Flätlina Fireline - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina Fireline

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för all information vart verkligen matnyttigt! Nu blev det en Fireline Exceed svart eftersom det inte fanns något annat att välja på. Har inga goda minnen från nylonlina och tycker det är mycket smidigare att kasta med flätad. Vi får väl hoppas att det inte händer igen helt enkelt! Jag gick ner till 0.15 den håller för 7.9 kg så om det skulle hoppa på någon elak gädda eller dylikt så klarar sig ju linan! skitfiske på er!
    Scientists have recently discovered, that oil that isn't pumped up and used, will in time seep down through cracks that develop as the tectonic plates shift over longer periods of time. When the oil reaches the hot inner parts of the planet, it catches fire and the pressure increases rapidly, causing massive earth quakes and huge volcano eruptions. This is why the dinosaurs died out, they didn't have rat rods

Kommentera

Fireline, är absolut bäst på haspelrullar. Och den ännu bättre nya vita modellen som är dyrast av dom alla.
      Är fullständigt överlägset alla andra märken på haspel.
      Sen fodras det ju också bra linuppläggning.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
        De skarvar inte flätlinor i fabriken, däremot kan de skarvat flätlinan med ett par meter nylonlina som ligger i botten av spolen. Dels gör de det här för att inte flätlinan ska glida på spolen och dels för att fylla upp hela spolen. Med en fylld spole kastar man mycket längre, och om man skulle fylla en 2500-rulle med 0,12 mm flätlina går det åt mycket mer lina än vad man behöver. Genom att skarva på nylonlina i botten blir det billigare att fylla upp spolen.

Till regnbåge behöver du ungefär 0,12 mm flätlina. Desto tunnare flätlina man använder, desto längre kan man kasta små beten.

Om man använder nylonlina blir det ofta kurvor i linan när man kastar ut den. Nylonlinan formar sig efter spolen, vilket gör att den trasslar sig lättare. Flätlina, däremot, har i stort sätt inget linminne alls. När du kastar ut linan från rullen och börjar veva blir linan helt rak.

I ett inlägg över mig skriver Trumman att han föredrar nylonlina framför flätlina till ädelfiske. Du ska dock tänka på ett par saker innan du väljer vilken slags lina du ska fiska med. Som jag skrev innan har flätlinan fördelen att den inte har något linminne. Flätlina har även fördelen att den inte åldras på samma sätt. Såvidare inte flätlinan går sönder håller den i många fler fisketurer än nylonlina. Vanligtvis, om man inte fiskar extremt mycket, bör man byta nylonlina minst en gång varje år och flätlina ungefär var tredje.
        Dessutom, när man fiskar regnbåge använder man sig av små drag. För att dragen ska komma så långt som möjligt är det viktigt att dimensionen på linan är så liten som möjligt. Till vanligt fiske efter regnbåge bör man använda 0,25 mm nylonlina medans det räcker med 0,10-0,12 mm flätlina. Du kommer alltså längre om du använder flätlina.

Fördelen med nylonlina är däremot att man tappar färre fiskar och dessutom är den i stort sätt osynlig under vattnet. Dock bör man fråga sig hur viktigt det är med osynlig lina? Vet fisken att det är en lina? Om du funderar på ett köpa flätlina och du tror att det är viktigt så skulle jag rekommendera en svart lina.

Nu hoppas jag att du lärt dig något nytt och skitfiske på dig!
        Hej Tobias Ekvall;

Tack för att du försöker lära mig något nytt....fiske med flätlinor och haspelrullar! Tränat att fiska med haspelrullar och haspelspön har jag gjort sedan 1955 när jag köpte min första Mitchell 300 haspelrulle och med spinnspön och multirullar sedan 1952 när jag i födelsedagspresent fick en mörkröd ABU Record Ambassadeur 5000 Modell SG multiplikatorrulle, men jag försöker fortfarande, envis som jag är, att lära mig något nytt vid nästan varje fisketur.

