Hur hittar man mitten på linan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur hittar man mitten på linan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur hittar man mitten på linan?

Köpte nyligen en ny spole med 130 meter 0,10-lina som skall läggas på vertikalrullen inför kommande säsong. Men det är ju egentligen förbaskat onödigt att lägga på så mycket som 130 meter, så jag tänkte spola på halva och spara resten till nästa gång det skall bytas.

Men min fråga är då om någon har något bra tips på hur man gör för att hitta mitten på linan på ett ungefär? Med mitt dåliga ögonmått hade jag säkert lyckas klanta mig och sparat typ 20 meter, vilket känns mindre lyckat.
    Med andra ord, hur vet jag när jag vevat på ca 65 meter på spolen?

Gå ut och mät upp en sträcka på tex 10-20m och dra ut den längden från spolen och veva in på rullen och upprepa tills rätt mängd är påspolad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Gå ut och mät upp en sträcka på tex 10-20m och dra ut den längden från spolen och veva in på rullen och upprepa tills rätt mängd är påspolad.
      Bor mitt inne i Göteborg, så jag vet inte riktigt var jag skulle praktisera detta. Om jag går ut och ställer mig på gräsplätten utanför sjöfartsmuseet (vilket är närmast tänkbara plats) och går fram och tillbaka med lina mellan två pinnar, så kommer det nog snart män i vita rockar och hämtar mig.
      Men tack för tipset iaf.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
        Bor mitt inne i Göteborg, så jag vet inte riktigt var jag skulle praktisera detta. Om jag går ut och ställer mig på gräsplätten utanför sjöfartsmuseet (vilket är närmast tänkbara plats) och går fram och tillbaka med lina mellan två pinnar, så kommer det nog snart män i vita rockar och hämtar mig.
        Men tack för tipset iaf.
        Mig har de redan hämtat(var nog någon som såg mig spola på lina). Ja det är klart, bor man mitt i stan så är det inte lika enkelt som för en lantis som mig. Men det funkar också i mindre skala, tex mät ut 5m på golvet i lägenheten(om det finns plats förstås),blir bara lite krångligare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Mig har de redan hämtat(var nog någon som såg mig spola på lina). Ja det är klart, bor man mitt i stan så är det inte lika enkelt som för en lantis som mig. Men det funkar också i mindre skala, tex mät ut 5m på golvet i lägenheten(om det finns plats förstås),blir bara lite krångligare.
          Givetvis funkade det även i mindre skala inomhus. Tack för tipset!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
          4 svar
          468 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg perch61
          av perch61

Startad av frycke, 2026-06-12, 21:32
          0 svar
          142 visningar