Börja binda Nymfer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja binda Nymfer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sv: Börja binda Nymfer

Hacklet som oftast används är tuppnacke eller tuppsadel till torrisar. Rackelhanen är helt gjord i polygarn. Och "vingen" på klinkhammern är också polygarn. Dubbingmaterial som är vanligt är flyrite många färger och bra pris. Vill du ha dubbning från djur är bäver bra. Lite dyrare då.

Kommentera

Fly Rite och CDC, är nog de vanligaste dubbing materialen skulle jag tro?

Poly garn, är det man i allmänhet binder moderna torrfluge vingar av till klinkhammers t.ex. Och är ju det material som används när man binder Rackelhanen också.

Tupp hackle av "torrfluge kvalitet" = Metz och Whiting nackar. Vilket även säljs som halva nackar. Metz #3 och Whiting Bronce kvaliteterna duger gott om du inte ska binda väldigt små flugor = mindre än #20?

Du kommer långt på bas färgerna : Brun, grizzly ( svart / vit bandade ) Och svart. Men du bör senare komplettera dem med en golden olive och blue dun = blå / grå också.

Edit. Såg sedan att du philipo hann före med svaret.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-03, 20:25.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar bägge för informationen.
        Jag flyger ned till Halmstad imorrn, tredje veckan jag är där på kurs. Satt och kikade bindningsmaterial på wittlock.se, när jag upptäcker att deras affär ligger i just Halmstad så har tänkt att slinka in där någon eftermiddag. Roligare det än beställa saker på internet, får man kanske nå kaffe också.

Kommentera

Ska man handla av Wittlock? Då ska man göra som du och besöka dem personligen. Deras leveranser via nät beställningar kan det bli både si och så med tyvärr.

När du köper poly garn? Köp då i insekts färgerna. Dvs. Brun, mörk och ljus grönt, grått och svart. Och så vitt och gult till vingar.

Edit. Creme eller tan ( beige / brunt ) sådant garn är inte dumt att ha heller.
          Funkar bra till bakkroppar till Nattslände puppor b.la.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-03, 23:52.

Kommentera

Sv: Börja binda Nymfer

Jag handlade från wittlock och tyckte leveransen tog lång tid. Ringde dem och frågade om dem hade skickat och då så dem "ja", så jag väntade ett tag men fick inget. Så jag ringde igen och då fick jag prata med en sommar vikarie, och han sa att beställningen låg kvar där. Han såg till att det blev skickat iallafall. Efter det handlar jag inte från deras webbshop.

Kommentera

okej tack för informationen om nätshop. Har inte handlat något i flugbindningsväg från internet och vet inte vilka sidor som är att föredra.
              Tack göran jag ska nog inhandla lite polygarn mm.

Kommentera

Flugbindning.com är bra. Liksom Mistpool, Westforkfly.se och Uffes fiske och flugor.

De butikerna har jag bara goda erfarenheter av. Flugbindning.com och Mistpool har dock de största sortimenten. De andra butikerna kan plocka hem det som du vill ha om de inte har det i lager tämligen omgående.

Kund servicen, är utmärkt från alla dessa butiker. De tar inga över priser heller.

Varsågod.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-02-04, 13:04.

Kommentera

Haröre nymfen med en guldskalle och tjokt dubbad kropp och ribbad med guldtinsel eller guldvajer ska va bra. Kolla på Ds flugfiske.se de har många bra vidijormed bra flugmönster.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X