Sufix 832 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sufix 832

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sufix 832

    jag har sufix 832 0,18 på min nya shimano super gt 2500 rd.
    har mycket problem med vindknutar o "tappade" varv på rullen.
    trodde först att jag hade för mycket lina på men problemet kvarstår trots att jag tagit bort en del lina?
    är linan för "mjuk" för en haspelrulle ? Vad skall man välja ? Fireline ? Vilken av dem ?
    Andra alternativ på linor? Platt eller rund lina ?

  • #2
    Har Sufix 832 på alla mina rullar. Spinn, haspel och havsfiskerullar. Inga problem med linan på någon av dessa.

    Kommentera


    • #3
      Samma här, inga problem alls. Använder från 0.13 till 0.35

      Kommentera


      • #4
        Kanske för löst påspolad?

        Kommentera


        • #5
          Har använt sufix 832 till mina abborrhasplar i flera år utan problem.

          Kommentera


          • #6
            Har inte heller haft några direkta problem länkat till linan (handhavande, självklart) men inget jag kan beskylla linan för

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Pontiaccc Visa inlägg
              jag har sufix 832 0,18 på min nya shimano super gt 2500 rd.
              har mycket problem med vindknutar o "tappade" varv på rullen.
              trodde först att jag hade för mycket lina på men problemet kvarstår trots att jag tagit bort en del lina?
              är linan för "mjuk" för en haspelrulle ? Vad skall man välja ? Fireline ? Vilken av dem ?
              Andra alternativ på linor? Platt eller rund lina ?
              Den rullen borde klara att hantera en sådan lina men rullar, precis som människor är (kanske) individer de med... Kolla så att bygel fäller som den ska.
              Pröva en annan lina. Fundera om dina "vindknutar och lösa varv" kommer mer frekvent när du kör med vissa beten/vikter och med eller emot vinden.
              Vissa förhållanden och "personella egenheter" har betydelse - min bror är numera mer haspelvan än jag, ändå får han bygelfällning mitt i kastet långt oftare än jag när vi båda kör haspel... ?

              Kommentera


              • #8
                Problemet är att den är mjuk ja, annars en underbar lina. Vad som rekommenderas på haspelrullar är strävare linor med 4 hållare tex (HD4) och 8 hållare (HD8, mjuka linor) till multirullar. Ända sedan jag började hålla koll på detta har jag aldrig fått någon form av strul med linor och jag kan tillägga att det är hundratals pass sedan dess.

                Savage Gear är tex bra på att göra detta tydligt: Strävare linor (HD4) till haspelrulle och mjukare linor (HD8) till multirulle. I dagsläget så använder jag mig av deras linor Savage Gear Adrenaline v2 till haspelrulle, Savage Gear Silencer till multirulle och det har fungerat helt problemfritt som sagt
                Senast ändrad av EmME93; 2019-04-15, 03:43.

                Kommentera


                • #9
                  Kan vara flera faktorer .

                  Försök att inte snärta iväg betet så kraftigt

                  En lina tvinnar sig alltid lite med en haspel & för att få ut all eventuell tvin då brukar jag släppa ut linan efter båten med bara en tafs i slutändan & sen veva in allt samtidigt som man håller linan mellan fingrarna .
                  Något som kan göra så linan tvinnar sig extra mkt är tafsar med med dåliga leken , fiska med spinnare .
                  Prova även att smörja lintrissan , funkar inte den tvinnas linan snabbare
                  Senast ändrad av Cosmoz 08; 2019-04-15, 10:09.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av EmME93 Visa inlägg
                    Vad som rekommenderas på haspelrullar är strävare linor med 4 hållare tex (HD4) och 8 hållare (HD8, mjuka linor) till multirullar.
                    Har alltid tagit den rekommendationen med en nypa salt, kanske stämmer gällande gamla rullar dock.
                    Har själv i närmare 15 år i princip enbart använt åttatrådiga linor (började med Daiwa Samurai Braid, en av marknadens mjukaste) på både multi och haspel, helt utan problem med de varianterna jag använder som är just Samurai Braid, importerad J-Braid, Seaguar Smackdown samt Shimano Kairiki.
                    Några av linorna har jag använt på både Shimano Twin Power XD, Shimano Cardiff C2000SS samt en gammal Shimano Symetre 2500.
                    Har aldrig haft några problem med dessa linor förutom att Kairikin har en tendens att fransa och J-Braid tappar färg.

                    Min upplevelse av 832, har bara testat den mörkgröna, är att även om linan är relativt mjuk så är ytstrukturen grov.
                    Så grov att jag vid kast med lätta beten upplever linan lite som ett karborreband, lagren hakar i varandra och kortar kasten. Detta sker då jag använt linan på multirulle, kan tänka att effekten på en haspel skulle kunna vara att underliggande linvarv dras av spolen.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 814 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
                    8 svar
                    611 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kulfisk
                    av Kulfisk
                     
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Arbetar...
                    X