Reklamera min STW extreme??...går av vid backslag. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reklamera min STW extreme??...går av vid backslag.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    ...om någon vet vilken utgångshastighet ett drag har kan man lätt räkna ut hur mycket kraft som tex ett 28 grams Toby utvecklar i början av ett kast...

Denna kan sedan jämföras med linans brottstyrka....och jag tror man skulle bli förvånad över hur mycket kraft vi snackar om....(jmf med "elefanter i baksätet" som man snackade om vi bilbälteskampanjerna som bedrevs för många år sedan..)

Har själv lyckats skicka iväg ett bar Buster jerks med 0,36 PP och även ett par bombardariggar när jag fiskade med ett 10-fots Adexa tempest och en Amb 6500 där det satt en 0,24 flätlina av osäkert märke...

Blir det stopp under såna förhållanden så får man räkna med att grejerna kan ryka...trots att det är kuranta prylar..
    Man blir ju lite nyfiken på vad en beräkning ger så jag gör ett försök.
    Det är inte vetenskapligt och helt beroende på mina antaganden men det kan ju ge en liten vink...

Anta att backslaget sker vid en hastighet på 20 meter per sekund (72km/h)
    Anta att stoppsträckan blir 10cm, det finns en liten töjning i linan trots allt + att armarna dämpar lite.
    Spöt räknar jag inte ger mycket dämpning eftersom jag även antar att jag pekar med spöt i kastriktningen då baskslager sker.

Om betet då retarderar linjärt från 20m/s till 0m/s så ger det en medelhastighet på 10m/s under de 10cm (0,1m) som retardationen sker.
    Det innebär att retardationen sker på 0,1 div 10 = 0,01s

Retardationen (negativa accelerationen) blir då 20 meter/s div 0,01s = 2000 meter per sekundkvadrat.

Formeln kraft = massa * acceleration ger vid 28g kraften 0,028*2000=56 Newton.
    Det innebär att för att bromsa ner min Toby 28g från 20m/s till 0m/s på 10cm krävs en kraft motsvarande 5,6kg under hela retardationen

Det är ju många antaganden, om t.ex. retardationen sker på 5cm (vilket kanske är mer rätt?) så blir kraften det dubbla, 11,2 kg vilket är nära brottstyrkan som jag ville minnas var 12kg.....vilket den kanske inte är i praktiken när linan är använd ett tag.....och därför small den av vid backslagen.

Om jag har gjort någon tankevurpa så rätta mig gärna.

//Kenneth

Kommentera

Jag tror spontant att du har varit lite i underkant när det gäller dragets hastighet....själv skulle jag gissat på minst det dubbla...

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
        Jag tror spontant att du har varit lite i underkant när det gäller dragets hastighet....själv skulle jag gissat på minst det dubbla...

/S
        Jag tror inte mina drag hade den hastigheten när jag fick backslaget men om det kommer vid utkastet....

Då räknar vi om med hastighet på 40m/s och 5cm stoppsträcka
        Retardationen sker då blir enligt tidigare formel på tiden 0,05meter div (40 meter/s div 2) sekunder = 0,0025 s (näst intill tvärstopp!)

Retardationen blir 40 div 0,0025 = 16000 meter per sekundkvadrat

Kraften blir massan i kilo * retardation = 0,028*16000=448 newton vilket ger ca 45kilo, klart att linan ryker av då...

Backar vi nu till retardationssträcka på 10cm så blir det ändå en kraft motsvarande 20kg på linan när min 28g Toby rycker till vid backslag.

Ingen rymdforskning precis men jag vill nog ändå påstå att ekvationernas resultat leder till slutsatsen att det inte är så svårt att kasta av en lina om man drar på rejält!

Ett sista räkneexempel för dom som kastar 100g beten.
        Säg 20m/s då backslaget sker, 10cm inbromsningssträcka.
        I mitt förra inlägg gav det en retardation på 2000meter per sekundkvadrat.
        Kraften blir 0,1*2000=200Newton, motsvarande 20kg
        Halverad inbromsningssträcka ger 40kg

Hmm....visst är fysik kul!

Kommentera

...ja som du ser...lite praktisk tillämpning av fysiklektionerna var allt som behövdes för att reda ut detta....

...sen blir det en liten gympalektion för att minimera källan till problemet...(träning ger färdighet...även om solen också har fläckar...)
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Helvete grabbar, här var det rejäla uträkningar
            Bra jobbat !

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
              Helvete grabbar, här var det rejäla uträkningar
              Bra jobbat !
              Tack, Henke!
              Eftersom ingen "rättat" mina formler så får jag väl anta att det är rätt sätt att räkna i alla fall.....det var ju ett tag sedan man satt i skolbänken!

Jag saknar faktiskt inläggen från UT när han var aktiv, han hade ju stenkoll både på rullar och ekvationer!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
              12 svar
              1 467 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg .art
              av .art

Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
              25 svar
              2 436 visningar