StrikeWire Predator 0,36 - usel kvalité? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

StrikeWire Predator 0,36 - usel kvalité?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
    Ska han ett år senare lämna tillbaka linan och be om fiskedrag som kompensation?
    Missade att han haft den i ett år, trodde den va ny

Kommentera

Du P S tillika TS berätta gärna hur det hela faller ut så småningom! T ex om det var en trasig toppögla som ställde till det eller om det var ett måndagsexemplar till lina du fått, om du nu byter till annan lina och slipper vidare linbrott så ligger det nära tillhands att tro.

Kommentera

Ibland får man måndagsex. av linor. Gäller alla fabrikat och modeller, nylon som flätat. Har haft katastrofal PowerPro, Sufix, Berkley, Stroft, Maxima, Dragon, Greys m.fl.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av mena Visa inlägg
          Köpte för ett år sedan ny lina till min Ambassadeur 5601JB efter att linan som suttit på sedan jag köpte började kännas trist. Ville bara testa en ny lina men gamla linan var det inge fel på trots att den suttit på rullen i 3 år.

Kollade lite här på forumet och beställde en Strike Wire Predator X8 CAMO lina på 0,36mm. Och linan var helt okej förra året när den var ny. I Veckan har jag kört ett hårt fiskepass och har under veckan kastat av linan tre gånger.
          Linan har gått av en lång bit ovanför tafsen.
          Sedan jag kastat av linan 2 gånger började jag knyta om linan men efter många kast flög ytterliggare ett drag med tafs av och nu är jag less på denna skit.

Jag vet inte vad det kan beror på men jag spekulerar i att kvalitén på dessa linor som är flätade 8st till en inte håller lika länge.

Är det någon fler som haft problem med dessa nya linor? Och vilken lina ska man köpa ny som då håller för extrem fiskare som lägger mer fisketimmar än vad normal personer gör?
          Hej Mena;

Strike Wire Predator 0,36 mm och även andra dimensioner har ett bra rykte som stark och hållbar bland både Gädd- och Havsfiskare. Mina två tips är att du kollar toppöglans innerdiameter så att den inte har blivit spårig. En spårig toppögla nöter sönder den finaste fiskelina på nolltid....

Tips två är att använder en stark knut som inte glider upp eller går av. Till Spectralinor använder jag alltid 6-8 varvs Uni-Knot Loop och som skarvknut använder jag dubbel Uni-Knot.

Berätta gärna vilka erfarenheter du får när du följt mina knuttips...

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

Ps. Jag ser att jag inte var först med att påpeka att spåriga toppöglor kan vara destruktiva för de flesta linor. Ds.
          Senast ändrad av Old Firehand; 2015-05-29, 18:46.

Kommentera

Har kollat spö-ringarna nu 3 gånger för att hitta något fel men icke.

Idag vände jag på linan och nu bör den hålla. Linan ska palla min typ av fiske så jag vände den för att få bevisat att den fräscha sidan ska hålla.

Kommentera

Usel nötningstålighet på den linan. Verkligen usel.

Köpte linan när den var ny och spännande och den har helt ok dragstyrka. Men jag provar alltid nötningståligheten hemma, eftersom jag anser att det är den viktigaste egenskapen hos en lina, och det var tur att jag gjorde det. Den linan spolades av från rullen direkt.

Prova gärna själv och jämför med en annan lina av samma tjocklek. Gnid den mot en sten eller träbit eller testa den hur du vill. Oavsett metod kan jag nästan garantera att den går av först av alla.

Har testat fireline crystal, power pro, power pro s8s, sufix 832,savage gear adrenaline och nanofil. Samtliga i 0.20 eller däromkring. Trodde ingen skulle kunna vara sämre än nanofil men jag hade fel.

Kommentera

haft samma problem som dig fast då bytte jag lina till Svartzonkers lina men det hade ingenting med linan att göra i mitt fall då jag upptäckte att min ambassadeur krånglade. Den verkade snurrade ut linan för ojämnt så det blev konstiga ryck i grejerna ibland... bytte rulle och har inte kastat bort ett drag sen dess. blir dyrt att kasta bort jerkbaits för flera hundra kronor varje fisketur så jag investerade i en ny rulle och det gjorde susen

Kommentera

Ursprungligen postat av Huotaris Visa inlägg
                  haft samma problem som dig fast då bytte jag lina till Svartzonkers lina men det hade ingenting med linan att göra i mitt fall då jag upptäckte att min ambassadeur krånglade. Den verkade snurrade ut linan för ojämnt så det blev konstiga ryck i grejerna ibland... bytte rulle och har inte kastat bort ett drag sen dess. blir dyrt att kasta bort jerkbaits för flera hundra kronor varje fisketur så jag investerade i en ny rulle och det gjorde susen
                  Hej Tony;

Du verkar vara en toppenkund! Har du testat Bomber "Herky Jerky" här ... http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm ...??

