Kompletta Flugbindningsset. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kompletta Flugbindningsset.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Darts har små bindsatser för torr.streamer,nymf och våtfluga.Där ingår material till ett antal flugor i vissa sorter.Ganska bra beskrivningar också
    Varken verktyg eller bind tråd ingår.Tycker dom har varit bra att börja med.
    Har själv inte hållt på så länge

Kommentera

Ursprungligen postat av amröjaren
      Det jag menade med städet, är att det är dumt att lägga en mindre förmögenhet på ett städ i början när det finns billiga städ så det blir pengar över till det väsentliga. Skulle man tröttna efter ett tag så har man inte spenderat allt för mycket pengar. Dock är ett bättre städ att rekommendera om man skall binda lite mer seriöst.
      Skulle i stället påstå, att ett lite dyrare städ av god modell, är skitlätt att sälja och få tillbaks merparten av satsade penningar, om man skulle krokna.

Men va f*n, den största glädjen med flugfiske, är ju just att få fisk på egna alster, ju. Tycker åtminstone jag.
      Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Skräddarsytt paket!

Jag skulle nog ringa till en firma som jag litade på, tex Sportfiskebutiken, Ingarö/Jonas och tala om vad jag har för ambitioner med flugbindningen och vad jag tänker fiska med mina flugor och hur mycket pengar jag vill satsa på detta paket. Han plockar då ihop det nödvändigaste och du får då bara det material och materiel som du har användning för och inte en massa som bara kommer att ligga och skräpa.
        Så skulle jag göra om jag var du, men nu är jag ju inte det och inte tvärtom heller så du gör som du vill!
        C&R ???
        Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

Jag har precis köpt ett komplett set med alla verktyg.

Som nybörjare kan jag säga att det är rätt skönt att slippa stå som en idiot i fiskeaffären och bli påprackad massa pryttlar man kanske behöver. Istället tar man väskan med allting i och går hem och sätter sig och provbinder massa flugor man förmodligen aldrig kommer använda. Instruktionsboken som ingick var riktigt bra även om den inte tar upp hur man binder vingar och gör hackel på ett bra sätt.

Förresten. Min första fluga (svart/silver zonker) resulterade i en vacker öring på 9 hekto på andra kastet

Kommentera

Själv började binda flugor i våras. Jag tog ett set som jag ärvde av min brorsa. Han fick det i födelsdagspresent av mig men provade bara att binda en gång sen gav han upp. :-) Så det tog jag en toppenpresent från mig till honom.

Men det jag vill säga att det material och städ som fanns med har jag fått komplettera hur mycket som helst. Det mesta av materialet var obrukbart både kvalitetsmässigt och till de flugor jag vill binda. Städet ska vi inte tala om, det funkar iofs men krokarna glider ibland. Alltså köp separat.

/cobol

Kommentera

Ursprungligen postat av Lynx
              Hej! Hade tänkt och börja binda flugor och jag undrar om ni har nått förslag om utrustning. Det ska hällst vara kompletta set men kan även tänka mig och plocka ihop.

Tack på förhand/Andreas
              Andreas! Görroligt att du ska börja utforska flugbindnings ädla konst.Mitt råd är att undvika ett billigt städ, de håller aldrig måttet. Jag har haft en del genom åren och de går sönder i käftarna. De har ofta undermålig kvalitet på stålet och med mycket ojämn precision i utformingen på praktiska funktioner. Fruktansvärt irriterande!! Sen finns det en uppsjö med verktyg och det kan vara svårt att välja men bäst är det om man kan få prova olika hos fiskekompisar som binder, affärer eller klubbar där kurser anordnas. Men det gäller samma här satsa på grejer som håller bra kvalitet, annars är det risk att frustrationen kommer som ett brev på posten. Förbrukningsmaterial kan du köpa allt eftersom, det är kanske inte så mycket pengar kan man tycka men jag vill inte veta hur mycket jag lagt ut på alla dessa smågrejer, då skulle jag förmodligen börja med korpfotboll istället. Så ett tips håll dig i början bara till det nödvändigaste, de flugorna fångar lika mycket fisk som proffsflugorna. Jag har hittat ett städ sen några år tillbaka som fungerar mycket bra och det till ett rimligt pris. Det har en mängd användbara funktioner som ex. att snurra flugan runt sin egen axel. det öppnar nya möjligheter i bindteknik med snabbare bindning och bättre kvalite med träning. Städet heter danish vice och tillverkas av danica som också tillverkar flugrullar.rekomenderas !! Det ligger 6-700 kronors läget. Hör av dig med vad du gjorde investering.
              Skanky fishi`n in the ghetto is hard but..........

Kommentera

Städ.

Jag har et Regent Vise (eller ialla fall ett liknande) Det är en hävarm man klämer ihop för att öppna städet och sen släpper för att nypa fast kroken. Fungerar klockrent. Kanske inte för de minsta krokarna men jag har använt det ned till storlek 18 utan problem.

Säljs på http://www.nordisktflugfiske.se för 380:- jag tycker det är billigt. Orginalstäded (märke minns jag inte) kostar nog över tusenlappen. Mycket städ för pengarna enligt min åsikt.

Kommentera

I FFA nr8 2003 finns en test på kompletta set, Berqvist´s "stora" var bästa proffs set.

Kommentera

Sådär ja! Fick grejer i julklapp (från sportfiskebutiken) och har redan bundit två red tag! Fast jag får inte till slutet, finns det nån vänlig själ som kan berätta lite mer ingående hur whipfinishern fungerar.

Tack på förhand / Andreas

Kommentera

Jag använder whipfinishern väldigt sällan. Brukar göra halvslag istället. Det sista halvslaget snurrar jag tvågånger innan jag lägger ögglan rätt med dubbingnålen. Sedan brukar jag låta tråden hänga kvar i trådhållaren när jag lägger på första lacklagret. När det har stelnat lite klipper jag av tråden och lackar igen. Då finns det ingen risk att tråden "kryper ur" första knuten. (svårt att förklara med ord, hoppas du förstår)

Städen som följer med i nybörjarset brukar inte vara någon höjdare. Trots allt duger de bra till att börja med. Mitt höll i drygt ett år innan jag var tvungen att köpa ett nytt. På ett år får man i alla fall klart för sig om man tycker flugbindning är kul.

Släng bara inte det gamla städet. Det är kanon att använda till annat. Själv använder jag det som en "extra hand" när jag tillverkar olika metetackel m.m.

Annars tycker jag att en första komplettering bör vara en keramisk trådhållare om det inte var med en sådan i setet. Det var ett lyft för min del i alla fall.

En bra sax är aldrig fel heller.

Lite tips från en som binder flugor, men inte flugfiskar :-)
                      Senast ändrad av pikecatcher; 2004-12-26, 08:21.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                      1 svar
                      1 314 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg SharkGirl  
                      Arbetar...
                      X