0.40 till jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

0.40 till jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
    Jag har kört med PP, Strike Wire och nu sitter det Tufline XP på mina rullar.
    Måste nog säga att alla funkar riktigt bra men man är som vanligt sugen på att testa andra saker, därav föll valet på TF XP denna våren.. Funkar helt enkelt kanon den med!
    Kör med 0,33 på mina Toro och 0,28 på min Revo Inshore.
    Den färgar av sig en hel del (kör med gul lina) men det gör PP & SW också!
    Har Tracer Braid på en haspelrulle och den funkar ypperligt den med! Riktigt stark och jag tror den har färgat av sig minst av de jag har testat.

Välj någon av ovanstående och du kommer bli nöjd !

/ Henke
    Hej Henrik Wikström;

Är man som människa lika positiv som du fungerar det mesta!

I´ll save the Biggest Ones for you!

Old Firehand
    www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm

Lämna en kommentar:

• ElCamino
    replied
    Så här blir det alltid i lintrådar(;-))...Det var därför jag ifrågasatte jämnheten i kvalitet.Hur skall man annars förklara att vissa aldrig har problem,och tvärt om?

Lämna en kommentar:

• Lucius
    replied
    Jag har inte upplevt några kvalitetsproblem med PP. Att den tappar en del röd färg spelar mig ingen som helst roll. Eftersom jag är nöjd med alla egenskaper linan har så kan jag inte se någon anledning att byta fabrikat och riskera att bli besviken. Har inte varit med om något linbrott liknande de du radar upp ovan. Även Tuf Line har fungerat klockrent.

Lämna en kommentar:

• EsoxToni
    replied
    Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
    Alla verkar dock eniga om PowerPro. Kul! Jag sällar mig också till skaran som är nöjda med den linan.
    Nej. Inte jag.
    Ser att personer som använder linan nämner kvalitetsproblem tex fransning och läser sen ett ganska konstigt inlägg om nåt med att aldrig byta ut en vinnande häst om samma lina.
    Måste säga att jag blir riktigt förvånad och till o med lite upprörd, att man medvetet köper en produkt med uppenbara nackdelar.
    Sätter man en krok igenom där coatingen är borta vid fight, så är de good bye gädda + dyrt bete med tafs eller du kanske kommer emot en sten strax under ytan eller titantafsens utstickande knutna ändar kanske gnager på linan vid båttransport.
    Men så är det ju, har man inte provat något annat så tycker man ju att det gamla beprövade är bäst.
    Själv vägrar jag köra med såna linor, jag kräver helt enkelt att det ska vara en riktigt bra coating på.

För att återgå till ämnet så har jag nu kört Fireline Tracer braid 0,36-0,45 till jerk och stora gummibeten.
    Jag har inte upplevt problem med kastlängd eller problem med linspridning på dom med Ambassadur 5000-serie C4, JB eller Predator.
    Jag kan även kasta spinnerbaits med 0,45 linan, det är inga problem men den kan kännas styv under första fisketuren om man då råkar ha lätta beten.

Har hittat den för 259kr (110m) i Sverige...bara att leta runt lite.
    Fiskebutiken vid Ullared var billig, har även sett ett företag som säljer den på Tradera för bra priser, exempelvis så kostar en 270m spole 0,36 350kr där nu och det räcker o blir över efter man fyllt två jerkrullar.

Många lever i tron om att det är samma typ av lina som den vanliga "platta" Fireline och totaldissar den direkt, men dom vet inte vad de snackar om.

Lämna en kommentar:

• Hwergelmer
    replied
    Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Jag vet att flera ogillar Power pro då den anses tappa färgen, den blir lite gråsjaskig och upplevs fransa sig mm. Men allt det är estetiska synpunkter. När det gäller funktion har jag under alla år inte haft nått att klaga på.
    Jag har precis gått över till röd PP 0,32 och nog tappar den färg och coating så det räcker (mer än röd spiderwire), men det är ju som du säger estetiskt. Jag kan bara inte förstå varför de måste smeta på så mycket vax(?) och färg när den ändå åker av direkt. Kan ju inte påstå att det ger mig något mervärde att få rosa kork på spöt och slaska av klet från linspridaren. Med det sagt är jag ändå väldigt nöjd med linan och det blir nog samma nästa gång, om man inte trillar i 8-strands-träsket d.v.s.

Lämna en kommentar:

• HenkeW
    replied
    Jag har kört med PP, Strike Wire och nu sitter det Tufline XP på mina rullar.
    Måste nog säga att alla funkar riktigt bra men man är som vanligt sugen på att testa andra saker, därav föll valet på TF XP denna våren.. Funkar helt enkelt kanon den med!
    Kör med 0,33 på mina Toro och 0,28 på min Revo Inshore.
    Den färgar av sig en hel del (kör med gul lina) men det gör PP & SW också!
    Har Tracer Braid på en haspelrulle och den funkar ypperligt den med! Riktigt stark och jag tror den har färgat av sig minst av de jag har testat.

Välj någon av ovanstående och du kommer bli nöjd !

/ Henke

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    hur kollar man bäst detta?
    Dra tantens nylonstrumpor genom ringarna så märker du det.....

Lämna en kommentar:

• Exxet
    replied
    Hej Old Firehand !

Tack för infon, måste säga att det va coolare när du kallade mig yxan
    Men detta borde man väl känna med fingret eller, slitna spöringar. men mina spön är ju nya, hur kollar man bäst detta?

Bra val Dennis, även om 0,32 PP hade varit snäppet bättre. (äää de vet jag ju inte då jag aldrig använt Tuf line)

Lämna en kommentar:

• snusdennis
    replied
    Äh det får bli Tuf line 0.33 när jag får pengar.. Kör tuf line på haspel men då i 0.20 och där funkar den bra..

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Jag vet att flera ogillar Power pro då den anses tappa färgen, den blir lite gråsjaskig och upplevs fransa sig mm. Men allt det är estetiska synpunkter. När det gäller funktion har jag under alla år inte haft nått att klaga på. Har provat 3 andra märken vilka alla givit mig bekymmer på ett eller annat sätt. och det har varit fulldyra kända märken.

Men som sagt ska snart prova en FINS och ett annat billighetsmärke jag har i lådan. tills dess får power pro 0,32 vara No:1
    Hej Anders "Axe Exxet" Eriksson;

Alla färgade dyneema- och spectralinor tappar färg med tiden och blir ljusgrå och ibland helt vita. Att linan "fransar" sig beror ofta på slitna och spåriga toppöglor och spöringar. Vissa linor som exempelvis Berkleys Fireline är mer kända än andra för att se luggslitna ut redan efter några få fisketurer....

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand
    www.trumman.com - http://www.trumman.com/heddon/x9269_zaragossa.htm

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
14 svar
697 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alin87
av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
4 svar
508 visningar