På en punkt har du nog missförstått vem som skriver vad! Jag heter Leif Engström och inte Trumman! Däremot råkar jag äga Trumman Sportfiske och hade den sällsynt skicklige sportfiskaren Stefan "Trumman" Trumstedt anställd som säljansvarig butikschef åren 1997 - 2000 hos Trumman Sportfiske på Hornsgatan 78 i Stockholm. Numera arbetar Stefan "Trumman" Trumstedt som försäljningschef och marknadschef hos CWC.

Du skriver också att nylonlinan trasslar sig lättare och att det blir kurvor i linan när man kastar ut den. Själv anser jag att det är betet man kastar ut med hjälp av spöt och att det är betets tyngd och fart genom luften som drar ut linan från haspelrullens spole. Eftersom haspelrullens spole är cirkelrund och att linan vid både invevning och kast hasplas på och av spolen från spolgaveln lämnar linan haspelrullen i cirkelformade kurvor eller spiraler, vilket i sin tur kan vara en bidragande orsak till mängden trassel.

Visst har styvare linor längre linminne än mjuka linor, men inbilla dig inte att du aldrig kan få trassel när du kastar ut ett bete med flätlina på haspelrullen. Du kan få både ordentliga, svårupplösta trasselhärvor och hårt packade vindknutar på flätlinan om du har för tjock flätlina, för styv flätlina eller för mycket flätlina på haspelrullen. Dessutom är det mycket vanligt med trasslande flätlinor på en haspelrulle vid jigfiske med intermittent linslack mellan lockrycken.

Tvinnade flätlinor försvagar flätlinan och orsakar både vindknutar och trasselhärvor vid kast! En flätlina tvinnas när den inte hasplas på från gaveln av en påfyllnadsspole med samma diameter som haspelrullens spole och åt samma håll som påfyllnadsspolen släpper ifrån sig linan. Det innebär att linan tvinnas om påfyllnadsspolen har större eller mindre diameter än haspelrullens spole. Flätlinan tvinnas också ett varv för varje varv en fisk drar ut lina från haspelrullspolen, eftersom fisken drar ut linan från haspelrullspolen på samma sätt som den drar ut lina från en vanlig multplikatorrullspole.

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2012-09-01, 22:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Tobias Ekvall;

Tack för att du försöker lära mig något nytt....fiske med flätlinor och haspelrullar! Tränat att fiska med haspelrullar och haspelspön har jag gjort sedan 1955 när jag köpte min första Mitchell 300 haspelrulle och med spinnspön och multirullar sedan 1952 när jag i födelsedagspresent fick en mörkröd ABU Record Ambassadeur 5000 Modell SG multiplikatorrulle, men jag försöker fortfarande, envis som jag är, att lära mig något nytt vid nästan varje fisketur.

På en punkt har du nog missförstått vem som skriver vad! Jag heter Leif Engström och inte Trumman! Däremot råkar jag äga Trumman Sportfiske och hade den sällsynt skicklige sportfiskaren Stefan "Trumman" Trumstedt anställd som säljansvarig butikschef åren 1997 - 2000 hos Trumman Sportfiske på Hornsgatan 78 i Stockholm. Numera arbetar Stefan "Trumman" Trumstedt som försäljningschef och marknadschef hos CWC.

Du skriver också att nylonlinan trasslar sig lättare och att det blir kurvor i linan när man kastar ut den. Själv anser jag att det är betet man kastar ut med hjälp av spöt och att det är betets tyngd och fart genom luften som drar ut linan från haspelrullens spole. Eftersom haspelrullens spole är cirkelrund och att linan vid både invevning och kast hasplas på och av spolen från spolgaveln lämnar linan haspelrullen i cirkelformade kurvor eller spiraler, vilket i sin tur kan vara en bidragande orsak till mängden trassel.

