tryckimpregnerat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tryckimpregnerat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tryckimpregnerat?

Nån här som testat att göra beten av tryckimpregnerat? Känns som en intressant ide´. Har själv tänkt testa men det har inte blivit av...
    Om det är en dålig idé är jag såklart nyfiken på varför. Problem med färgsläpp kanske?
    Mvh Per.

Varför arbeta med miljöfarligt avfall när det finns bättre alternativ.

Du lackar ju flertalet gånger så impregneringen är ju värdelös i sitt syfte.
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Frågan är väl om det går att komma på ett sämre materialval.

Träslaget som används är snabbväxande, därmed är det glest i ådringen och oförutsägbart att jobba med. Sen är det onödigt lätt, så viktningen är ett litet helsike. Det är även mjukt, så det håller sämre än tex ek eller bok.

Köper du det på brädgården så är det även "grönt", dvs färskt trä som proppats fullt med vätska. I princip omöjligt att jobba med. Sen krymper det 10-15% när det torkar, om det torkar. Torkar det inte är ytbehandling ett jäkelskap.

Sen är det så klart fullt med gift. Jag skulle tro att du kommer må rätt illa av att jobba fram ett bete i det materialet. Bara sågspån av tryckt mår jag dåligt av, slipdamm vill jag inte fundera på.

Så, vilken pinne som helst lär vara ett bättre val.
      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Tack för bra svar. Giftigheten är intressant, men kanske obetydlig om man jämför med andra risker som jag ibland utsätter mig för. Enligt kemikalieinspektionen mfl verkar tryckimpregnerat virke (TIV) rätt snällt för användaren, för att citera en doktor i toxikologi och genetik skall ett spädbarn kunna ta en tugga på verandan utan att exponeras på ett farligt sätt. Före 2002 innehöll det krom, arsenik mm andra godsaker, men inte längre. Sen kan man ju undra vilken miljöbelastning själva tillverkningen har, antagligen värre där.
        Jag har slängt alla mina flugbindningslacker av typen Veniard Cellire, trots att det är svårt att hitta bra ersättare, pga av det är klass A cancerogent. Jag använder fortfarande cyanacrylatlimmer ("superlim") regelbundet trots att det är rejält allergent. Jag limmar krokfästen o annat med epoxy. Har till 90% övergått till färger utan lösningsmedel, men ibland åker en färgburk fram som får det att klia i halsen och rinna i ögonen. Jag har har gjort en del försök med att vikta beten med återvunnet stål (bult/skruv etc) men använder fortfarande bly ibland (ganska giftigt både vid tillverkning, användning och i miljön). Det finns en del risker runt om kring oss när det gäller betestillverkning, och det är ju förstås bra om man kan kartlägga och värdera dem, och därefter ta en ställning kring sitt eget användande.

Tillverkningsmässigt finns en poäng med att impregnera trä, jag använde förr oftast linolja, för att då minskar behovet av skyddslackering. Finns en potentiell risk/miljöpoäng på köpet då lacker ofta är giftiga på ett eller annat sätt.
        En annan nackdel med TIV som jag insåg idag efter att ha skrivit tråden är att TIV får ett rätt grunt skydd, dvs sågar och slipar man så att man blottlägger den oimpregnerade delen så förlorar man en del av poängen.

Summa summarum så här långt för mig: den osäkra kvaliten på virket, tveksamhet om miljöbelastning i materialets "slutfas i livet" samt inte minst tillverkning, samt att impregneringskyddet inte är tillräckligt för att ersätta andra (och potentiellt miljöfarliga) skyddsmetoder gör att TIV faller bort som en materialkälla tilll träbeten. Åminstonde för mig, just nu.
        Mvh Per.

Kommentera

När du linoljeimpregnerar ett bete gör du det för att det inte ska suga vatten och svälla för då spricker betet. Tryckimpregneringen fungerar inte så, den dunstar så att trät krymper och när det utsätts för fukt så suger det vatten som en svamp och sväller igen.

Det är bara att jämföra springorna i ett trädäck på vintern och efter sommaren så ser du vad jag menar.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ok, impregnering och impregnering kan vara helt olika saker alltså....intressant lärdom! Finns andra sätt att skydda träet än linolja eller rejäl skyddslack? Förstår att det görs en del beten av lärk. Kanske även ceder, teak etc som naturligt har ett större beständighet? Andra tips på träslag/skyddsmetoder?

Kommentera

undrar om det finns ett enda träslag du kan använda som INTE suger vatten utan en skyddande lack och därmed förändrar både vikt och gång på betet under användandet....skulle tro att betestillverkarna inte väljer att lacka upprepade gånger för skojs skull... stabiliserat trä är ju ett gångbart alternativ förstås...men då är vi där med hälsorisker som vida överstiger lackandet....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Det är det sämsta virket som tryckinpregneras. För på "riktigt" virke med tät ådring tränger de inte in lika bra. Å andra sidan så behöver de inte tryckinpregneras.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  undrar om det finns ett enda träslag du kan använda som INTE suger vatten utan en skyddande lack och därmed förändrar både vikt och gång på betet under användandet....skulle tro att betestillverkarna inte väljer att lacka upprepade gånger för skojs skull... stabiliserat trä är ju ett gångbart alternativ förstås...men då är vi där med hälsorisker som vida överstiger lackandet....
                  Nej du har förstås rätt, trä är trä.... Förr använde jag mest furu och abachi till wobbler, och impregnerade ordentligt innan lackning. Det funkade jättebra så det är väl bara dumt att krångla till det. Men ibland går man och funderar över förenklingar eller förbättringar och då är det bra att ha ett nätforum att kasta ut lite frågor på. Oftast får man nyttig info och bra hjälp.

Kommentera

Ända fördelen jag kan tänka mig med tryckimpregnering skulle vara att det kan vara snyggt.
                    Funktionsmässigt är det inget att ha utan det är bättre att ha rätt virke på rätt plats och ev olja måla eller lacka.
                    Att Tryckimpregnerat virke skulle vara bättre eller tåligare är till stor del bara en myt och ett försäljningsknep som t om Timell och andra i byggmodebranchen sprider vidare.
                    Även byggmässigt har jag svårt att motivera miljöpåverkan och hälsokostnaden med tryckt virke.
                    Vanlig tryckimpregnering skyddar enbart mot röta som kan uppstå vid långvarig hög fuktighet. Tex inbyggda stolpar i en torpagrund osv. Men det skyddar inte mot svamp och mögel, vilket ju är minst lika viktigt, om inte mer. Och vid kontinuerlig väta hjälper det inte heller.
                    Bättre att låta grejerna torka mellan fisketurerna, ordna ventilation osv.
                    Mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                    712 svar
                    189 060 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman