Seaguar R18 vs Siglon X8 Adv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Seaguar R18 vs Siglon X8 Adv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Seaguar R18 vs Siglon X8 Adv

    Råkade ut för ett mindre elände igår när jag håvade min fångst…

    Linan åkte in i propellern utan att jag märkte av det förrän några sekunder senare. 100-120m lina borta.

    Jag är nära på att köpa hem en ny likadan Siglon x8 Adv PE 1.5, men har nu hört gott om Seaguar R18 också. Provar gärna nytt men vill höra först om det är någon som haft båda och kan ge sina två ören på skillnaden mellan dessa, sett till upplevd diameter, tysthet genom ringarna, färgbeständig eller ej?

    Skiljer 40 kr mellan dem (264 mot 304kr), så ingen jätte skillnad direkt.

  • #2
    Diametern på båda linorna är den samma. Båda är lika tysta, men Sunline håller färgen bättre. R18 har en högra brottsstyrka i samma dimension. Sunline suger lite mindre vatten.
    De är både de bästa linorna jag testat i prisklassen.
    Men ska du har den bästa linan jag testa, så är det YGK X-braid upgrade (tyvärr dyr)
    Testat Spiderwire 8 och 12, sufix 832, Daiwa J-braid + grand, berkley X9, Power pro + slick, shimano karaki, Sufix 131, Siglon Pe 8, SunlineX Plasma.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
      Diametern på båda linorna är den samma. Båda är lika tysta, men Sunline håller färgen bättre. R18 har en högra brottsstyrka i samma dimension. Sunline suger lite mindre vatten.
      De är både de bästa linorna jag testat i prisklassen.
      Men ska du har den bästa linan jag testa, så är det YGK X-braid upgrade (tyvärr dyr)
      Testat Spiderwire 8 och 12, sufix 832, Daiwa J-braid + grand, berkley X9, Power pro + slick, shimano karaki, Sufix 131, Siglon Pe 8, SunlineX Plasma.
      Tack för inputen, då får det bli Adv.

      Intressant ang YGK, utveckla gärna varför du håller den som favorit. Ska se om Shimreels har den hemma.

      Kommentera


      • #4
        YGK håller färgen, len, smidig, extrem stark för sin dimesion tex 1# håller för 22lb.
        Du kan köpa den från fishing-mart.com ligger i Polen. De har ett jätte sortiment av JDM linor pch det tar 3-5 dagar att få hem varan.

        Kommentera


        • #5
          Hur är den YGK #1.0i förhållande till ADV #1.0 i uppleved diameter? En grundlig ytbeläggning kan göra en lina lite grövre, styvare, hur förhåller sig dessa?

          Kommentera


          • #6
            Upplever dem som likvärdiga, när det gäller tjockleken.
            Men det är dragstyrkan som skiljer, #1 Sunline adv 12lb, R18 19lb och Ygk 22lb

            Kommentera


            • #7
              Beställde Adv PE 1.5 från Shimreels. 304 kr mot ca 420 för YGK.

              Har sabbat för många tunna linor på mina multirullar, där det ser bra ut till en början men efter ett par hårda hugg kommer en och annan professional overrun pga att linan skurit in i i linpaketet. Vad fiskar du PE 1.0 med, borre?

              25-27lb tycker jag lägger sig fint på spolen trots hårda mothugg och tunga (15-18g) jiggskallar.

              Kan rekommendera Shimreels på Ebay, riktigt bra recensioner och leverear prylarna väl emballerade och i regel inom 2v.

              https://www.ebay.com/str/shimreelsta...mis&media=COPY

              Kommentera


              • #8
                senzitivity Har inte ens prövat tunna linor på min två multirullar till abborre (och lite HÖ) just nu tracer braid 15 lb på en och PP 20lb på en annan, mest för att bli av med oanvänd lina köpt för över 10 år sedan. Amerikansk klassning så 15/20 lb är ngt annat än det europeiska/japanska.

                Upplever dem som ganska grova men minns inte diameter. Håller dock för ett och annat sällsynt backslag och de kastar ok, så den primära nackdelen jag ser främst är att den skär ned i vattnet sämre, dvs fiskar lite ytligare.(och låter för mycket)
                ​​​​
                Har nu ett par spolar för bruk härnäst, en #1.0 och en #1.5 och fastän den förra är en Berkley X9 (max break 20lb) så upplever jag den som lite "tanig" för 15-20g beten och multi så därför blir det den andra SWSS12 0.13 (#1.5, max break 28lb) jag väljer.

                Vet att dessa linor sägs vara grövre än angivet jämfört med "japanska linor" men jag funderar hur tunn en sån #1.0 egentligen är jämfört med t ex X9 0.10 (#1.0, max break 20lb)
                Senast ändrad av anteman; 2023-06-06, 12:28.

                Kommentera


                • #9
                  anteman här är .14 berkley och .153 siglon. Siglon är märkbart tunnare. Den gula är en aliexpress lina som skall vara .14. Jag gillade inte x9 linan.
                  Bifogade filer

                  Kommentera


                  • #10
                    Digge ok tack, fast svårt med att på bild se tydliga diameterskillnader mellan mörka och ljusa linor, då de förra framstår ofta som smala medan ljusa nästan "lyser brett" och får dem att se grövre ut, man måste känna på linan också vilket du säkert gjort i din bedömning.

                    Dock nästan tvärtom på just denna inzoomade del av din bild (klicka och zooma in för ngt bättre skärpa) Vad ogillade du med X9?

                    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20230606_131334_Chrome.jpg Views:	0 Size:	214,2 KB ID:	2624451

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 831 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                    13 svar
                    533 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Arbetar...
                    X