Att skarva eller inte skarva? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att skarva eller inte skarva?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att skarva eller inte skarva?

Hej på er,

Hur tänker ni kring att skarva linor? Jag brukar använda FC lina vid mete och visst spinnfiske och har vid något trasslig tillfälle klippt bort trasslet och skarvat med en blood knot, och det har hållit i 2 år nu, samt för fiskar på ca 1-2 kg.

Hur funkar samma metod på flätlina? Håller det lika bra, eller är det bättre att klippa av och knyta om? Har precis köpt ett nytt spö som jag inte är van vid, då tyvärr också jag på trassel i premiären då spötoppen åkte in under kast och vid kraftig blåst, så återigen klippte jag av och skarva med en blood knot och fungerade bra resten av fiskepasset. Men... brukar inte använda flätlina så undrar om det funkar lika bra som på min FC-lina?

Kanske inte rätt person att svara då jag endast skarvar tafs FC/flätlina men visst bör det funka ok med rätt knut, om blodknut är bäst vet jag inte. Säger ok eftersom jag inte behövt skava och inte vill ha en lina skarvad "mitt på" linan. Om din blodknut (och lina) är två år gammal så skulle jag iaf knyta om den.

Vet inte när en FC som används regelbundet bör bytas. En flätlina åldras inte så mycket enligt min uppfattning och kan köras flera år om man går runt på några rullar eller inte fiskar så ofta (och man kan vända på den, mest de första 30-60 metrarna som exponeras och slits) med samma rulle men slits ngt ffa de första metrarna men där har jag FC mest.
    Senast ändrad av anteman; 2025-06-07, 18:57.

Kommentera

Tackar så mycket för tipset! Verkar som att det går att skarva då. Sen får vi iofs se om knuten skapar något problem när man kastar, men efter dagens pass så verkar det inte som det. Trasselproblemet identifierade jag i.a.f. och det berodde på för mycket lina på rullen, så fick ett trasselanfall till, och då kapade jag linan och nu flyter det på som det ska. =)

Kommentera

Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg
        Tackar så mycket för tipset! Verkar som att det går att skarva då. Sen får vi iofs se om knuten skapar något problem när man kastar, men efter dagens pass så verkar det inte som det. Trasselproblemet identifierade jag i.a.f. och det berodde på för mycket lina på rullen, så fick ett trasselanfall till, och då kapade jag linan och nu flyter det på som det ska. =)
        Vänd linan så slipper du nöta på knuten när den går genom spöringarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg

Vänd linan så slipper du nöta på knuten när den går genom spöringarna.
          Hmm, hur menar du vända på linan? Menar du spola om rullen åt "andra hållet"?

Kommentera

Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg

Hmm, hur menar du vända på linan? Menar du spola om rullen åt "andra hållet"?
            Precis så! Förmodligen kommer knuten så djupt på spolen då, att den aldrig märks.

Kommentera

Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg

Precis så! Förmodligen kommer knuten så djupt på spolen då, att den aldrig märks.
              Ah förstår! Då ör jag med på noterna. Smart!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
              25 svar
              2 455 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Cosmoz 08  
              Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
              13 svar
              698 visningar
              0 gillar