Fiskepappa: Det som egentligen avgör allt är huruvida styrlagret går ungefär i mitten av betet. Jag har ett frästål som är mycket bra( minns inte fabrikatet, kostade inte 39 kronor) som jag kan kan låta styrlagret gå lite grann över mitten till andra sidan och det fungerar utan att betet blir skevt eller snett i fräsningen. När betet är något smalare än 20 mm låter jag skäret inte ta "fullt" ut. Enkla sjusteringar i höjdled så får man rätt resultat. Skärstålet är 9,5 mm. Tjockare beten kan behöva en större skärradie men det är alltid inte nödvändigt. Man vill ju inte att betet skall se klumpigt ut. Egentligen är det bara att testa och göra en okulär besiktning av betet. Givetvis använder jag en fräsjigg och jag har ett stort fräsbord så att jag kan säkert göra i ordning kroppen på tryggt avstånd från fräsen. Att göra iordning kroppen för nära en fritt roterande stål kan vara vanskligt. Jag har sett att en del använder vissa skydd och jag kommer att göra en uppdatering för det samtidigt som jag vill klämma in en dammsugarslang för att få bort spånen.
ps. använd sunt förnuft vid fräsning!
MVH Jari Aalto Jaraal
ps. använd sunt förnuft vid fräsning!
MVH Jari Aalto Jaraal
Ursprungligen postat av Fiskepappa
Visa inlägg

Kommentera