Hej. jag börjar bli lite less på fiske eftersom min lina trasslar hela tiden. Bytte lina idag men trassel efter ca 3-4kast. Och linan innan vart det trassel på som var omöjligt att trassla upp. Den linan som var på innan jag bytte var Okuma grandgear 0.28 nylon. Och den jag bytte till heter Ron Thompson Dynasoft 0.30 nylon. Vad kan allt detta trassel bero på? Rullen är bara några veckor gammal och det är en Streamstar LS3500. Tack på förhand / Dennis
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Linan trasslar!
Collapse
X
-
Hej Dennis du verkar ha gjort tabben med att köpa billigt är att köpa dyrt .Ingen aning om vad du har för rulle är det också okuma eller Ron Thompson. Dom märkena hoppar du över i fortsättningen . Släpp ut linan efter båten utan lekande eller bete å kör framåt .Då tvinnar linan upp sig igen å den blir rak förutsatt att du vevar in den när du kör framåt.Om du fiskar med spinnare måste du använda lekande med betslås .Nylon lina är inte så specieelt dyrt men köp märkes lina ex berkley Trilene eller abulon Top .
Sen måste du lägga på den på rätt sätt står oftast på förpackningen hur man gör.Ja brukar låta linan hasplas av om det är för haspelrulle å använder ja multirulle så rullar ja av den .
Sista åtgärd är att kolla så linspridaren snurrar den där grejen som linan löper på . Står den stil så blir det tvinnat då måste ge den en droppe olja .
Ska du köpa nytt så välj butik med omsorg . Sportaffärrer bensinmackar å Tyvärr även Fishit butiker hoppa över dom . Det är lägre kvalittee å man blir bara förbannad .
/Fredrik
-
Hur mycket lina har du på rullen?
Har du för mycket lina så kan det vara orsaken till strulet.
Hur mycket är det kvar av spolen/spolkanten när du har vevat in all lina?
Till jerklimpan: Har inget med tråden att göra men vad är det för fel på okumarullar?
De 3 jag har funkar f-n klockrent!
Kommentera
-
Nu har ja lyckas ta reda på att det är en TIca rulle du har . Vad kostade den??
Man får i regel vad man betalar förr i regel är grejerna som kostar under 500 kr bara skräp .
Du har fått tips att du ska släppa ut lina efter båten osv å köpa märkeslinor abulon eller Berkley Triline .
Det brukar hjälpa med att fälla bygeln för hand innan du börjar veva . Titta så alltid linan är sträckt innan du börjar veva in . Fyll inte spolen ändå upp ha kvar ett par mm .
Tanke på att du trasslar med nylon lina så kan du ju glömma att använda flätlina .
Ja länkar en rulle som ja vet funkar å du får lina med på köpet .
2500 storleken är bra på vanligt insjöfiske
ja har ingen erfarenhet av Ticas rullar ja kan inte säga att det är skräp .
/Fredrik
Kommentera
-
Rullen kostade mig ingenting. Köpte 2 linor på vestlis fiske för 198kr och då fick man en rulle med gratis. Men skulle nyss spola på ny lina igen. Märkte att så fort linana lämnade spolen så tvinnade den sig. Fyfan. Linan är somsagt Ron thompson Dyansoft 0.30. Så det är nog linan det är fel på. Dom borde inte sälja sånt skit på vestlis fyfan vad arg man blir.Senast ändrad av snusdennis; 2010-08-17, 06:37.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiior, 2024-12-28, 17:59
|
24 svar
1 329 visningar