Börja binda Nymfer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja binda Nymfer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Börja binda Nymfer

Hej jag har nu bestämt mig för att själv börja binda egna flugor.

Jag har ett femhundratal torrflugor men mycket färre nymfer så därför hade jag tänkt börja i den ändan. Nymfer bör ju även vara lättare att binda så jag tror jag gör rätt i att börja med det.

Jag har två butiker i närområdet jag kan handla från, tänkte börja med något nybörjarstäd men jag skulle behöva lite hjälp med vad man behöver för material samt krokar för de vanligaste enklaste nymferna. Första målen är några Burre, Haröra guldskalle och inte. Tänkte sikta på storlek 10-14 i början.

Alltså, vad behöver jag i trådväg osv. för att få det att likna nymfer?

Jag tror att Jock Scott håller redan med att skriva en lista till dig, och han är bättre än alla andra på det.
    En litet tips, börja med store krokar t.ex 8-6 å öva på de du kan binda montana eller black martine(Jock kommer med listan) och lära dig olika tekniker först.
    Det är lättare och likas med store flugor i början.

Kommentera

krokar, tråd 0/8 brun, guldskallar, fasanstjärtsfjäder, hel harmask naturell, grön, svart och gul, oval guldtinsel tunn och medium

detta är materialet du behöver för att binda haröra och få med hela skaran av nymfer vi har i vattnet

Hur man binder dessa är lättast om du kikar på youtube, finns en uppsjö av varianter på guldribbad haröra, men detta mönster är min favvo

I videon använder han flat tinsel men tycker resultatet blir bättre med oval. Denna fluga följer med på alla mina fisketripper
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

.....Nu är jag igång!

"Måste nymfer"
        ---------------

Harörat : Vanlig flug krok 10, 12 , 14 och 16. Rekommenderar Daichii krokarna. Bra och billiga i 100 pack. Finns hos flugbindning.com om inte din butik har dem?

Material: Har mask, tunn, oval guld tinsel. dubbing vax och ev. dubbing snurra. Vingpenna ( ett par mm bred sektion ) från fasan höna till ving säcken om du vill lyxa till det hela litet? Ev. ett varv brunt höns eller tupp hackle som ben.

Pheasant tail nymph. Vanlig flug krok # 12, 14 och 16.

Material: Fasan Tupp, stjärt fjäder. Medium, koppar eller bly tråd till förtyngning under bröstet.

Black and Peacock spider.

Material: Vanlig flug krok # 12, 14 och 16. 1 eller 2 påfågel herl. 1 långfibrigt och mjukt, svart tupp eller höns hackle. Stråna ska vara några mm längre än flugans total längd.

Flickslände nymf.

Material: Streamer krok # 12 ( Daichii exempelvis ). gul / olive marabou. Grön färgade dun från Ripa. tunn, oval silver tinsel. En dm lång bit 0.45 nylon lina. En vattenfast och svart tuschpenna. Verktyg: En smal käftad platt tång.

Du binder in spetsen på en hel marabou fjäder som stjärt som ska sticka ut ca. 2 cm bakom kroken. bind in tunn , oval silver tinsel där du binder in stjärten. Gå fram med del gul/ oliv bind tråden ( Flugbindning.com har Grifffths bindtråd som är väldigt bra. 0/14 är lika stark som en normal 0/8 faktiskt ) Se till att du har kvar ca. 1/3 till krok ögat. Bind in en bit medium grov bly tråd här. Och tät linda den en bit bort mot krok ögat. Men ha plats kvar för hackle, och ögon bara. Tvinna marabou fjädern sakta och linda den fram till där du har bind tråden. Lås fjädern med tråden. Men klipp inte bort det som är kvar av fjädern än!

Linda tinslet i en gles spiral fram till tråden. Lås tinslet och klipp av överskottet. Gå fram med bind tråden till framför blyet. Följ efter med marabou fjädern och lås den. Nu kan du klippa bort det som är kvar.

Bind in några strån från ett grön färgad ripa dun som hackle på under sidan. en liten bunt på 5-6 strån räcker. Spetsarna på hacklet ska nudda vid krok spetsen.

Ta nu platt tången och biten 0.45 nylon lina. Sätt den längst ut i tångens käftar och bränn nylon stumpen på båda sidorna. Då får du s.k. hantel ögon. Bind in hanteln framför bröstet. lacka eller måla ögonen svarta med vattenfast tusch.

Bind in en liten tofs marabou framme vid krok ögat. Gå sedan med tråden till bakom ögonen. Vik fram tofsen mellan ögonen och lås den. Gör en avslutning med whip finish verktyget bakom ögonen.

Klart!

Danica / Vulgata nymf,

Material:

Grön bind tråd.

Streamer krok 12. Mörk och ljus grönt garn. grönt Rip dun hackle till stjärten och benen. Ett påfågel herl som du försiktigt har suddat bort allt ludd på med ett mjukt sudd gummi. Förtyngning: bly eller koppar tråd medium.

1. Bind in en tunn och ca 1 cm lång bunt Ripa fjäder strån som stjärt. På samma ställe. Bind in herlet och en bit ljus oliv grönt garn. Gå fram med bind tråden till du har ca. en 3:e del kvar av kroken till krok ögat.

2. Bind in litet metall tråd och gör en avlång "kula" av den som förtyngning och underlaget till bröstet. Lämna tillräckligt med plats framme vid krok ögat för hacklet och huvudet bara. Linda sedan det ljus gröna garnet till en kropp som sakta tjocknar bort mot bröstet. Linda sedan påfågel helet i en gles spiral som ribbing över kroppen. Lås det och klipp bort överskottet av herlet.

