Fanwinged Adams - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fanwinged Adams

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Att flugan snurrar som en helikopter är ingen överraskning direkt, men att de inte tål impregnering de va illa. Sen har jag alltid tyckt att hans material är tokdyrt. Pratade med honnom på mässan och sa att priset är lite högt men å andra sidan så har andra vingtillverkare liknande priser. Kanske om han sänkte priset så skulle han sälja mer.

Det är som med nattslände vingar, visst man kan göra egna genom att lacka dun o klippa till dom, men blir för mycke pill och knåp med det hela. Min mojoslända fungerar kanon utan en fin vinge som är lackad och klippt. Lösningen är nog enkelheten när det gäller alla flugor man ska inte krångla till det i onödan
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Nej, speciellt med tanke på att Json själva har börjat sälja en plast svivel för att avhjälpa tafs tvinn.

Trist detta med impregneringen. Men nu vet man ju inte om det gäller alla slags flyt medel? Eller just bara Aquel? Iof. illa nog detta i och med att det ju är en populär impregnering.

Jag säger som du. Gamla beprövade material duger gott nog. Och just Gräsand dunen som man har till E 12 och din nattis, har ju en väldigt bra färg skala / tekning förutom fördelen att dunet tål stryk bra.

Och man kan ju få fram en ännu mer accentuerad Nattslände, ving profil av detta material genom att bränna den i en ving brännare. Det är ju en arbets insats som inte just tar någon tid iaf.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-08, 10:57.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

eller ännu enklare så klipper man vingen med saxen lite snabbt. Men tror att just när den inte är kapad eller bränd så ger den lite "liv" åt flugan.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ja, det stämmer ju att kortar man ned fjäder spetsarna med någon metod. Så borde följden bli det du säger. Men sedan så tror jag att just i fråga om Nattslände vingar, så har rörligheten inte så där väldigt stor betydelse egentligen. Det är ju mer en "profil fluga". Där siluetten, nog är viktigare än vingens rörlighet skulle jag tro?

Annat är det om man ger sig till att korta en cdc vinge. Där vill man ju gärna ta tillvara på denna fjäders stora rörlighet.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-09, 09:14.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
          X