Problem med lackning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med lackning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med lackning!

Jo, nu är det så att jag och min polare har kommit till så pass långt att vi ska lacka våra drag.
    Dock har vi stött på ett ganska irriterande problem. Vi använder oss av en grundfärg, Auto-air colors, som skall spädas till 3:1 med vatten. När vi sedan har lackat lagret och börjar måla med createx, så märkte vi att färgen går att skrapa bort med nageln. Vi undrar om någon har stött på ett liknande problem och vad som gjordes åt saken?
    Bifogar bild.
    Mvh Max
    Bifogade filer

Ruggar ni upp ytan något innan ni grundmålar? Själv putsar jag av mina beten med ett 600 papper innan jag grundmålar, dels får jag bort ojämnheter och så upplever jag att grundfärgen får bättre fäste
    -------- www.Bastefallarn.blogspot.com --------

Kommentera

nej det kan jag inte påstå att vi gör, vi slipade det, sedan oljade vi in draget, sedan putsade vi bort överflödig olja. Vi har varit tvugna att måla om två gånger nu, första gången gissade vi att problemet låg i att vi målade för många lager med grundfärg, utan att låta det torka. Men nu målade vi bara ett enda lager.
      Kan ju alltid testa att rugga upp det lite innan, men reser sig inte fibrerna då när man lackar?

Kommentera

brukar normalt sett inte gå så bra att måla på nyinoljat trä...vet dock inte hur de som tillverkar beten brukar göra,men i mina ögon blir det fel...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

okej, aja vi kan ju testa utan olja

Kommentera

Kan vara svårt att få färgen att fästa på oljat trä. Vanligtvis läger man på några lager med lack (Epoxylack, lv1 eller propionat http://www.svenskfiskeshop.se ) efter det grundar man. Sen målning och efter det avlsutas det med några lager lack till.
            Epoxylacken kräver dock att man har ett torkhjul.
            -------- www.Bastefallarn.blogspot.com --------

Kommentera

Jag har haft samma problem när jag målat beten. De betena var lackade med lv1. Jag märkte att det fäste mycket bättre efter några veckor (inte så högt tempo i verkstan). Därför antog jag att det hade att göra med att färgen torkade dåligt eftersom jag målade i källaren som är ganska kall och ibland fuktig då det är tvättstuga där nere. Vilken temperatur målar du i? Sen lär det inte skada att rugga upp ytan ganska ordentligt innan man målar.
              Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

grunda betena med c&w epoxylack utspätt med 1/3 rödsprit, det tränger in i trät och ger en bra yta, två lager lack minst att grunda betet med, sedan putsa betet med sand papper, färdig att måla! krävs dock torkhjul, men det är relativt enkelt att tillverka!
                www.gaddgapet.se

http://gaddgapet.blogspot.se

Kommentera

Varför är det ett krav med torkhjul? Skulle det inte funka att doppa betet i lacken och bara hänga upp det så det överflödiga rinner av?

Kan man använda polyester för lagning av glasfiberplast som slutlack kanske?

Kommentera

Torkhjul behövs för att C&W-lacken inte ska samlas på lägsta punkten, har man ett torkhjul fördelas lacken fint över hela betet. Lv1-lacken däremot doppar man och hängs sedan upp
                    [FONT=Comic Sans MS]http://ecpcfishing.blogspot.se[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                    17 svar
                    1 110 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X