lina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lina ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lina ?

hej jag ska börja fiske med jerkbait men jag har inte kommit på vilken lina jag ska ha ?
    så jag undrar lina till gäda 0.18 minst till 0.20 den får vara lite störe men inte för stor den ska vara bra & slitstark

Mvh // sebbe

Vad har du för sorts rulle?

Jag har till lättare jerk(upp till ca 80gram) spiderwire invisibraid 0,23-0,28 och till "vanlig jerk"
    Powerpro 0,32, men många förespråkar strikewire extreme 0,36 men jag personligen använder max 0,32

Lycka till i lindjungeln!

/Pontus

Kommentera

det är haspel
      men jag ska fiska andra fiskar så jag vill inte ha för stor lina högst 0.25 till minst 0.18

tack mvh sebbe

Kommentera

Ursprungligen postat av sebsun Visa inlägg
        det är haspel
        men jag ska fiska andra fiskar så jag vill inte ha för stor lina högst 0.25 till minst 0.18

tack mvh sebbe
        Att jerka med haspel har jag aldrig provat, och kan inte uttala mig om det så där kan jag inte vara behjälplig.

En vän till mig fiskar babybuster(ca 35g) med haspel med korta vevknyck/vevstopp och det är inga problem, han använder spiderwire ultracast 0,17mm.
        Vilken lindiameter du skall ha beror helt på vilken viktklass du kommer ha på betena, ju lättare beten desto tunnare lina kan du ha och tvärt om med tyngre.

Om jag var du skulle jag satsa på 0,23-0,25mm för att inte bli så begränsad.

/Pontus

Kommentera

ja tackar jag tror jag ska köra 0.20 +
          har du testat power pro ?

Mvh //sebbe

Kommentera

Jag har endast provat PP på multirulle.

På min haspelrulle har jag spiderwire ultracast 0,17 och den tycker jag funkar bra, dock använder jag den utrustningen sällan!
            Har tidigare alltid använt fireline 0,17(vanliga, ej tracerbraid) och varit nöjd, efter ca 1 säsong med relativt hög användning kan linan börja fransa sig men då är det bara att vända linan!

Lycka till

Kommentera

Jag rekommenderar varmt StrikeWire... Den finns i 0,08mm - 0,46mm. Ska du ta grov gädda är de inte så dumt med lite grövre lina. Jag föredrar 0,32mm. Lycka till!
              /Team Perax, Jon Persson
              http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
              4 svar
              477 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg perch61
              av perch61

Startad av frycke, 2026-06-12, 21:32
              0 svar
              142 visningar