Flätlina till gäddfiske med multirulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till gäddfiske med multirulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina till gäddfiske med multirulle.

Tjenare!
    Som rubriken lyder så vill jag gärna ha tips på vilken flätlina som är både prisvärd och bra till gäddfiske med multirulle!

Jag ska spola på en Shimano Tranx 300 rulle till våren, och vill gärna ha lite rekommendationer på vettiga flätlinor, och tjocklekar på dessa! Jag har kört allt från 0.32-0.38 till mitt gäddfiske innan. Men jag har nästan uteslutande kör med Sufix linor, och jag har vart väldigt nöjd med dom. Men kan någon komma med förslag på andra bra märken och tjocklekar så uppskattas det!

Min favorit är Berkley X9. Mjuk och följsam och håller färgen riktigt bra.
    Till "normaltungt" spinnfiske upp till ca. 200 gram kör jag 0,35. På spöt jag använder till beten på 200-450 gram kör jag 0,40.

Kommentera

nephilim uppskattar svaret!
      En fråga: Varför kör du tjockare?
      Jag vill åt tankarna bakom. Tjockare lina är ju starkare, men jag tänker att du kanske har någon annan anledningen pga tjockare lina vid det tyngre fisket?

Kommentera

Prova och se vad du tycker - var inkörd på suffix 832 men efter ett snedsteg på 131 så sitter suffix 91 , spiderwire och sarratoga x8 på rullarna hemma , inte missnöjd med nån av dom men gå inte upp på -12-13trådiga =dom nöts fortare kör 0.26-0.32 då jag delar en del spön med grabbarna så sitter det klenare linor på dom ligger oftast runt 0.30 själv

Kommentera

Ursprungligen postat av fiior Visa inlägg
          nephilim uppskattar svaret!
          En fråga: Varför kör du tjockare?
          Jag vill åt tankarna bakom. Tjockare lina är ju starkare, men jag tänker att du kanske har någon annan anledningen pga tjockare lina vid det tyngre fisket?
          Dels för styrkan, det blir rejäl belastning på linan när man kastar stora beten. Dels för den fysiska tjockleken, det är mindre risk för att en grövre lina gräver ner sig i spolen när man kastar än om man har en tunn.
          Dessutom så är stora beten generellt sett ganska dyra, 500 spänn för ett gummibete utan krok och bly är inget konstigt. Skulle man då få ett backslag så är det mindre risk för att betet seglar vidare mot horisonten om man har grövre lina.

Kommentera

Sufix 832 är en riktig slitvarg. Använder den i 0,33 och 0,38 i mitt gäddfiske. Där 0,38an används för beten över 200 gram.

Undantaget för användning av Sufix 832 är Sufix 91 (0,285mm) som sitter på gäddrullen vid vårspinn med vobblers och lätta jiggskallar. 91an är lite tunnare i samma diameter och "slätare" än 832 men fortfarande väldigt stark.

Har förmånen att sedan ett par år fiska i Rapalas team men använde också Sufix sedan långt innan. Mycket bra linor, mono till flouro till flät.

Mvh
            Johan Pettersson

1,315 Followers, 423 Following, 712 Posts - See Instagram photos and videos from Johan Pettersson (@jp_fishing)

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
              Undantaget för användning av Sufix 832 är Sufix 91 (0,285mm) som sitter på gäddrullen vid vårspinn med vobblers och lätta jiggskallar. 91an är lite tunnare i samma diameter och "slätare" än 832 men fortfarande väldigt stark.

Vad menar du med att 91an är tunnare i samma diameter som 832an? Då är dom inte samma diameter eller?

Jag har bara kört med 832 innan, och vart nöjd. Men kanske ska testa lägga på 91 då!

Ingen som testat Shimanos eller Seaguars linor?

Kommentera

Ursprungligen postat av fiior Visa inlägg

Vad menar du med att 91an är tunnare i samma diameter som 832an? Då är dom inte samma diameter eller?

Jag har bara kört med 832 innan, och vart nöjd. Men kanske ska testa lägga på 91 då!

Ingen som testat Shimanos eller Seaguars linor?
                Det finns ingen riktig standard för hur man mäter tjockleken på linor. Lägger du två st. 0,30-linor bredvid varandra så är de nästan garanterat olika tjocka, även fast de kommer från samma tillverkare men är olika sort.

Jämför man däremot två linor med samma brottstyrka så kommer de vara närmare varandra i dimension.

Jag tycker att Berkley Whiplash 8 är ett ganska bra skräckexempel, den ska i 0,10 klara 14,8kg jämfört med t.ex. Sufix 832 som ska klara 5,9kg i samma angivna dimension. Vill man ha ca,15 kg på 832 så landar man mitt mellan 0,20 och 0,24, vilket stämmer betydligt bättre med den verkliga tjockleken på den Whiplash 8 som jag tog som exempel.

Kommentera

Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Det finns ingen riktig standard för hur man mäter tjockleken på linor. Lägger du två st. 0,30-linor bredvid varandra så är de nästan garanterat olika tjocka, även fast de kommer från samma tillverkare men är olika sort.

Jämför man däremot två linor med samma brottstyrka så kommer de vara närmare varandra i dimension.

Jag tycker att Berkley Whiplash 8 är ett ganska bra skräckexempel, den ska i 0,10 klara 14,8kg jämfört med t.ex. Sufix 832 som ska klara 5,9kg i samma angivna dimension. Vill man ha ca,15 kg på 832 så landar man mitt mellan 0,20 och 0,24, vilket stämmer betydligt bättre med den verkliga tjockleken på den Whiplash 8 som jag tog som exempel.

Ahaa!
                  Det är ändå konstigt att det inte finns någon standard.
                  Tack för tipsen!

Kommentera

Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Dels för styrkan, det blir rejäl belastning på linan när man kastar stora beten. Dels för den fysiska tjockleken, det är mindre risk för att en grövre lina gräver ner sig i spolen när man kastar än om man har en tunn.
                    Dessutom så är stora beten generellt sett ganska dyra, 500 spänn för ett gummibete utan krok och bly är inget konstigt. Skulle man då få ett backslag så är det mindre risk för att betet seglar vidare mot horisonten om man har grövre lina.
                    Du använder inte slagtafs? Vid surfcasting med tunga sänken - 100-250 gram - har man ofta några meter riktigt grov lina, typ 0,70 -1,00 mm mono, närmast sänket för att ta upp kraften från sänkesvikten i utkastets början. Huvudlinan däremot 0,35-0,45 mono.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 416 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar
                    1 696 visningar