Flourocarbon en bluff? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flourocarbon en bluff?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Till gädda kör jag också wire.

Men det generella är vad FC egentligen går för. Tycker ni det är en bra lina till tafs för tex gös och torsk? Eller skall jag använda något annat?

Kommentera

Tack för länken!
      http://fiskedanko.blogspot.com/

Kommentera

Det finns mycket att tänka på när det gäller FC. Det första är att dra åt knutarna sakta och med glidmedel i form av saliv. FC tål inte tvära brytningar av den typen som uppstår i linan när man gör knuten och drar hårt i linan hastigt.

Om man drabbas av backslag på rullen uppstår brottanvisningar i linan. De syns inte för ögat men linan kommer att inom några få kast gå av där.

FC tål inte torrnötning. När jag ror efter regnbåge håller jag i linan och låter spöet ligga fritt. På så vis jiggar betet för varje årtag. Linan glider fram och tillbaka i spöringarna. Det resulterar mycket snart i att linan ser ut som en piprensare på ytan. Det händer inte med nylon i samma dimension.

Jag har använt Berley Vanish på min lilla Mörrum. Det gör jag aldrig om, inte på någon rulle jag äger, ska det finnas sån lina! Jag håller FC för att vara en riktig skitlina som inte tål något alls och den blir dyr eftersom många beten går åt fanders i utkastet.

Det kan vara så att den första fisken du fick fixade en brottanvisning genom sitt sprattel eller om tafsen under fighten lindade sig om näbben på horngäddan.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tja, man lär sig... Jag hade ingen aning om att man kunne anvende FC till gäddetafs!? Jag anvender stål.
          Men till bombarda efter havsörring, tycker jag det er det enda som funker. Och jag vet jag får flere fisk med FC till havsörring.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
            Det finns mycket att tänka på när det gäller FC. Det första är att dra åt knutarna sakta och med glidmedel i form av saliv. FC tål inte tvära brytningar av den typen som uppstår i linan när man gör knuten och drar hårt i linan hastigt.

Om man drabbas av backslag på rullen uppstår brottanvisningar i linan. De syns inte för ögat men linan kommer att inom några få kast gå av där.

FC tål inte torrnötning. När jag ror efter regnbåge håller jag i linan och låter spöet ligga fritt. På så vis jiggar betet för varje årtag. Linan glider fram och tillbaka i spöringarna. Det resulterar mycket snart i att linan ser ut som en piprensare på ytan. Det händer inte med nylon i samma dimension.

Jag har använt Berley Vanish på min lilla Mörrum. Det gör jag aldrig om, inte på någon rulle jag äger, ska det finnas sån lina! Jag håller FC för att vara en riktig skitlina som inte tål något alls och den blir dyr eftersom många beten går åt fanders i utkastet.

Det kan vara så att den första fisken du fick fixade en brottanvisning genom sitt sprattel eller om tafsen under fighten lindade sig om näbben på horngäddan.
            Nu är FC inte en lina utan en gäng med linor, det vore som att jag skulle döma ut alla flätlinor bara för att spiderwire är kass.
            Sen så skall man ju bara ha en tafs inte ha , jag har bara använt den till Black Bass när jag fiskat med långt 13 fots spö och där var det skillnad.

och på långt spö.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Tråkigt med linan.. Själv körde jag hela förra säsongen med fluorocarbon tafs av storlek 1mm...
              Den sista blev det inte mindre än 230gäddor på och däribland näågra större, till detta kommer det obligatoriska sten nöttandet etc som hör fisket till..Den klarade detta galant och jag har ännu inte hittat några nackdelar förutom priset...

Denna vår har jag istället testat med Nylon då jag egentligen bara ville åt den låga vikten en flurovarbon tafs erbjuder contra titanium... Det har fungerat kanon som replacement och är ett givet val för mig när det kommer till supergrunt fiske eller helt enkelt för att underlätta fiske med beten som har en tendens att sjunka för fort..
              Nylonen jag köpte kostade 79kr för 100m så där byter jag i princip efter varje fisketur där det har kommit upp några gäddor och jag kan känna ojämnheter på linan..
              Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Jag som är bosatt i Norrköping har ju sjön Glan inpå knuten.
                Där är väl ingen hemlighet att det både går fin gös och gädda.
                Gösfisket har ju med de senaste knepen och metoderna fått ett enorm uppsving om man jämför med hur det såg ut för några år sedan.
                Attiraljerna för att landa drömgösen är oftast vertikaljigg, ekolod (för att hitta rätt botten) och drivankare/elmotor för att kunna fiska av optimalt, och så FLOURCARBON, detta mirakelinstrument som ska lura de lömska gösarna (som för övrigt inte ser skillnad på en jigg, wobbler, skeddrag eller betesfisk) till hugg.

Några jag känner (i övrigt vettigt folk) kan knappt ge sig ut på sjön utan FC.

Allt som oftast springer jag på samma folk och spontant blir det självklar lite av det vanliga fiskesnacket (har ni varit ute, fått något, vart då osv...).

Vad som inte är helt ovanligt är att någon fått ett "jä*la hugg" och drillat för kung och fosterland med följd av att man lyckats pressa upp en STOR gädda intill båten.
                Tyvärr slutar det till 95% (ordagrant) med att gäddjäveln slet av alltihopa och drog iväg med tafs och hela skiten.

Vad bra då tänker jag som är ute efter just dom där stora gäddorna, att ytterligare en simmar runt med en rejäl vertikaljigg och någon meter eller två med FC i käften.

Det om något är väl en bra anledning till att inte köra FC (i alla fall efter gös där det går grov gädda) eller?...
                Senast ändrad av Zuckuss; 2010-05-22, 17:59.
                Ursprungligen postat av boman1979
                zuckuss verkar inte vidare klipsk...hissen går inte hela vägen upp...
                :

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                4 svar
                483 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg perch61
                av perch61

Startad av frycke, 2026-06-12, 21:32
                0 svar
                145 visningar