Spola flätad lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spola flätad lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spola flätad lina

Hej!
    Köpte haspelrulle och spö idag på jätterea. De sålde även flätad lina "X-strong" av märket KINETIC devil fish (?). Har aldrig spolat en sådan rulle. På rullen står det att man kan ha 240 M 0.20-lina. Jag köpte 0.18-lina och i butiken sa de man kunde ha 400m. Men jag köpte ju bara 110 M. Vad gör jag? Kör med den jag har och skarvar på mer sedan eller lägger 100m nylon under?

Med vänlig hälsning,

Stevieboy

E bara att lägga på nylon i botten. Det gör jag i 9 fall av 10 då det hindrar flätlinan att glida på spolen o att det blir billigare än att fylla spolen med flätlina. Vill man fylla med bara flätlina så kan man ta en tejpremsa så de låser på spolen.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Tack för snabbt svar ��
      Jag har 100 M linor av 0.15, 0,28 och 45 M 0.25. 0.15 har jag 200 M av. Lägger kanske på 100 M 0.15 och sedan 110 M 0.18 flätad?

Kommentera

Eftersom det utan att mäta är omöjligt att veta hur mycket flätlina respektive nylonbacking det går på, så är det enklast att helt enkelt spola på flätlinan först och fylla på med nylon tills spolen är full. Sedan vänder man paketet ett par gånger genom att spola linan på en annan spole så att nylonbackingen hamnar underst. Så här: flätlinan först + nylonet sist på spole 1, veva linan på spole nr 2 så att nylonet nu är underst och flätlinan överst, veva linan på spole nr 3 så att flätlinan ligger underst och nylonet överst, veva till sist tillbaka linan på spole nr 1 med nylonet underst och flätlinan överst. Om du inte har reservspolar eller andra rullar tillgängliga så går det att klämma fast en M8 bult med muttrar och breda brickor på båda sidorna i en tom linspole och veva in linan på den med en batteridriven skruvdragare. Du behöver givetvis två tomma linspolar så att du kan vända linan så att nylonet hamnar underst på samma sätt som med reservspolarna eller rullarna.

Kommentera

Om man har en kinetic rulle kan man ju lika gärna spola på de 110 M och vara nöjd.
          (Du brydde dig knappast om det var 5:1 eller 6:1 utväxling iaf)

Om linan glider lite på spoolen veva på utan belastning och dra sedan åt lite, återupprepa detta tills det inte glider.

Kommentera

Ursprungligen postat av ribbones Visa inlägg
            Om man har en kinetic rulle kan man ju lika gärna spola på de 110 M och vara nöjd.
            (Du brydde dig knappast om det var 5:1 eller 6:1 utväxling iaf)

Om linan glider lite på spoolen veva på utan belastning och dra sedan åt lite, återupprepa detta tills det inte glider.
            Jag tror att jag missuppfattat dig för jag hoppas att du inte nöjer dig med en halvfull spole på en haspelrulle (kanske inte riktigt lika illa på en multi). Det blir rent jävligt att kasta med så lite lina.

Det med att veva på linan löst... Jag förstår inte tipset.
            Linan ska ALLTID spolas på under belastning. Detta för att undvika skatbon och att linan skär ner i underliggande lager.
            Sedan är det ett måste att en flätlina är fast förankrad i spolens botten (därav i alla fall några varv nylon i botten eller tejp). Annars snurrar hela linpaketet!
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Jag tror att jag missuppfattat dig för jag hoppas att du inte nöjer dig med en halvfull spole på en haspelrulle (kanske inte riktigt lika illa på en multi). Det blir rent jävligt att kasta med så lite lina.

Det med att veva på linan löst... Jag förstår inte tipset.
              Linan ska ALLTID spolas på under belastning. Detta för att undvika skatbon och att linan skär ner i underliggande lager.
              Sedan är det ett måste att en flätlina är fast förankrad i spolens botten (därav i alla fall några varv nylon i botten eller tejp). Annars snurrar hela linpaketet!
              Nej det blir inte jävligt att kasta.

Nej hela lin-paket snurrar inte om du gör så.
              Uppenbarligen kan/gillar du inte att läsa, jag skrev inte spoola på utan belastning!
              Spoolknuten, dra åt, dra på 2-3 varv, dra åt, 2-3 dra åt, nu sitter linan.

Att spola lina är ungefär lika svårt som att använda spisen till att koka vatten, sluta gör en grej av det.

Kommentera

Inte för att vara taskig men kokar du vatten som du spolar lina blir det inget te.
                Nöjer du dig med att koka vattnet till 50 grader?

Du skrev inget om spolaxelknuten i ditt första inlägg, en halvfull spole är helt fel...
                Allt kan göras bra eller bättre men när någon tipsar om något som är uppenbart dåligt/fel så måste jag reagera.

Dessutom så svarar vi på TS fråga.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Självklart är det mycket bättre med full trissa men om man köper ett kinetic spö med rulle (inget fel med det, fiskade själv med ett idag fast med en 69 kr Abu rulle på spöt med kina flät påspolad enligt ovan) så varför bry lägga ner massa tid på att grunda med nylon?

(Fiska även med en shimano rulle 2500 med flät 0,17 ca 75 m kvar utan problem (påspoolat enligt ovan), men visst var den bättre med 110m)

Men om man vill ha bättre så är det svårt att börja med kinetic grejer.

Kommentera

Ursprungligen postat av ribbones Visa inlägg
                    Självklart är det mycket bättre med full trissa men om man köper ett kinetic spö med rulle (inget fel med det, fiskade själv med ett idag fast med en 69 kr Abu rulle på spöt med kina flät påspolad enligt ovan) så varför bry lägga ner massa tid på att grunda med nylon?

(Fiska även med en shimano rulle 2500 med flät 0,17 ca 75 m kvar utan problem (påspoolat enligt ovan), men visst var den bättre med 110m)

Men om man vill ha bättre så är det svårt att börja med kinetic grejer.
                    Jag har tyvärr svårt att förstå vad du menar riktigt, men om jag tolkar dig rätt, så tycker du att eftersom han köpte billiga grejer, så är det inte värt att lägga ner ngn tid på att få linan så bra som möjligt?

Jag tycker det låter som en bra ide att börja med ett billigt sett för att lära sig. Att lära sig små tips och trix och lära sig behärska grejerna, istället för att köpa ett dyrt sett.
                    TS tänker helt rätt, fyll upp spolen ordentligt enligt tipsen du fick ovan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                    25 svar
                    2 437 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                    13 svar
                    689 visningar
                    0 gillar