Visst har styvare linor längre linminne än mjuka linor, men inbilla dig inte att du aldrig kan få trassel när du kastar ut ett bete med flätlina på haspelrullen. Du kan få både ordentliga, svårupplösta trasselhärvor och hårt packade vindknutar på flätlinan om du har för tjock flätlina, för styv flätlina eller för mycket flätlina på haspelrullen. Dessutom är det mycket vanligt med trasslande flätlinor på en haspelrulle vid jigfiske med intermittent linslack mellan lockrycken.

Nobody & Nothing is forever!
          www.trumman.com
          Hej Leif Engström!

Tydligen misslyckades jag lära dig något nytt eftersom du skrev att jag försökte, inte att du faktiskt blev en erfarenhet rikare. Jag kan däremot erkänna att jag lärde mig tvåa nya saker, att du heter Leif Engström och att du inte kallas Trumman. Har även läst dina fisketips på trumman.com och drar slutsatsen att du har många fler års erfarenheter av fiske än vad jag har. Dessutom har du inte bara många fisketurer på nacken, du är även mycket skicklig på det du gör. Att man hela tiden försöker lära sig något nytt gör att man skiljer sig från mängden.
          Även om jag är ung och är långt lika erfaren som du är, ska jag ytterligare en gång försöka lära dig något nytt som du inte visste. Åtminstone några av mina åsikter som du kanske har användning av.

Du anser att det är betet man kastar ut med hjälp av spöet och att det är betets tyngd och fart som drar ut linan från spolen. Det är helt korrekt. Dock är det fler faktorer än det som avgör hur långt kastet blir. Du som är lite äldre, minns du hur spolen på rullen såg ut för ett visst antal år sedan? Den var kort och djup. Om du studerar dagens rullar är de avlånga och grunda. Anledningen är att kastet blir längre, och orsaken är ett fysiskt begrepp som heter friktion. När linan lämnar rullen blir det en kant på spolen och desto större kanten är, ju mer utsätts linan för friktion. Om man har en tunn flätlina tar det längre tid för linan att sjunka på spolen än om man har nylonlina - kastet blir längre! För att kasta ut ett bete långt behövs alltså ett spö, rulle och lina som samarbetar för att kraften som betet utsätts för ska få så mycket lina att lämna spolen som möjligt. Visst är fysik och fiske en häftig kombination?

Visst kan man få svårupplösta trasselhärvor med flätlina, men om flätlinan inte är för tjock, för styv eller om det inte är för mycket flätlina på haspelrullen är den med dagens utbud av linor oslagbar vid många olika sorters fiske. Även jiggfiske. Sommaren 2009 använde jag flätlina för första gången på mitt jiggspö, och den linan sitter fortfarande kvar. Det har aldrig blivit trassel, och jag kan garantera dig att jag inte skriver det bara för att verka trovärdigare. Det har, återigen, aldrig blivit trassel. Den största anledningen till att jag använder flätlina vid jiggfiske är att linan är helt stum, vilket gör att jag mycket lättare känner huggen och kan göra ett blixtsnabbt mothugg.

Stick ut från mängden!

Tobias Ekvall
          Senast ändrad av Sevenoak; 2012-09-01, 23:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av Speedy Mike Visa inlägg
            Hej! Detta är min första tråd så jag hoppas den hamnade rätt!

Jag är väl relativ ny till fiskelivet men jag fiskade väldigt mycket haspel och fluga när jag var mindre men dessvärre försvann mina spön när det blev inbrott i husvagnen. Så nu var jag och köpte mig en relativt simpelt och billigt spö av typ Abu Garcia Stamina 7". Eftersom att det inte fanns någon lina på rullen när jag köpte spöt så tänkte jag att det var väl lika bra att köpa en flätlina av märket Fireline Exceed. Var och fiskade i tisdags och såg att det hade trasslat sig lite så drog ut linan tills trasslet försvann och helt random går linan av så förlorade väl 40meter lina. Nu ska jag in till Jula och köpa en ny jacka och lite och såg att dom hade Fireline till ett vettigt pris men det känns ju dumt att köpa en den igen om den ändå tänker gå av efter 6 fisketurer? Där vi fiskar är det mestadels RB och jag kör med mindre spinnare. Tips på annan modell av lina? Samt gärna om någon har erfarenhet av spöet, gillar känslan i spöet men rullen är väl lite sådär! Ska iväg imon igen så måste fixa detta idag!

