Kompletta Flugbindningsset. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kompletta Flugbindningsset.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

mm det är lätt att vara efterklok. jag får också lov att vara det nu eftersom jag ångrar mig att jag köpte ett set i början....men man visste ju inte bättre då när man va nybörjare

Kommentera

Något du kan lägga pengar på är en keramisk trådrullehållare och en bra sax. Lägg mindre pengar på indiska nackar .

Kommentera

Ursprungligen postat av Pred_Ce
        Något du kan lägga pengar på är en keramisk trådrullehållare och en bra sax. Lägg mindre pengar på indiska nackar .
        Håller med dig delvis. Men ska han binda torrflugor är det MYCKET bättre att satsa på fina nackar some Metz osv. Då dessa har tätare och styvare fibrer än dom billiga nackarna. Men som nybörjare passar dom billigare nackarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av amröjaren
          Kan inte mer än att hålla med vissa här. Satsa på ett billigt städ med verktyg. Ta reda på vad du vill binda skaffa bok samt köp resten löst i affär. Blir billigare samt att du slipper en massa skit saker som du inte har användning för. Kom ihåg att inte lägga för mycket pengar på städet i början. Så hade jag gjort om jag får vara efterklok nu ett bra tag senare. Tips är att önska sig saker, det är ju snart jul
          Om man tänker satsa på att binda någorlunda seriöst så varför ska man börja med ett billigt städ om man förmodligen ändå kommer att skaffa ett bättre ganska snart? Ett bra städ är ju det viktigaste av allt.

Sen finns det pryttlar som är totalt onödiga. Jag menar vad fasen spelar det för roll om trådrullehållaren har keramiskt inlägg eller inte. Skona tråden?? Det är ju skrattretande. Blir flugan bättre och snyggare för att saxen eller dubbingnålen är förgylld? Tror du fisken bryr sig?
          Ifrågasätt gärna handlarna när dom försöker kränga på dig saker.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silver Doctor
            Håller med dig delvis. Men ska han binda torrflugor är det MYCKET bättre att satsa på fina nackar some Metz osv. Då dessa har tätare och styvare fibrer än dom billiga nackarna. Men som nybörjare passar dom billigare nackarna.
            Jag menade att det är dumt att lägga pengar på indiska skitnackar.

Been there, done that, not doing it tomorrow.

Metz eller ännu hellre Whiting kostar en del men de finns som "combos" med delade nackar i två färger och är värda sina pengar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sebastian
              Om man tänker satsa på att binda någorlunda seriöst så varför ska man börja med ett billigt städ om man förmodligen ändå kommer att skaffa ett bättre ganska snart? Ett bra städ är ju det viktigaste av allt.

Sen finns det pryttlar som är totalt onödiga. Jag menar vad fasen spelar det för roll om trådrullehållaren har keramiskt inlägg eller inte. Skona tråden?? Det är ju skrattretande. Blir flugan bättre och snyggare för att saxen eller dubbingnålen är förgylld? Tror du fisken bryr sig?
              Ifrågasätt gärna handlarna när dom försöker kränga på dig saker.
              Håller med att städet är viktigt men lika viktiga är verktygen. Ja, keramiken skonar tråden. Binder du ex. vingar på en torrfluga och vill att de ska sitta så drar du åt för att inte de ska snurra. Keramiken ger en minskad friktion och förhoppningsvis slipper man svära över att tråden dragits av. En keramisk hållare får man för strax under hundringen så det är inga enorma summor som det handlar om. Likaså när det gäller saxen, och här pratar jag inte om guldplätterat, utan kvallitet. Det är viktigt att ha en sax som klipper av där man vill och inte bara viker materialet och att det "kanske" går av. Inte heller här någon astronomisk summa för att få en bra sax. Kan egentligen lägga till whipfinishern också. Vem har inte haft sönder/nött ut en billig indisk?

Kommentera

Beroende på vad han ska binda så kan han nog välja en indisk nacke. En fin nacke kostar ju lika mycket som han tänkt lägga på hela settet. Jag har flera billiga indiska nackar och de räcker ofta aldeles utmärkt. Kanske inte till torrisar men till våtflugor och streamers.

Jag har samma verktyg som ingick i mitt sett som jag köpte för 10 år sedan och allt, förrutom städet is still going strong. Det är utbytt mot ett annat indiskt piss-städ för 120kr men det fungerar. Nu börjat det bli dags att byta ut trådrullehållaren och då till en keramisk sådan.. har hittat en som verkar bra på lb-flugfiske. Städet behöver också bytas ut men jag sparar mina pengar till ett HMH-städ.

Kommentera

Det jag menade med städet, är att det är dumt att lägga en mindre förmögenhet på ett städ i början när det finns billiga städ så det blir pengar över till det väsentliga. Skulle man tröttna efter ett tag så har man inte spenderat allt för mycket pengar. Dock är ett bättre städ att rekommendera om man skall binda lite mer seriöst.

Kommentera

Nåja, det finns ju billiga rotationsstäd ex det indiska Supreme Vice a´250:-.
                    Har bundit några av mina finaste klassiska laxflugor samt små fjädermygg på detta städ, utan större problem.

Men... men, känslan med städet, är ju lite som känslan med spö/rulle vid fisket. Kvallitet ger ökad förnöjsamhet, det är bara så.
                    Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Håller med Pred Ce att en bra sax och trådrullehållare är det viktigaste när det gäller utrustningen…
                      Bindstäd tycker inte jag spelar så stor roll. Binder själv med ett indiskt städ som dock inte är lika gammalt som Yoxlers, nämligen bara 9 år. Den håller fast kroken med nöd och näppe. Men jag har utvecklat en indisk_ billig _skitstädsteknik där jag håller krocken med fingrarna, så det går ju alldeles utmärkt att binda med skitstädet några år till… Kan även säga att jag har bundit med städ som man kan vrida och snurra åt alla möjliga håll och som kostar flera tusen kronor, men jag kan inte säga att flugorna blir flera tusen gånger bättre för det. Hellre lägga 2000 spänn på bra material än 2000 på ett städ enligt min mening. Wipfinishknuten kan man lära sig göra med händerna så slipper man slösa pengar på en sån + en sak mindre att tappa bort.
                      Sen kan man gå till biblioteket och kolla om det finns några bra böcker att låna om flugbindning, samt att det finns massa sidor om flugbindning på nätet också.

J.E/ som tycker det är roligare med mycket material och ett billigt skitstäd än att ha ett fint snurrstäd utan något vettigt material.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X