Erfarenheter kring Polyurethan lack önskas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter kring Polyurethan lack önskas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erfarenheter kring Polyurethan lack önskas

Många diskussioner kring ytlacker har jag sett. Alla har sina fördelar och nackdelar. Vilka erfarenheter har ni av enkomponents polyurethan lack (klar golvlack)pris runt 300 pix/liter? Känns lite dyrt att köpa och misslyckas totalt..
    All gäddwobbler blir ju, förr eller senare, genombitna av gäddtänder, det är OK om man har skyddat trämnet i wobblern ordentligt. Men det finns ju andra saker att tänka på, där jag vill höra Era erfarenheter:

# Hur slits wobblern av krokarna, när wobblern skräpar runt i draglådan? Endast billack (Biltemas spraylacker) håller inte för detta i längden. Man vil lju att wobblern ska hålla sig snygg länge! Håller ett-två lager polyurethan lack?

# Ett tjockt lager epoxy (araldit) fungerar ju perfekt MEN det förändrar ofta gången på wobblern, dessutom är det otrevligt att hantera och att applicera snyggt. Hur fungerar ployurethanlacken, håller ett tunnt lager bra även om gäddan gör ett litet hål i lacken? Spricker lacken? Flagar lacken?

# Gissar att jag måste grunda med en vattenburen lack för att inte lösa upp sprayfärgerna... ?

# Hur många lager lack behöver man lägga på? Blir polyurethan FÖR hårt = sprickbildningar = fult...???

Tacksam för alla erfarenheter!

I'm Homemade
    ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>¸.·´¯`·.,><((((º>

Du får nog testa dig fram. Det är ömöjligt att svara på dessa frågor på rak arm. Allt beror på vad du använder för färgsystem osv.

Det finns nog inga lacker som håller för gäddtänder hundraprocentigt!
    Hur det blir med slitaget av krokar osv beror delvis på hur bra man har lyckats med vidhäftningen. Ifall du har dålig vidhäftning på basecoat/lack så kan det börja lossna på sådana ställen där det har blivit hål. Två lager lack håller inte för gäddtänder. Då är det nästan bäst med UV-lack men det är inte direkt för hemmabruk!

Sen finns det olika polyuretnalacker, alla med olika egenskaper.
    Senast ändrad av Stizo; 2004-11-09, 15:27.

Kommentera

lacker o baser

använder du propionat baslack upplöst i aceton så funkar alla acetonbaserade billacker + Alcro´s Alcroloida Polerlack avsluta med propionatlack upplöst in thinner ex benco 14

Kommentera

Förr i världen byggde jag Windsurfing-brädor, lätta, starka och med ett ytskikt som skulle tåla en "tvättmaskinsresa" när man vurpade i en interkontinental brottsjö inne vid en strand av kantiga stenar.
        Byggmetoden därifrån borde funka då principen är den samma med en innerkropp som skall skyddas från yttre elände.

1. Epoxy för brädbygge, den är vattentåligare och klarare än vanlig epoxy. Köpes på byggplast.
        2. Emulsionsbunden glasfibermatta i lämplig denitet. Känn efter och gissa.
        3. Klipp eller riv ur glasfiberbitar som passar "runt" ämnet.
        4. Vät bitarna med epoxy och pressa ur all luft, linda dem runt wobblern (kladdigt värre)
        5. Börja fila, klippa och skära bort alla "utskott" så fort det det härdat sig segt, annars får Di slipa Dig medvetslös. Upprepa 4 och 5 en gång till.
        6. Lacka med ett tunnt lager epoxy.

Epoxy är giftigt som f_n, så använd mask och handskar. Dessutom gulnar all epoxy med tiden.

Jag skulle aldrig göra det om jag kunde köpa ngt som funkar i handeln, men prova och berätta om det blev bra.
        www.utreel.com

Kommentera

golvlack går att späda som andra 2komps lacker. Innan så använde jag mig av 2kompsfärger och behövde aldrig då lägga ett lager med skyddslack innan jag la ytfinishen. Ska se hur det reder sig mot dom lakcerna som jag ar börjat köpa nu.. annars brukar det funka med klarlack för inomhusbruk... bara o pensla över det målade betet och låt det torka för att sedan doppa i golvlack.
          Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
          712 svar
          189 060 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg anteman