Fireline TRACER BRAID - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline TRACER BRAID

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
    Nej, jag provade en Fireline tracer braid på 0,25 som skulle hålla 25 kg, men den gick av redan vid 19 kg

    Imponerande, prövade den linan i 0,23 häromdan och den gav bara 11kg med palomarknut. Hur testade du, vilken knut?

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Imponerande, prövade den linan i 0,23 häromdan och den gav bara 11kg med palomarknut. Hur testade du, vilken knut?
      Vi har haft denna diskussion förut här på FS. Linan gick av 20 cm ovanför knuten så knuten har inget med inbrottet att göra
      Gråt inte...
      båten ligger i vassen still
      full med gäddor och braxar
      full med ålar och laxar
      (Alice Tegnér)

      Kommentera


      • #73
        Ok, men knutens namn hade ju inte skadat även här när den ger 100%, klarar mer än linan...

        Anmärkningsvärt att jag får ut 11kg med palomarknut och 0,23 och du får ut 19 kg från 0,25 (eller 0,28, finns 0,25?)
        Senast ändrad av anteman; 2018-07-24, 15:38.

        Kommentera


        • #74
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Uni- och Grinner är i princip samma knut så varför inte pröva ngt nytt?
          När jag provdrog lite knutar senast så slogs palomarknuten av Berkley braid knot varje gång. Härom veckan läste jag om en modifierad palomar som jag inte prövat än...

          Och när jag nu läser vidare så ska en modifierad uniknut vara bättre än i vart fall modifierad palomar.Två gånger genom ögla eller lekande och sedan minst 10 varv, gärna 14 innan knuten dras åt...
          Ja, jag vet inte. Jag gillade den modifierade uniknuten. Har använt den jämt och ständigt. Tills alldeles nyligen då det blev för många drag i sjön vid PO med 0.16 FL TB (sen jag bytte till multi skall tilläggas). Tycker mig uppleva mindre linbrott med Palomarknuten men det kan vara för tidigt att avgöra.

          Sen ska ju nämnas att jag vet ju egentligen inte om det är knuten. Det hade jag bara vetat med säkerhet om jag kunnat dyka ner och rädda tafsen för att kunna ta en titt på vad som sitter kvar. Det lär ju dock inte hända.

          Spöringarna är i sin ordning, det är givetvis kontrollerat. Det är ju när man tar i lite extra som det kan inträffa. När man vill komma liiiite längre än polaren som står bredvid (som kör en mycket tjockare lina). Ett gammalt hederligt PO helt enkelt. Jag övar iofs fortfarande eftersom jag inte haft rullen mer än kanske 10 fiskepass. Så det kan bara bli bättre. Tycker mig ändå skönja att det brister mindre ofta sen jag återgått till Palomarknuten.

          Hur ser den modifierade Palomarknuten ut då?

          Kommentera


          • #75
            Den modifierade palomarknuten visas här https://www.saltstrong.com/articles/fishing-knots/

            Fast enligt samma websida så är modifierad uniknut (2 ggr genom lekande och 12-14 varv bättre till braid....

            Artikeln än nyligen skriven/uppdaterad och då blir jag fundersam över att de inte ens kommenterar den lite bökigare Berkley Braid knot.... Känner de inte till den?!

            Kommentera


            • #76
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Ok, men knutens namn hade ju inte skadat även här när den ger 100%, klarar mer än linan...

              Anmärkningsvärt att jag får ut 11kg med palomarknut och 0,23 och du får ut 19 kg från 0,25 (eller 0,28, finns 0,25?)
              Förstärkt betesknut (men kärt barn har många namn ). Bild finns t.ex. här :
              http://ollesfiske.se/knutar

              Det har aldrig hänt att den knuten går upp eller att linan går av i knuten om man knyter den rätt.

              PS. Det var 0,23 mm. (Observera att min lina klarade inte 19kg utan den faktiska brottstyrkan var lägre än 19 kg )
              Senast ändrad av Gössermann; 2018-07-26, 19:48. Anledning: Förtydligande
              Gråt inte...
              båten ligger i vassen still
              full med gäddor och braxar
              full med ålar och laxar
              (Alice Tegnér)

              Kommentera


              • #77
                Har ALLTID kört trilene knut. kör den på allt från 0.12 till 0.35 och har aldrig haft problem

                EDIT: experimentera inte med knutar när du har använt solkräm hela dagen, Dom har en tendens att glida upp.....
                Senast ändrad av _Ekman_; 2018-07-27, 00:13.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • perch61
                  Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                  av perch61
                  Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                  2024-01-08, 09:15
                • perch61
                  Linpåspolning
                  av perch61
                  Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                  2023-12-29, 10:19
                • Terraplane
                  Vad är detta för lina
                  av Terraplane
                  Hej
                  Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                  2023-08-20, 09:27

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                8 svar
                1 831 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg richtermo  
                Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                7 svar
                2 366 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sikkfisk  
                Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                4 svar
                276 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mr Morgan  
                Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                8 svar
                413 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Brappa
                av Brappa
                 
                Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                13 svar
                532 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg senzitivity  
                Arbetar...
                X