Fladen Fishings flätlinor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fladen Fishings flätlinor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fladen Fishings flätlinor

    Hej

    Går i funderingar kring val av flätlina till två av mina haspelrullar. Kommer att användas till främst kustfiske men även i insjö. Är det någon som har erfarenhet av Fladen Fishings flätlinor? Tar tacksamt emot synpunkter.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

  • #2
    tyvärr vet jag inget om fladens linor, men biltemas "PE-flätade" lina är helt OK, jag har använt den i många år.
    troligen samma prisklass.
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fisk...na-2000024298/
    den är grön, men det verkar som att de har lagt in fel bild på hemsidan.
    </R>

    Kommentera


    • #3
      "PE-flätade" lina är helt OK,

      Att tänka på med biltemalinan är att den är minst dubbelt så tjock som angivet, exempelvis fick jag på ca:175 meter 0:20 på en Amb: 6500 som tar 200 meter 0:40 nylon...

      Kommentera


      • #4
        Har en spole med 1200m av Fladen Maximus Braid 0,20. Använder den till jiggning i havet på en multis. Där funkar den ok för det behovet. Men den blir flimsig och blöt och lite allmänt sådär efter lite användande.

        Till Haspel skulle jag valt annan lina än den jag har från dem. Men jag köpte den på Ullared för ingenting och till det priset är det oslagbart värde för det jag använder den till.
        Senast ändrad av Dominator91; 2017-05-30, 09:58.
        __________________________________________________ _____________________________

        Covfefe

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Att tänka på med biltemalinan är att den är minst dubbelt så tjock som angivet, exempelvis fick jag på ca:175 meter 0:20 på en Amb: 6500 som tar 200 meter 0:40 nylon...
          Skulle vara intressant att veta hur mkt Power Pro eller annan känd flätlina i 0,20 som rymms på en Amb 6500 - som jämförelse, vi vet ju att alla flätlinor fyller mer än vad angiven diameter antyder.
          Själv är jag lite mer nyfiken på Biltemas nyare blå och flerfärgade 8-trådiga för 199-299kr/300m...

          Kommentera


          • #6
            135 m, eller vad det nu är på powerpro spolarna, 0,23 mm med c.a 35 m nylon i botten, gick utan problem på min 5500 rocket.
            Numera sitter det en rulle, kan de va 120 m, sufix 832 0,24 mm, med liknande mängd nylon.
            Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Skulle vara intressant att veta hur mkt Power Pro eller annan känd flätlina i 0,20 som rymms på en Amb 6500 - som jämförelse, vi vet ju att alla flätlinor fyller mer än vad angiven diameter antyder.
              Själv är jag lite mer nyfiken på Biltemas nyare blå och flerfärgade 8-trådiga för 199-299kr/300m...
              Biltemas blå är helt OK. Stark som fan är den med. Köpte 0.30 tror jag och den ser ut som en tunn tross
              Inget jag skall köpa igen men som sagt OK. Deras nylon däremot köper jag mycket av då den slår i princip alla andra på marknaden när det gäller styrka använder mycket till Tafsmatrial

              Edit:
              Kollade min Blå lina i förrådet. 0.25 var det som jag köpte och den är grövre än min J-Braid 0.35. Har lagt en annan lina utanpå den blå på spolen annars hade jag kunnat ta ett kort när dom ligger bredvid varandra. Men som jag sa innan är den OK. jag har inte kvar den på någon rulle längre utan använder den till stingertafs vid gösfiske
              Senast ändrad av Classe69; 2017-05-31, 07:37. Anledning: Tillägg
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • #8
                Dem är hållbara men saknar specifikationer.

                Kommentera


                • #9
                  Hej!

                  Jag vet att det är en gammal tråd, men jag måste verkligen tipsa om en lina från Fladen!

                  Den heter Fladen Cable Braid och är helt sjukt prisvärd!

                  Jag beställde ett haspelkit till en av sönerna och den webbshoppen som hade den modellen jag skulle ha, till ett rimligt pris var Skittfiske. Jag behövde också lina till rullen och eftersom att de hade extrem rea på Fladen Cable Braid, så köpte jag en spole i 0,10 för 60kr. Jag hade inte läst några recensioner eller kollat upp den innan, vilket jag alltid annars gör! Jag hade alltså inga förhoppningar på linan!Jag tänkte väl att jag får byta den snart, jag brukar köra med Power Pro 0,10 men den är ju så dyr!

                  När grejerna kom och jag fick spola på linan på rullen så märkte jag direkt att detta var en riktig kvalitetslina! Den kändes precis som Power Pro Slick 8, som jag hade kört med tidigare men är också för dyr!

                  Linan är tyst som faan, extremt mjuk och följsam, är verkligen inte grövre än vad det står på spolen, och den är stark! Är du intresserad av en ny lina, kör på Fladen Cable Braid! Jag har efter den första spolen köpt en bulkspole på 1200m med 0,12 för 700! Jag kör den till allt inom kast och mete.

                  Mvh
                  Anders
                  Senast ändrad av richtermo; 2023-11-03, 11:48.
                  gravitate et accuratissime sit virtus

                  Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  • perch61
                    Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                    av perch61
                    Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                    2024-01-08, 09:15
                  • perch61
                    Linpåspolning
                    av perch61
                    Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                    2023-12-29, 10:19
                  • Terraplane
                    Vad är detta för lina
                    av Terraplane
                    Hej
                    Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                    2023-08-20, 09:27

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                  8 svar
                  1 834 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg richtermo  
                  Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                  7 svar
                  2 378 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sikkfisk  
                  Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                  4 svar
                  278 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mr Morgan  
                  Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                  8 svar
                  413 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Brappa
                  av Brappa
                   
                  Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                  13 svar
                  534 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg senzitivity  
                  Arbetar...
                  X