Köp gärna tre av varje färg ifall du kanske fortsätter att kasta bort jerkbaits för flera hundra vid varje fisketur..

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av pygmen Visa inlägg
                    Usel nötningstålighet på den linan. Verkligen usel.

Köpte linan när den var ny och spännande och den har helt ok dragstyrka. Men jag provar alltid nötningståligheten hemma, eftersom jag anser att det är den viktigaste egenskapen hos en lina, och det var tur att jag gjorde det. Den linan spolades av från rullen direkt.

Prova gärna själv och jämför med en annan lina av samma tjocklek. Gnid den mot en sten eller träbit eller testa den hur du vill. Oavsett metod kan jag nästan garantera att den går av först av alla.

Har testat fireline crystal, power pro, power pro s8s, sufix 832,savage gear adrenaline och nanofil. Samtliga i 0.20 eller däromkring. Trodde ingen skulle kunna vara sämre än nanofil men jag hade fel.
                    Hej Linus ! Det är alltid intressant när andra har samma erfarenhet av olika utrustningar tekniska kvalitet, som man ändå får säga att en lina är. Jag nämnde samma sak i inlägg #6 om linans nötningsegenskaper.

Däremot kan jag INTE hålla med om att det är en linas viktigaste egenskap, jo i väldigt speciella fiskesammanhang men då kör man nog helst nylonlina om man skattar den egenskapen högst.

Jag använder fortfarande den linan, anser den va kanon på alla andra sätt. Riktigt tyst långkastande lina som ligger otroligt bra på spolen, skär inte ner, suger inte vatten och ger väldigt snälla skatbon dom få gånger man är i det gränslandet.

Jag tycker nog det är något man mycket väl kan leva med, man får ju trotts allt andra goda fördelar som det är synd att du missar nu när du sätter allt värde på en egenskap man inte ens har behov av alla gånger.
                    Senast ändrad av Exxet; 2015-06-01, 19:49.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                      Hej Linus ! Det är alltid intressant när andra har samma erfarenhet av olika utrustningar tekniska kvalitet, som man ändå får säga att en lina är. Jag nämnde samma sak i inlägg #6 om linans nötningsegenskaper.

Däremot kan jag INTE hålla med om att det är en linas viktigaste egenskap, jo i väldigt speciella fiskesammanhang men då kör man nog helst nylonlina om man skattar den egenskapen högst.

Jag använder fortfarande den linan, anser den va kanon på alla andra sätt. Riktigt tyst långkastande lina som ligger otroligt bra på spolen, skär inte ner, suger inte vatten och ger väldigt snälla skatbon dom få gånger man är i det gränslandet.

Jag tycker nog det är något man mycket väl kan leva med, man får ju trotts allt andra goda fördelar som det är synd att du missar nu när du sätter allt värde på en egenskap man inte ens har behov av alla gånger.
                      Nötningståligheten i sig är väl sekundär till den ännu viktigare egenskapen att linan håller. Men dom två är ju väldigt sammanflätade.

Håller inte med om att det krävs väldigt speciella sammanhang för att ha nytta av nötningståligheten på en lina. Själv kör jag nästan bara "vanligt" fiske och trolling. Inte speciellt nötande fiske.

Men slitage på din lina uppstår ALLTID. Hur du än skulle försöka undvika det, silkesvantar och liknande. Inte så farligt på nya linor men efter en månads fiske vill iaf jag ha vetskapen om att min lina har hyfsad nötningstålighet. Tycker det tillför en trygghet.

Visst, man behöver inte ha den tuffaste linan på marknaden. Flera vanliga märken duger. Men just den här linan skulle jag aldrig känna mig trygg med i båten. Den får ha hur fina övriga egenskaper som helst, tyst och långkastande etc etc.. Men när drömfisken väl sitter på kroken vill jag ha mitt livs fight. Inte sitta och oroa mig för att linan kanske har stött emot något nån gång.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                      14 svar
                      686 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alin87
                      av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                      4 svar
                      504 visningar