mvh Mike
            Hej Speedy,
            Jag har själv väldigt goda erfarenheter av Fireline för bruk till haspelrullar. Jag har ingen erfarenhet av exeed varianten men vad jag hört är den ännu bättre. Det som är viktigt med flätlinor överlag är att man har en rulle med bra linuppläggning och precision överlag. Du skriver att du gillar spöet men att rullen är lite sådär. Här kan problemet finnas. något som de som tidigare postat i tråden verkat missat(eller så har jag missat att de har det) Grundregeln tycker jag är : Flätlia= högpresterande rulle(läs kostar lite mer) Nylon= Mindre avancerade rullar fixar dem. Jag brukar inte köpa fiskegrejer på Jula. Det betyder inte att jag tycker deras grejer är dåliga, de lever inte upp till mina krav helt enkelt. Fireline Exeed som passar inte på de rullar de säljer, enligt mig.

Kommentera

Hallå där !
              Jag fiskar själv ganska lite med haspelrullar, men för ett par år sedan köpte jag själv ett staminaset bara för att ha till nöds, dock ett 8 fot.
              Jag la också på fireline, kommer dock inte ihåg om det var Exceed eller den gamla hederliga och fick rätt fort liknande problem
              Kastade rullen på sophögen och fixade en annan billig rulle så var det löst.

Har förresten hört någonstans att Staminaspöna ska vara precis samma spön som Berkleys Phazer PZC spön ?
              Någon som vet om det stämmer? Tycker inte det kan vara omöjligt iallafall. Kände på ett Phazer på skoj i en fiskebutik
              en gång och tyckte dom kändes väldigt lika i aktionen iaf.

Hoppas det ordnar till sig för dig med din Staminarulle, kanske var det bara min som var ett måndagsex!

Kommentera

Det här med att man tappar mycket mer fisk med flätlina pga mindre flex, ställ ner bromsen lite och bromsa med handen då fisken är passiv.

Fiskar alla dar i veckan med flätlina istället för nylon fast jag skulle tappat 10% mer fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
                  Hej Leif Engström!

Tydligen misslyckades jag lära dig något nytt eftersom du skrev att jag försökte, inte att du faktiskt blev en erfarenhet rikare. Jag kan däremot erkänna att jag lärde mig tvåa nya saker, att du heter Leif Engström och att du inte kallas Trumman. Har även läst dina fisketips på trumman.com och drar slutsatsen att du har många fler års erfarenheter av fiske än vad jag har. Dessutom har du inte bara många fisketurer på nacken, du är även mycket skicklig på det du gör. Att man hela tiden försöker lära sig något nytt gör att man skiljer sig från mängden.
                  Även om jag är ung och är långt lika erfaren som du är, ska jag ytterligare en gång försöka lära dig något nytt som du inte visste. Åtminstone några av mina åsikter som du kanske har användning av. Du anser att det är betet man kastar ut med hjälp av spöet och att det är betets tyngd och fart som drar ut linan från spolen. Det är helt korrekt. Dock är det fler faktorer än det som avgör hur långt kastet blir. Du som är lite äldre, minns du hur spolen på rullen såg ut för ett visst antal år sedan? Den var kort och djup. Om du studerar dagens rullar är de avlånga och grunda. Anledningen är att kastet blir längre, och orsaken är ett fysiskt begrepp som heter friktion. När linan lämnar rullen blir det en kant på spolen och desto större kanten är, ju mer utsätts linan för friktion. Om man har en tunn flätlina tar det längre tid för linan att sjunka på spolen än om man har nylonlina - kastet blir längre! För att kasta ut ett bete långt behövs alltså ett spö, rulle och lina som samarbetar för att kraften som betet utsätts för ska få så mycket lina att lämna spolen som möjligt. Visst är fysik och fiske en häftig kombination?

