riktigt fina vadar jackor också:

Riktigt prestige märke: http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...35922d7abb671f
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-06, 09:45.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Just det att jackan har stora fickor är viktigt. Men jag har det svårt att jämföra dessa två jackor. På Patagonia Deep Wading Jacket finns nästan ingen beskrivning att funktionerna men på LOOP Sympatex Professional Deep Wading Jacket finns hur mycket som helst. Jag kan inte avgöra vilken passar mig bäst.

Utseendemässigt tycker jag att Loop jackan är bättre för mig.

Loop har följande funktioner som jag tycker är viktiga för mig:
          • 2 dolda stora vattenskyddade, fickor med innerfickor av mesh
          • 2 dolda vattenskyddade mediumstora fickor
          • 2 fleecefodrade vattenskyddade värmefickor
          • Vattenskyddad armficka
          • Dragsko i midjan <= jätte viktigt
          • Reglerbar huva <= jätte viktigt
          • Vattenskyddade blixtlås på samtliga yttre fickor

Har Loop jackan muddar?

Patagonia har:
          • stora frontfickor för stora flugaskar
          • en prefekt skuren huva <= är den reglerbar
          • StrechCoat muddar som håller vattnet ute <= det viktigaste för mig. Jag kan inte tänka mig en vadarjacka utan muddar.

Hur är det med Patagonia jackan: har den flera funktioner? T.ex. dragsko i midjan. Det syns inte på bilden. Jag är ute efter flera och ganska stora fickor.
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

Patagonia jackan har 4 fickor. 2 bröst fickor som du kan se. Men även fleece fodrade hand värmar fickor.

Här är litet mer om den. Den har drag sko för både huvan och jackan:

DESCRIPTION:
            Whether you're chasing Olympic Peninsula chrome or reaching for stripers beyond the break, sometimes you simply have to jump in and go deep. Our minimalist version of the SST is cut above the waist for serious wading, and has everything you need (and nothing more) from a waterproof/breathable fishing shell. In addition to roomy, zippered fly box pockets, a full-visibility hood and reversed StretchCoat® cuffs, it now features fleece-lined handwarmer pockets. Tough, 2.5-layer ripstop nylon with a waterproof-breathable H2No® barrier. Our shortest jacket, the Deep Wading also has a relaxed fit to accommodate layers and a loaded vest.

DETAILS:
            2.5-layer tear-resistant nylon with a Deluge® DWR (durable water repellent) finish, a waterproof/breathable barrier and sealed seams is packable and lightweight Visibility/Houdini® drawcord hood; drawcord waist with drain holes External, zippered chest pockets (set high for wading and with drain holes); brushed polyester lined handwarmer pockets; hanging accessory loop inside right pocket Glued-in, coated, reverse coil zipper; gusseted reverse StretchCoat® cuffs with slim fit D-ring on back; hidden daisy chain above left side label Lightweight and packable; relaxed fit; fits over fully loaded vest 2.5-layer; 2.7-oz.; 50-denier ripstop nylon with H2No® waterproof/breathable barrier and Deluge DWR finish. Cuffs: Reverse StretchCoat. All seams are sealed 377 g (13.3 oz)

Men gillar du mycket fickor? Då är ju Loop jackan att föredra.

Men vilken av dessa du än väljer? Så får du en förbannat bra jacka iaf.

Edit. Iof måste jag också säga att Loop jackan är snyggare. Och det kan ju vara bra att köpa svenskt om det råkar bli garanti grejor senare?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-06, 12:06.

Kommentera

P.s. Skulle bli mycket förvånad om inte Loop hade vatten säkra muddar av något slag? Det är ju något som de flesta vadar jackor har.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-06, 11:59.

Kommentera

Tack!

Nej, för mig designen är inte så intressant mer än att ha användbara funktioner. Att en jacka ser bra ut är mindre viktigt. Det ska vara funktionellt och inte annat. Jag bryr mig inte om en jacka ser snygg ut men inte är funktionell. Att jackan är både funktionell och snygg kan jag acceptera ;-) .

Jag menade bara att jag vill ha stora fickor för att eventuellt ha boxar i. Om dem är få men funktionella är tillräckligt för mig.

Ja, jag har sett vadarjackor utan riktiga muddar. Vad dessa kostade kommer jag inte ihåg.

Jag får undersöka mer Loop jackan.
                Tight lines!
                CDan

Kommentera

Ja, det är en bra approach det.

Varsågod.

Iof, så kan du ju ha en flug väst över vadar jackan också. Den tar ju alla boxar och små prylar du någonsin kan tänkas behöva. Och med håv magnet på håv skaftets ände och D ringen bak på kragen på västen eller jackan? Så har du ju håven bekvämt och lätt åtkomlig på ryggen.

Mitt tips är att höra dig för på Edge forumet. Där finns säkert någon eller några stycken som har både Loop och Patagonia jackan.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-06, 13:21.

Kommentera

Bra tips! Allihopa.

Jag kanske köper Kispiox jackan (för att den räcker för mig och är billig också) och köpa vid senare tillfälle en väst. Jag har i för sig köpt av rent misstag en väst. Jag tyckte inte alls hur den var formad och aldrig använt den. Västen är av en ”konstig” modell med remmar och fickor som ”hänger i luften” liksom. Jag blev inte alls vän med den. Kanske jag kan revidera mitt intryck och prova den på nytt.

Jag ska kolla på Edge forumet. Jag får se vad jag kan uppnå.
                    Tight lines!
                    CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2025-03-29, 20:56
                    0 svar
                    346 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu

Startad av .art, 2025-06-01, 21:34
                    3 svar
                    250 visningar