Ursprungligen postat av Lucius
Visa inlägg
Jag mer än gillar dina inlägg här, eftersom du vet både vad du pratar och skriver om....
Om jag får göra några små, mindre betydande tillägg vill jag gärna påpeka följande: Det är oerhört viktigt, när du fyller flätlina på rullen för första gången, att du håller linan så hårt sträckt som du någonsin kan och packar flätlinan extra hårt under hela påspolningen. Spola på flätlinan hårt och tätt ända in till de 30-50 varven homogen nylonlina närmast botten på rullspolen. Bra flätlina väljer man med hjärnan och inte med plånboken! Har man inte råd att köpa en bra spectralina som PowerPro, då kan man lika gärna köra med dacron- eller nylonlina. Dacronlina töjer sig mer, men är betydligt billigare/meter än dyneema- och spectralina. Nylonlina är den billigaste men också den mest nötbeständiga fiskelinan. Nackdelarna med nylonlinan är att den töjer sig 15-20 % vid vertikalt fiske och krokar sämre vid hårda, snabba mothugg. Nylonlinan bryts också ner snabbare av sol och saltvatten än flätlinor. Samtidigt är nylonlinan mer förlåtande vid spinnfiske och trolling efter snabba och hårt kämpande fiskar som Lax och Öring. Själv föredrar jag flätlinor vid vertikalt fiske på både små och stora djup samt vid spinnfiske efter hårdkäftade fiskar som Gädda och Gös. Vid trolling efter Gös, Lax, Röding och Öring föedrar och väljer jag alltid Super Silver Thread Excalibur eller motsvarande nylonlina på alla trollingrullarna.
Nobody & Nothing is forever!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm
Lämna en kommentar: