Börja binda Nymfer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja binda Nymfer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Varför är t.ex. flyrite eller bäverdubbing bättre än t.ex. säl eller hardubbing för torrisar?

http://mistpool.com/product_info.php?products_id=339 bör väl funka med? Jock, lite OT. Vad använder du oftast för material till just torrisar? Vanligt hackelfiber?

Kommentera

Bäver dubbing, är av naturen vatten avstötande. Flyrite, är en syntet dubbing som inte tar upp vatten lika lätt som Hare och Kanin t.ex.
      Säl, är iof. bra det med till torrflugor.

Säkert inget fel på Mistpools torrfluga, dubbing dispenser heller.

Jag är en varm anhängare av foam, Hjort hår och cdc + vanligt torr fluge hackle typ Metz och Whiting. Men Bäver dubbingen är ju ett juste kompliment i min bok. Quill av Påfågel herl förekommer ibland när jag vill ha tunna, ledade kroppar också.

Grayling dreams, har fixat fram färdiga sådana om man inte vill hålla på att sudda herlet "mot hårs" med ett mjukt suddgummi? Grayling Dreams quill finns i flera färger dessutom:

EDIT. Till torrfluge vingar, använder jag Veniards, Parashute Strike Antron. Gult och vitt räcker.
      Litet styvare än vanligt antron garn och impregnerat med Water shred.

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-19, 21:06.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

oj, menade vad du brukade använda för material till stjärtarna på torrisar ?

Kommentera

O.k. vi snackade om varandra verkade det.

Oftast tupp hackle strån. Eller dessa till dagsländor: http://stip.se/ulfsflugor/index.php?...roducts_id=345

Starka och bra stjärt spröt. Bruna och ( mörk ) oliv är de jag använder.

Kommentera

Blev 2st big burre storlek 14, samt en grå med svart skalle som jag tänkte se hur den fungerar.
            Sen blev det 4 st puppa foam som jag är nöjd med.
            Sen fick jag högmod och försökte göra en superpuppa.. det gick väl sådär hehe.
            Roligt att ha kommit igång och gjort några enkla nymfer som jag kan använda, tackar så mycket för hjälpen.

Kommentera

Trevligt!

Då har du iaf. kommit igång med nymferna som sagt. Och det går ganska fort att få snits på dem ska du se.

Kommentera

Ursprungligen postat av per-eric Visa inlägg
                Blev 2st big burre storlek 14, samt en grå med svart skalle som jag tänkte se hur den fungerar.
                Sen blev det 4 st puppa foam som jag är nöjd med.
                Sen fick jag högmod och försökte göra en superpuppa.. det gick väl sådär hehe.
                Roligt att ha kommit igång och gjort några enkla nymfer som jag kan använda, tackar så mycket för hjälpen.
                Vill du ha lite mer inspiritation kan du alltid googla efter, sandslända, simslända, vasslända, forsslända och åslända. Dessa är det 5 stora grupperna vi har i sverige när det gäller dagsländor och dessa lever i vattnet som nymfer. Kan vara lite kul att veta vart man ska fiska med vad och när. Visst bryr sig inte fisken om detta, men kommer man till selektiv fisk är kanske inte mönstret det mest avgörande utan storleken och färgen. Det är då det kan vara bra och veta lite om dessa nymfer.

Superpuppan kan fiskas som både våt och torr, men använder du hönshackel blir den sjunkande/våt. Hacklet bör göras av tuppnacke för att dessa hackel fibrer är styvare och bär flugan bättre på ytan.

Ska du köpa mer foam i framtiden köp det från panduro, kallas dekorgummi hos dom. Då får du ett helt A ark för en strunt summa, jämfört med vad de tar i fiskeredskapsbutikerna
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ikväll blev det 4st haröra med spröt och svans, två stycken i storlek 12, en 14 samt en 16. Fullt nöjd med dom.
                  Blev också en skalbagge foam samt en Johan Klingbergs Flosslarven.

Har tänkt börja kika på några torrisar som inte är allt för besvärliga.
                  Men hittills måste jag säga att jag är positivt överraskad över hur pass enkelt det har gått ändå. Men är såklart fortsatt ödmjuk till uppgiften.

Kommentera

Trevligt. När man väl har nött in grund handgreppen så brukar det lossna för en. Sedan skadar det ju inte med litet händighet och konsnärliga anlag heller.

Red Tag, är en bra fluga att börja med. Super puppan, är inte knepig heller liksom E 12. "Bra att ha flugor" allihop.

Super puppor med gul bakkropp, svart bröst och hackle + sådana med med creme' eller tan bakkropp och brunt bröst ( Påfågel herl t.ex.) + brunt hackle är de bästa färgerna. Och i storlek 12 och 14.

Kommentera

Vad är det för hackle som är vanligast att binda torrflugor på?
                      Undrar också vilket slags dubbing man vill ha till torrflugor?
                      Vilket material till vingar, tänker främst på rackelhane eller klinkhammer. De jag ser på filmer ser ut att vara något konstgjort men det känns ju inte riktigt rätt att använda.

Jag har nu även gjort lite fjädermyggslarver, enkelt men roligt.
                      Har inget rött att binda in men målade tinslet rött innan jag lackade.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                      1 svar
                      1 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg SharkGirl  
                      Arbetar...
                      X