Oljig e-tex - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oljig e-tex

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av roach master Visa inlägg
    Jag fick lite problem när jag strök på C&W lacken första gången. Den täckte riktigt dåligt, liksom flöt undan. Jag vet inte om det var dåligt blandat eller för tunt lager, men jag gjorde precis som jag brukar göra med e-texen ok mätte väldigt exakt med sprutor så det borde inte varit fel mätt. :/
    Kör du med FW-färger? Jag har samma problem med C&W, har aldrig varit med om värre fiskögon, var helt omöjligt att undvika fiskögon faktiskt. Jag rättar mig själv, fiskögon brukar aldrig vara ett problem, men med C&W fick man fiskögon precis överallt. Mätte upp exakt 50 - 50 volymprocent, blandade i minst 5 min och rör aldrig wobblerkroppen mellan målning och lackning..........

Kommentera

Kul att så många verkar gilla lacken och stort tack till alla som hör av sig med feedback och kritik - både här på FS och direkt till mig! C&W är en helt ny typ av epoxylack utan nonylfenol och det är precis sånt här som är viktigt att veta för att lacken förhoppningsvis ska bli ännu bättre.

Ska försöka besvara några frågor och bemöta kritiken:

1. Problem med härdning - C&W har något längre härdtid än E-tex. Man kan lägga andra lagret efter 6-12 timmar beroende på temperatur i torkrummet. Efter 24 timmar kan du hantera betet, men lacken kan fortfarande upplevas som mjuk. Efter 2-3 dagar har C&W härdat till 90% och då kan du borra ur lack från skruvöglor m.m. 100% hårdhet sker när lacken är fullhärdad efter 5-6 dygn.

2. Problem med vidhäftning/fisheyes - C&W är utprovad till vattenbaserade akrylfärger och har testats mot främst Createx, Auto-Air och Faskolor färger. Några som har använt andra färger (just FW och några lösningsmedelbaserade färger) har upplevt vissa problem med fish-eyes, precis som om lacken inte fäster och vill "krypa iväg". Detta håller kemisterna på att kolla upp just nu för att se vad dom kan göra åt det. Tills vidare försvinner problemen om man:
      a) låter färgen torka minst 24 timmar innan lackering.
      b) låter lacken vila och sätta sig ca 10 min efter blandning, innan du penslar på betet.
      En annan lösning på problemet är att inte använda FW-färger, tills dom har löst detta.

Dom beten som detta har hänt på kan räddas genom att lägga ett eller två lager till utanpå det första, om du låter lacken sätta sig i 10 min efter blandning. Det går även bra att lägga E-tex eller någon annan lack utanpå C&W.

Ni som har frågor, vill ge feedback eller kritik, behöver tips eller annat - skicka ett mail till info@wolfcreeklures.com eller ring mig på 070-4328290.

Mvh,
      Anders

Kommentera

Hur fungerar C&W's epoxylack med FW fägerna idag?

Kommentera

Hej, jag har stora problem med fisheyes då jag använder C&W Lure Epoxi Wolfcreek, lacken vill inte fästa, speciellt svårt vid betets kanter. Vet någon om problemen med den oljiga envirotex lite är lösta ? Funderar på att beställa från lureparts, har det varit smidigt att handla från dem ni som gjort det?

Tack på förhand!

Mvh / Paulo

Kommentera

Ursprungligen postat av paulo Visa inlägg
            Hej, jag har stora problem med fisheyes då jag använder C&W Lure Epoxi Wolfcreek, lacken vill inte fästa, speciellt svårt vid betets kanter. Vet någon om problemen med den oljiga envirotex lite är lösta ? Funderar på att beställa från lureparts, har det varit smidigt att handla från dem ni som gjort det?

Tack på förhand!

Mvh / Paulo
            Vad kör du för färg? Kan vara den som spökar...

Kommentera

Grundar med biltema primer + vit grundfärg från biltema. Målar sen med createx.
              Får fisheyes även på de ytor som målas med createx. De gånger jag färglagt med biltema i stället för createx har det i bland fungerat utmärkt med wolfen lacken - i bland mindre bra. Tyckte det funkade så mycket bättre med envirotex lacken.....

Kommentera

Jeg har kun fått fisheyes på beten hvor jeg har brukt pearl lakk fra burk (beregnet på biler) Men annars ingen problemer. Har foresten og fått noen fisheyes når jeg har glemt å bruke hansker når jag tafsar på et bete. Fett fra fingrene gir og fisheyes...

Michael
                'dawg, mans best friend!

Kommentera

Jag använder också biltemas grundfärg samt createx.
                  Så här går jag till väga i övrigt..

Färdigt snidat bete
                  Slipar hela betet för att få bort eventuellt smuts eller fettfläckar osv, efter det har jag alltid handskar
                  Torkar av med T-röd
                  Impregnering, 2/3 lack, 1/3 T-röd
                  Butangasbrännare
                  Ett lager lack
                  Butangasbrännare
                  Grundfärg (matt sprayfärg ifrån Biltema)
                  Airbrush
                  En lätt avtorkning om betet inte lackas på en gång efter airbrushen
                  Ett lager mycket VÄL BLANDAD lack
                  Butangasbrännare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                  17 svar
                  1 148 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sadda
                  av Sadda

Arbetar...
                  X