Visst kan man få svårupplösta trasselhärvor med flätlina, men om flätlinan inte är för tjock, för styv eller om det inte är för mycket flätlina på haspelrullen är den med dagens utbud av linor oslagbar vid många olika sorters fiske. Även jiggfiske. Sommaren 2009 använde jag flätlina för första gången på mitt jiggspö, och den linan sitter fortfarande kvar. Det har aldrig blivit trassel, och jag kan garantera dig att jag inte skriver det bara för att verka trovärdigare. Det har, återigen, aldrig blivit trassel. Den största anledningen till att jag använder flätlina vid jiggfiske är att linan är helt stum, vilket gör att jag mycket lättare känner huggen och kan göra ett blixtsnabbt mothugg.

Stick ut från mängden!

Tobias Ekvall
                  Hej Tobias Ekvall;

Inom castingvärlden har långnosade haspelrullar, s.k. "grisnosrullar" använts sedan 1970-talet. Daiwa var en av de första haspelrulltillverkarna som satsade stort redan i början av 1980-talet med att tillverka långkastande "grisnosrullar". Den rulle som jag gillade mest av den nya generationen haspelrullar var Daiwa SS 2600 Whisker i Tournament-serien...en otroligt långkastande haspelrulle för lätta beten. Jag och min son John-Fredrik använde Daiwa SS 2600 Whisker flitigt åren 1985 - 1992 vid vårt Laxfiske i Gaula, Orkla och Namsen med 0,40 mm nylonlina och 9 - 17 grams Bomber 14A, 15A och ledade 15 J wobbler som beten.

Som 15-åring 1986 fångade John-Fredrik en silverblank, nystigen Lax på 13,0 kilo på en svartmålad Bomber 14A-XBBO med rött öga på Gaulas Bogen Reppe-sträcka. Någon sommar senare fångade John-Fredrik en Lax på drygt 16 kilo på Gaulas Sverre-sträcka. Den Laxen högg på en ledad Bomber 15J-XBS och var färdig för håven efter cirka 35 minuters kamp....

Båda Laxarna fångades med hjälp av ett 11 fots Berkey Phazer PGE30-11´haspelspö (Lure WT 15-60 g) och haspelrulle Daiwa SS 2600 Whisker i Tournament-serien samt 20 Lbs (9,1 kg) 0,41 mm Super Silver Thread Excalibur glasklar nylonlina.

Memories....

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2012-09-02, 18:09.

Kommentera

Sorry men fireline suger fett! har rätt ofta "imperfections" som gör att linjäveln går av 2 dm under toppöglan osv... Har slutat med fireline sendan 5-6 år tillbaka...

Kommentera

Ursprungligen postat av truttakungen Visa inlägg
                      Sorry men fireline suger fett! har rätt ofta "imperfections" som gör att linjäveln går av 2 dm under toppöglan osv... Har slutat med fireline sendan 5-6 år tillbaka...
                      Hur vet du det om du inte testat de nya linorna? händer mycket på 5-6år.
                      Jag har haft av powerpro 0,32eller 36 vid PO med en big bandit, linan gick av både vid tafsen och uppe vid rullen. Jag trodde nästan det var omöjlig att dela 1 lina på 2 ställen under ett kast
                      Alla linor har måndagsex, vissa mer än andra

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                      4 svar
                      471 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg perch61
                      av perch61

Startad av frycke, 2026-06-12, 21:32
                      0 svar
                      142 visningar