Berkley x9 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Berkley x9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Så bortsett från diameterproblement som man torde kunna kompensera för, så är S X8 bättre än B X9 i din bok? Why? Tystare, tightare, torrare och håller färgen/styrkan bättre eller annat?

    Gillar för övrigt att spolen är 150m, den kan man dela på mitten, köra ett par, tre år och sen vända på linan... jag menar hur mkt slits linan egentligen de sista 35-40 metrarna under 2-3 år? Skulle tro att 90% av kasten är kortare än 35 m, iaf om man kör från båt...

    Havsöringsfiskare med längd på agendan bör tolka detta lite annorlunda...
    Senast ändrad av anteman; 2020-02-01, 22:39.

    Kommentera


    • #12
      Anteman//

      Jag har inte fiskat Bx9, men däremot Sufix x8. Sx8 håller jag som den näst bästa linan jag fiskat med. Då har jag testat allt på svenska marknaden. Den är riktigt tight, torr, kastar riktigt bra och håller färgen bra. Det jag uppskattar mest är att den är tyst, vilket är extra viktigt för mig då jag fiskar AGS spöringar som annars kan ge ifrån sig mer ljud än traditionella ringar.

      Happy angler säljer den för 120ish sek just nu och för det priset är den otroligt bra!

      Kommer förmodligen köpa en spole Berkley x9 enbart för att jag älskar att testa nya prylar men är ännu mer sugen på att testa nya Spiderwire x12 faktiskt, då jag gillar spiderwire smooth väldigt mycket.

      Kommentera


      • #13
        Tack för tipset jonez, gör nog likadant å prövar båda. Synd att HA bara hade grövre dimensioner kvar.

        Funderar på det där med dragstyrkan på X9 kontra X8 på t ex 0,10. 9 respektive 5 kg.
        Kan det vara så att det gäller utan knut i första fallet och med knut i det senare? Fast det förklarar nog inte hela skillnaden, så den förra är nog grövre...

        https://youtu.be/4o0jZr7-o-I

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Tack för tipset jonez, gör nog likadant å prövar båda. Synd att HA bara hade grövre dimensioner kvar.

          Funderar på det där med dragstyrkan på X9 kontra X8 på t ex 0,10. 9 respektive 5 kg.
          Kan det vara så att det gäller utan knut i första fallet och med knut i det senare? Fast det förklarar nog inte hela skillnaden, så den förra är nog grövre...

          https://youtu.be/4o0jZr7-o-I
          Som jag i en annan tråd, jag har ingen erfarenhet av just linor eller HMPE. Men jag har nog mycket koll på likande matrial både i teorin och praktiken, att jag törs påstå att man kommer inte kunna påverka dragstyrkan mer än några procent på en sån fiber. Just den egenskapen kommer väldigt tydligt vara kopplad till just diametern.
          TIttade runt lite snabbt på olika linor på marknade och jag känner mig rätt säker när jag påstår att en lina med 10kg dragstyrka är ca 0.16-17 grov.

          Verkar stämma rätt bra med Sufix 131 som Sufix gått ut och sagt att dom nu verkligen ska uppge verklig diameter.

          Kommentera


          • #15
            Nu handlar tråden om Berkley x9 men jag uppdaterar här ändå. Jag har nu köpt en spole med 0,29mm spiderwire x12.
            För att visa på hur spiderwire mäter lite felaktigt lade jag spiderwire smooth x12 dm 0,29 bredvid sufix x8 0,33 och kunde ganska tydligt se att spiderwire har grövre diameter.
            Här är den uppgivna brottstyrkan på båda linorna ganska identiska på ca 26kg vilket kan tyckas märkligt.

            Dock så har spiderwire sänkt sin brottstyrka på nya x12 jämfört med x8 sett till diameter på linan. En spiderwire x8 i 0,30 har exempelvis en uppgiven brottstyrka på ca 34kg. Intressant tycker jag.

            Kan tillägga att spiderwire x12 upplevs riktigt trevlig och känns väldigt slät och fin. Lite styv men det tror jag försvinner när man fiskar in den. Har dock ej provfiskat den.

            ​​​​
            Senast ändrad av Jonez; 2020-02-05, 04:38.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
              En spiderwire x8 i 0,30 har exempelvis en uppgiven brottstyrka på ca 34kg. Intressant tycker jag.
              Uppgiven brottstyrka upphör aldrig att förvåna.

              Jag har använt samma variant av åttatrådig lina sedan cirka 2007, favortidimensionen till allt mitt lite tyngre fiske är 0.31mm.
              Denna dimension har en uppgiven brottstyrka på 40 pund, alltså cirka 18 kilo.
              Jag fiskar med linan av flera anledningar; dels att den är väldigt tunn för sina uppgivna diameter, den är väldigt mjuk och slät men kanske framförallt
              för den är så otroligt stark.
              Har genom alla år dragit av linan totalt två gånger som jag minns, ena gången då betet var fastkilat mellan två stora stenar, andra gånger då det satt fast
              i en stock runt sex meter lång.
              Jag hade samma lina i dimension 0.36mm på min främsta bruksrulle för gädda i nästan sju år utan problem.

              Kan ännu en gång konstatera att man ska gå delvis på uppgiven diameter men framförallt på UPPLEVD diameter samt rent funktionsmässiga egenskaper och i princip strunta i den uppgivna brottstyrkan.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                ....jag hade samma lina i dimension 0.36mm på min främsta bruksrulle för gädda i nästan sju år utan problem.
                Fast nog hade du vänt på den ungefär inför andra halvlek?

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Fast nog hade du vänt på den ungefär inför andra halvlek?
                  Ja, jag bytte linan mellan rullar ett par gånger.
                  Så vänd fram och tillbaka några gånger blev den, ändå ytterst imponerande hållbarhet över tid.
                  Särskilt då jag haft flera andra linor som krävt byte ungefär en gång om året.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Uppgiven brottstyrka upphör aldrig att förvåna.

                    Jag har använt samma variant av åttatrådig lina sedan cirka 2007, favortidimensionen till allt mitt lite tyngre fiske är 0.31mm.
                    Denna dimension har en uppgiven brottstyrka på 40 pund, alltså cirka 18 kilo.
                    Jag fiskar med linan av flera anledningar; dels att den är väldigt tunn för sina uppgivna diameter, den är väldigt mjuk och slät men kanske framförallt
                    för den är så otroligt stark.
                    Har genom alla år dragit av linan totalt två gånger som jag minns, ena gången då betet var fastkilat mellan två stora stenar, andra gånger då det satt fast
                    i en stock runt sex meter lång.
                    Jag hade samma lina i dimension 0.36mm på min främsta bruksrulle för gädda i nästan sju år utan problem.

                    Kan ännu en gång konstatera att man ska gå delvis på uppgiven diameter men framförallt på UPPLEVD diameter samt rent funktionsmässiga egenskaper och i princip strunta i den uppgivna brottstyrkan.
                    Vilken lina pratar du om?

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
                      Vilken lina pratar du om?
                      Med risk för att bli beskylld för fetischism, Daiwa Samurai Braid.

                      För att hamna i närheten av ämnet är just den linan min måttstock, tyvärr finns den inte tunnare än 0.18 (vilken förvisso framstår tunnare än många 0.12).
                      Det är anledningen till min ständiga jakt på en lina runt 0.12-0.15 som håller måttet i dubbel bemärkelse.
                      Har testat många men inte X9.

                      Hur är mjukheten jämfört med exempelvis Spiderwire Smooth8?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 831 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 366 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X