Kompletta Flugbindningsset. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kompletta Flugbindningsset.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kompletta Flugbindningsset.

Hej! Hade tänkt och börja binda flugor och jag undrar om ni har nått förslag om utrustning. Det ska hällst vara kompletta set men kan även tänka mig och plocka ihop.

Tack på förhand/Andreas

jag köpte ett set när jag började binda flugor. Tror det kostade 500 kr. Då ingick alla verktyg + ett städ och material. MEn en del av materialet var inte till mycket nytta.
    Så här efteråt ångrade att jag inte köpte sakerna styckevis. Ett enkelt städ kostar inte mycket och så mycket material behöver man inte i början. En fluga som många börjat sin bindar karriär med är red tag. En bra och enkel fluga.
    Så jag skulle köpt sakerna styckevis och lite material för att binda lätt flugor i början. Sedan är det bara komplettera med mer material när du har blivit bättre.

Kommentera

Ok, jag har kollat på ett set från adexa och darts flugbindningsportfölj. Nån som har nåra erfarenheter av dessa? det ska kosta runt 500-600.

Kommentera

Köp inte ett nybörkarsett od.

Satsa på ett bra städ och sax, lim, etc, köp sen enbart material som behövs för just de flugor du tänker binda. Annars blir det bara en massa skit som du inte har nån användning i h*tte för.
        Jag tycker att det är skönt att enbart ha material som passar de flugor jag ämnar binda. Blir liksom ordning och reda då.

Och tänk på att satsa på ett städ som går att rotera medan du binder,annars lär du byta ganska kvickt.
        Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Om du nödvändigtsvis ska köpa en sats, vilket jag likt ovanstående avråder ifrån, så är LB flugfiskes http://www.lbflugfiske.se den som är bäst. Någon av fiskeblaskorna hade ett test häromåret och det var deras prestigeset http://www.lbflugfiske.se/ssats.htm som gick solklart segrande ur testet, men så kostar det också 1295kr. Vill man ha kvalite så kostar det. Sämst i testet var föga förvånande Berras för 199kr, helt bortkastade pengar! Såg att du bor i Södertälje, titta förbi Fiskarnas i Götgatsbacken (hållplats Slussen) nästa gång du är i Stockholm. Kunnig personal och troligen stans bästa flugfiskeutbud.

Kommentera

håller med maryland, nästan. Jag tycker itne du bevhöer satsa på ett roterande städ, då dessa kostar en slant. Tänk igenom vilka flugor du vill binda eller situationer/fiskar som du tänker på och så be affären sätta ihop ett sett. Då får du material till precis det fisket du tänker bedriva.

Jag köpte ett sett som ung och nu 10 år senare börjar det bli dags att upgradera.

Kommentera

Jag rekommenderar dig inte att köpa ett färdigt set. Jag köpte ett sådant och har material som jag aldrig kommer ha någon nytta för. Det är mycket bättre att satsa på ett hyffsat städ och en bra flugbindningsbok och köpa det material till dom flugr du tänkt att binda. Jag lovar dig att detta kommer att spara massor med pengar och så slipper du vara besviken på dig själv för du låtit dig luras till att köpa ett piss set.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lynx
                Ok, jag har kollat på ett set från adexa och darts flugbindningsportfölj. Nån som har nåra erfarenheter av dessa? det ska kosta runt 500-600.
                Har en kompis som köpte en från darts. Skrattar åt honom än idag. Han har så mycket skit i den lådan ssom han aldrig kommer få någon användning för.

Kommentera

Köpte ett set från lbflugfiske, tycker att jag fick hyfsade grejjor för pengarna (städ osv).. dock så kommer du nog sakna en del material beroende på vilka flugor du vill binda men det gäller nog alla set.

Jag är nöjd med de grejjor jag fick i setet men sen är jag en glad amatör så jag har inte proffsens erfarenhet.
                  Tight lines.
                  /Andreas

Kommentera

Kan inte mer än att hålla med vissa här. Satsa på ett billigt städ med verktyg. Ta reda på vad du vill binda skaffa bok samt köp resten löst i affär. Blir billigare samt att du slipper en massa skit saker som du inte har användning för. Kom ihåg att inte lägga för mycket pengar på städet i början. Så hade jag gjort om jag får vara efterklok nu ett bra tag senare. Tips är att önska sig saker, det är ju snart jul

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    186 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...