Sufix 832 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sufix 832

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Har alltid tagit den rekommendationen med en nypa salt, kanske stämmer gällande gamla rullar dock.
    Har själv i närmare 15 år i princip enbart använt åttatrådiga linor (började med Daiwa Samurai Braid, en av marknadens mjukaste) på både multi och haspel, helt utan problem med de varianterna jag använder som är just Samurai Braid, importerad J-Braid, Seaguar Smackdown samt Shimano Kairiki.
    Några av linorna har jag använt på både Shimano Twin Power XD, Shimano Cardiff C2000SS samt en gammal Shimano Symetre 2500.
    Har aldrig haft några problem med dessa linor förutom att Kairikin har en tendens att fransa och J-Braid tappar färg.

    Min upplevelse av 832, har bara testat den mörkgröna, är att även om linan är relativt mjuk så är ytstrukturen grov.
    Så grov att jag vid kast med lätta beten upplever linan lite som ett karborreband, lagren hakar i varandra och kortar kasten. Detta sker då jag använt linan på multirulle, kan tänka att effekten på en haspel skulle kunna vara att underliggande linvarv dras av spolen.
    Inga regler utan undantag, det fungerar också.

    Kommentera


    • #12
      Problemet med mjuka linor till haspel är ju ffa när man fiskar med spinnare, eller andra beten som vill tvinna linan, då är en styv lina klart överlägsen. Allra helst en fusad lina, som t ex Fireline eller Sufix Perfomance Fuse. Dessa linor är så pass styva i sin konstruktion så att de motverkar lintrassel.

      Själv fiskar jag bara med 8-trådig, mjuk flätlina till haspel och har inga problem, men då fiskar jag inte med spinnare heller, så... Fick jag för mig att fiska mycket med sådana beten hade jag övervägt att spola på en fireline.
      http://mortasfiske.blogspot.com

      Kommentera


      • #13
        Du använder väl lekande innan beteslåset? Om så kolla att den snurrar bra, den kanske är dålig?

        Fäll alltid bygeln med handen och sträck linan innan du vevar in.
        Om man jiggar mycket så kan det ibland bli lite för mycket löslina som kan orsaka problem, så försök att inte veva in för mycket slacklina på rullen vid jiggning.

        Kolla också om rullen lägger linan bra på spolen. Jag tror att man kan ställa in den med någon extra bricka om den lägger på linan dåligt.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        • perch61
          Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
          av perch61
          Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
          2024-01-08, 09:15
        • perch61
          Linpåspolning
          av perch61
          Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
          2023-12-29, 10:19
        • Terraplane
          Vad är detta för lina
          av Terraplane
          Hej
          Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
          2023-08-20, 09:27

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
        8 svar
        1 831 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg richtermo  
        Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
        7 svar
        2 368 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sikkfisk  
        Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
        4 svar
        276 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Mr Morgan  
        Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
        8 svar
        413 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Brappa
        av Brappa
         
        Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
        13 svar
        532 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg senzitivity  
        Arbetar...
        X