Multi vilken lintyp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi vilken lintyp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multi vilken lintyp?

Behöver lite åsikter om vilka linor Ni använder på Era multirullar och vad Ni tycker om dem, personligen är jag lite kluven och har lite olika linor men tänkte försöka byta på de rullar jag kör mest med och vill få det bra.

Det är främst rullarna för lättspinn till borre och öring/gädda och rullar i 5000 storlek eller små lågprofilare och såklart vill jag ha hiskeligt långa kast utan skatbon (jo jag vet hur man justerar bromsarna då jag fiskat med multi sedan tidigt 90 tal) men det har hänt mycket på linfronten på senare år och där har jag inte hängt med alls ;-(

På några har jag Fire Line svart i 0,20 som kastar bra men jag ser ju inte linan när jag tex jiggar ;-( så har jag en likadan rulle med en mjuk Spider Wire 0,20 och den skär ner i lagren och orsakar tvärnit med linbrott ;-(
    Så bytte den mot en Spider Wire Red 0,23 (den är egentligen tjockare än så vad jag kan känna) och problemet var borta men kastar bra ändå även med lätta beten som 10-20gr.
    På öring/gäddspöt med sina 5000 rullar har jag också en med Fire Line 0,20 som funkar bra och några med +0,30 och med beten på 30gr och uppåt märker jag ingen skillnad i kastlängder och det är mjuka linor på dem okänt fabrikat.

Så frågan blir utifrån detta vilket är bäst för lättspinn styva lite tunnare linor eller mjuka lite tjockare linor, och jag vill ha färgade linor som gula, röda eller annan väl synlig färg pga ögonen blivit sämre.
    Så dela med er av erfarenheter och åsikter om olika fabrikat och typer samt dimensioner på gott och ont.

Power pro,power pro s8s,strike wire,sufix 832 o tuf-line har jag kört med o aldrig haft problem. Men de 2 bästa är nog pp s8s o sufix 832 som gett bra kastlängder o har varit tysta i spöringarna.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag upplever att lindimensionen på multirulle har mycket liten betydelse för kastlängd. Problemet är att om för tunn lina används skär den ner i underliggande linlager och det trasslar direkt. Jag använder aldrig mindre än 0,19, och det är på min Calcutta 200 TEDC som har bra linuppläggning. Sen ser jag att du kör Fireline som är platt och den kör jag endast på haspelrulle. På multi behövs rund lina för bekymmersfritt fiske, typ Power Pro.

Kommentera

Har bara positivt att säga om Strike Wire Vertical 0.10mm

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
          Power pro,power pro s8s,strike wire,sufix 832 o tuf-line har jag kört med o aldrig haft problem. Men de 2 bästa är nog pp s8s o sufix 832 som gett bra kastlängder o har varit tysta i spöringarna.
          Har kört dessa linor också & det har funkat problemfritt , har även använt Fireline Tracerbraid som är min min favorit .
          Tycker den känns starkare mer pålitlig .

Kommentera

Dubbelpost...
            Senast ändrad av lausvik; 2014-07-09, 08:24.

Kommentera

Efter att ha testat olika flätlinor i dimensioner runt 0,15 har jag nu åter 0,30 mm nylon på mina lätta multirullar. Fungerar alldeles utmärkt. På en rulle har jag Rapala Titanium Core 0,25 (fast det är ju inte heller en flätlina).

Kommentera

Jag har testat flera olika flätlinor senaste åren och den jag är mest nöjd med hittills är Power Pro S8S.
                Den är stark och tyst i spöringarna. Den gula färgar inte så jäkla mycket heller som vissa andra linor kan göra.

Goda tvåor enligt mig är vanliga Power Pro, Tufline XP och Sufix 832.

Egentligen så funkar säkert de flesta (av kända fabrikat) "flätlinor" bara de har en rund profil.
                Och vad du än gör, skippa nylonlina!
                De kan man ha på ismetespö, trollingspön eller där flätlina är förbjudet (vissa laxförande älvar).

mvh/ HenkeW

Kommentera

Vanliga fireline hör inte hemma på multi, prova klassiska power pro t.ex. Jag kör Tufline XP och är nöjd men ska fortsättningsvis prova Tracerbraid eftersom markeringarna är bra för att se hur mycket lina man tar hem..

Kommentera

Har efter att förra sommaren ha fiskat med nylon 0,32 (Sufix och Trilene) på tunga gummispöt och ett spö för 15-4 gram (tappade ett par bullar och Wolftailar p g a nerskuren flätlina) återgått till flätlina. Mitt Savagegear MPP -160 gram med en TGC har fått vanlig PowerPro (den lina jag fastnat för efter att ha provat Spiderwire och Strikewire) 0,32. Härom dagen fick niofots Vendettat (15-40 gram), med amba C4, 0,23 Powerpro Super 8 och jag må säga att det lovar gott. Sannolikt kommer denna lina framdeles att ersätta allt annat, förutom rosa Strikewire på vertikalrullen. Har hört (läst) att Fireline ska vara bäst på haspel, men de rullar jag lagt Powerpro på har fungerat klanderfritt...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                    13 svar
                    700 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Koster
                    av Koster

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                    17 svar
                    736 visningar