hur ofta byter ni era flätlinor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur ofta byter ni era flätlinor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hur ofta byter ni era flätlinor?

Tja tänkte kolla hur ofta folk byter sina flätlinor? för nån gång blir dom ju gamla eller hur?
    http://www.reverbnation.com/burnout28

Flätlina till mitt vanliga spinnspö byter jag kanske var 3-5e år dvs inte alls ofta! Däremot byter jag betydligt oftare på min jerkutrustning, brukar bli efter höstfisket för att vara rejält rustad på våren då de stora madammerna hägrar! Kan dock bli en gång extra om linan är sliten efter det grunda vårfisket!

Ha det gott!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

byter när dom börjar bli fransiga. ju tunnare lina destu fortare går det.
      -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Brukar lägga om linan en gång först innan jag byter ut den. Alltså så att den delen som varit ytterst läggs längst in mot spolen så att det är fräsch lina längst ut.
        http://nypanfishingteam.blogg.se/

Kommentera

Linan på jerkrullen har jag på i ca 1 år, sen byter jag.. Oftast som grävlingen skriver efter höstfisket, så man har ny å fräsch lina till vårn. Det kanske inte alltid behövs byta och en del kanske tycker det är onödigt, men linan är en viktig del och det känns alltid gött och kunna lita på sin lina. Det är ju inga billiga beten man använder direkt heller..

Kommentera

Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
            Linan på jerkrullen har jag på i ca 1 år, sen byter jag.. Oftast som grävlingen skriver efter höstfisket, så man har ny å fräsch lina till vårn. Det kanske inte alltid behövs byta och en del kanske tycker det är onödigt, men linan är en viktig del och det känns alltid gött och kunna lita på sin lina. Det är ju inga billiga beten man använder direkt heller..
            Finns risk med att byta lina också, kan vara ett måndagsex. Jag har ruskigt grov flät när jag jerkar, det gör också att den slits otroligt mycket innan den går av. Oftast är det bara några meter som slits när man jerkar så du kan klippa bort dem och fortsätta slita inåt. Att vända linan är också nåt jag använder mig av. Flät blir inte gammal på samma sätt som nylon, och allt är beroende på hur ofta du fiskar, och vart du fiskar. 0,12 flät byts dock betydligt oftare än 0,45 flät för min del.

Känns linan sliten och gammal, byt. Känns den hur fin som helst men är 1 eller 2 år gammal, fiska vidare med den.

Kommentera

Hittills har jag aldrig bytt... fast så har man en rulle till varje spö

Jag jerkfiskar inte (än) så flätlinorna slits inte så mycket. Har klippt någon enstaka meter fransig lina dock. Använder mest flätlina till botten- och ytmete.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

jag byter holl på linan, längst ut byts så att den sitter längst in. Detta gör jag när den blir sleten. Blir det därimot nån knut på så byts linan helt (om det inte går o klippa o knyta ihop igen).
                .
                Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

jag använder spiderwire (gul) och då den blivit helt vit så e den som bäst.. mjuk och fin och jag jerkar mycket under höst vinter vår och byter sällan lina. den har aldrig gått av änsålänge iallafall..

Kommentera

När det är för lite kvar på rullen.
                    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                    13 svar
                    700 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Koster
                    av Koster

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                    17 svar
                    736 visningar