Strike wire extrema VS Power pro! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strike wire extrema VS Power pro!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

instämmer i UT´s utvärdering.... Dock ligger siderwire stelth å min toro och den fungerar rikigt fint än så länge ( grov dimension) Har en PP vit som legat på en rulle i 4 år ca och den fungerar fortfarande fint....

Kommentera

Ursprungligen postat av mascot Visa inlägg
      Tätare var ordet. Strike Wire Extreme är bra till jerkbaitfiske. PowerPro däremot är riktigt bra om man råkar hälla ut en hink vatten på köksgolvet. Lägg ut en storspole och det blir torrt på 5 min...
      Snackar skit bara.

Strike wire är en bra lina dock aldrig testat den till Jerbait fiske, polare har den till haspel fiske och har inte hört nått dåligt av han, men mitt val faller på powerpro för att den inte repar upp sig som andra linor har en tendens att göra, upplever även att den inte blir lös på sin rullar så att linan skär in.

Kommentera

Då får jag ge mina två ören i detta.
        Jag föredrar PP för att jag upplever linan som lite lugnare
        i vattnet och att den är mer följsam vid upprullning.
        Detta gäller båda mina favoritrullar som är en Daiwa Tornado 3 (bakbroms)
        och en Okuma Aquios (frambroms), om nu bromssystemen och
        prisläge på rullarna skulle spela in på något sätt (vilket jag inte tror).
        MVH
        Thomas

Kommentera

Power Pro

Budade hem en Power Pro lina på tradera uppges vara orginal 0,30mm och 26 kg styrka. Kan inte hitta denna lina i några vanliga butiker. Kan det vara ngt lurt tro?

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=98698697
          LUDDE

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
            Jag har gjort någon form av utvärdering, kanske inte ett riktigt test men i alla fall ett fullskaleförsök med linor som slitits in under tre intensiva fiskedygn i Altaelva, Norge. Strid ström, stenbotten och 15 timmar per dygn sätter sina spår.

På en rulle låg det SWE och på den andra PP. Båda linorna var nya. Båda rullarna är vässade Amb 6500 baserade på Rocket.

Nu på hemmaplan utan prestationskrav kollade jag upp båda linorna och kom fram till följande:
            - Båda linorna suger vatten, ingen avsevärd skillnad dem emellan som är mätbar eller ens noterbar.
            - SWE är slätare än PP på de 50 första metrarna, dvs de slitna partierna. Å andra sidan var SWE allt annat än slät direkt från spolen, betydligt råare än PP.
            - Båda linorna kastar något sämre efter slitage än när de var nya, det är skillnad dem emellan, men med bara en rulle med varje lina är det inte värt att kommentera mer än så.
            - PP är något stummare än SWE som töjer sig någon procent, men båda behåller samma egenskaper nu som när de var nya. SWE's minimala elastisitet upplever jag som en fördel då knutarna blir bättre.
            - Båda linorna klarar att lyfta en proppfull 10kg hink i beteslåset även efter slitage.
            - SWE verkar vara något tätare flätad än PP, men den upplevda tätheten kan även bero på hur linan behandlats efter flätningen.

I den här utvärderingen går SWE ut som hårfin vinnare, men skillnaderna är inte särskilt stora. Sen finns det all anledning att återkomma när linorna slitits ett tag till.

En helt ovetenskaplig reflektion bara för att sätta saker i perspektiv. PP 0,19 brukar klara 15 - 20 hårda dygn med havsöringsfiske, sen får man byta, medan 0,32 på gäddriggen hållit i mer än tre år utan att ta slut. Grova linor klarar betydligt mer misshandel än tunna. Sen finns det linor som är betydligt bättre flätade än både PP och SWE, men de kostar mer än det dubbla och de är hopplösa att få tag i på andra ställen än i Japan.
            Hej UT och tack för en genomtänkt och välskriven analys av två konkurrerande flätlinor. Själv har jag fiskat med PowerPro sedan 1997 och tycker att den är en till 95 % superb spectralina. Det är de små, försvagande klumparna lite här och där på linan som utgör de negativa sista procenten (5 %). Själv har jag alltid köpt PowerPro i bulkspolar och därför oftast kunnat undvika att få klumparna på de hundra metrarna närmast betet.

Själv fiskade jag många somrar i Altaelva på 1960- och 1970-talen på sträckor som Bollo, Delsika, Nerkärra, Brattströmmen, Stengelset och Steinfossen tillsammans med Henry, Kjell, Kristian, Nikolai, Ragnvald, Thorfinn och Thorleif Hammari. Min svåger Nikolais storebror Thorleif Hammari har många år titulerats som "Laxakung" i Altaelva med flera laxar över 26 kilos vikt och åtskilliga över 20 kilo.
            Go for the Big Salmons!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ludde Lundin Visa inlägg
              Budade hem en Power Pro lina på tradera uppges vara orginal 0,30mm och 26 kg styrka. Kan inte hitta denna lina i några vanliga butiker. Kan det vara ngt lurt tro?

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=98698697
              Denna variant finns inte änns på Power Pros hemsida. Färgen Hi-Vis Green finns inte heller (HI-VIS Yellow eller Moss Green är det som finns)

Frågan är är detta en Fejk lina (se spegelbilden i botten, står Husqvarna)
              LUDDE

Kommentera

Ursprungligen postat av Ludde Lundin Visa inlägg
                Denna variant finns inte änns på Power Pros hemsida. Färgen Hi-Vis Green finns inte heller (HI-VIS Yellow eller Moss Green är det som finns)

Frågan är är detta en Fejk lina (se spegelbilden i botten, står Husqvarna)
                Power Pro varnar för en kopia på sin hemsida, men det är inte denna.
                http://powerpro.com/publish/content/..._powerpro.html
                LUDDE

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                17 svar
                748 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
                2 svar
                269 visningar