3. Bind in ett kort bit mörk grönt garn bakom metall tråd kulan. Fortsätt att linda det ljusa garnet över kulan. Lås det med tråden och klipp bort över skottet.

4. Bind in några Ripa strån som ben på under sidan av kroken precis framför bröstet. De stråna ska vara tillräckligt långa för att kunna nudda vid krok spetsen.

5. Vik fram det mörk gröna garnet över ovan sidan av bröstet som ving säck.

Gör klart huvudet och avsluta flugan.

Nattslände puppa. # 12, och 14 böjd krok. Kamasan B100 eller Mustad C 49 S t.ex.

1 st påfågel herl, 1 st brunt tupp eller höns hackle, creme' eller beige + mörk brunt garn. Tunnt, oval silver tinsel. Guld skalle eller koppar alt. bly tråd medium.

2. Trä på ev. guld skalle först. Gå sedan långt ned i böjen på kroken med bind tråden. Bind in i denna ordning: Det ljusa garnet, silver tinslet och sist det bruna garnet.

2. Gå fram med bind tråden tills det återstår ca. 1/3 av kroken till krok ögat. Linda på metall tråds förtyngningen om du ska använda en sådan?

3. Linda det creme' färgade garnet till en kropp som är smal längst bak på kroken och till slut blir ganska tjock vid bröstet. Linda sedan silver tinslet i en gles spiral över denna kropp. Vik till sist fram det bruna garnet så att du får en mörk rygg på kroppen. Klipp bort allt överskott. Bind in påfågel herlet precis framför kroppen.

4. Linda sedan påfågel herlet till ett ludet och rätt tjockt bröst.

5. Avsluta med ett varv brunt hackle framför bröstet. Gör huvudet och avsluta flugan.

Ang. bind tråd färger: Brun, mörk grön, gul / oliv, grå och svart är de viktiga färgerna.

Det är aldrig fel att ha 2 - 3 bind tråd hållare också.

Montana nymfen:

Streamer krok # 8 - 12.

Material: Svart medium chenille + gul eller grön dito till bröstet. Bly eller koppar tråd medium till förtygning. Svart tupp hackle och stjärt.

Black Martinez. Samma krok och storlekar som Montana nymfen.

Material: svart garn, Naturell pärl höna hackle ( dunet ) Eller Grizzly tupp hackel till stjärten och benen. Vingsäck = grön plast remsa. Medium, oval guld tinsel som ribbing.

Husmask = Nattsländans larv.

Streamer krok # 10 eller 12.

Guld skalle eller bly alt. koppar tråd under kropps materialet. Om du inte kör med skalle? en bit gul, tunn chenille också.

2 st bruna häns eller tupp hackle med ganska långa strån. Och ett dito svart. Ett av de bruna hacklen ska bli ben på Hus masken. De andra kroppen.

1. Klä kroken med ett eller 2 lager metall tråd ( Om du inte kör med guld skalle dvs.? )

2. Vid krok böjen, bind in ett brunt och ett svart tupp eller höns hackle. Gå sedan nästan fram till krok ögat ( en bit bakom guld skallen om du använder en sådan? ) Med bind tråden. Annars till ca. 5 - 6 mm bakom krok ögat.

3. Linda nu hacklen om varandra längs kroken fram till bind tråden så att du får en spräcklig borste. Klipp ned denna borste mycket ojämt och ganska kort.

4. Bind in en bit gul chenille ( Om inte guld skalle används? ) och det bruna hacklet precis framför "huset" av hackle. Linda chenillen ett par varv. Vira hacklet ett varv och sedan ett varv av hacklet framför chenillen.

5. Gör huvudet och avsluta flugan.

Fjädermygg puppa.

Böjd krok # 14, 16 och 18.

Material: Svart bind tråd, tunn koppar tråd till ribbing, ett påfågel herl. Och en liten bit tunn, 2 mm tjock, grå foam eller en ganska tjock tuss, grå DCD fjäder till gälar.
        Epoxy lim.

1. Bind in koppar tråden långt nere i krok böjen. Linda en ganska slank kropp som tjocknar litet grann längst fram från där du band in koppar tråden och tills att du har ca. en 3:e del kvar till krok ögat.

2. Ribba kroppen med koppar tråden i en gles spiral.

3. Lacka den med ett lager epoxy lim så att du får en glas artad yta som precis täcker koppar tråden.

4. Bind in foam lappen, som ska vara triangel formad och tillräckligt lång för att sticka ut några mm framför krok ögat med den breda änden framåt. Eller CDC tofsen då. Bind in herlet på samma ställe som gälarna. Gör ett litet bröst av herlet.

5. Gör huvudet och avsluta flugan.

Ja, det var mina nymf tips det.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-19, 10:39.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hehe jo jag gissade att Göran skulle hitta hit!
          Tack för tipsen alla som skrivit, mycket bra hittils!

Jag har många andra intressen och inga är särskilt billiga så jag har tänkt vara lite pengasmart här i början.
          Medan jag lär mig binda tänkte jag köra på mycket av samma färg så jag inte behöver köpa 12 olika hackel, dubbing osv.

Jag funderar på hardubbing i brun, svart, oliv och natur.
          Lite torrflugekrokar i diverse storlek.
          CDC i svart, brunt (små påsar)
          Tungstenskallar 2-3mm
          Något lämpligt hackel? (vad kan det vara?)
          Sen vet jag inte riktigt vad jag mer behöver för att komma igång.

Jag förstår att ni som suttit och bundit tusentals flugor vill vara väldigt utförliga och noggranna med era flugor men den ambitionsnivån kan jag inte starta på. Så när ni beskriver hur ni binder vissa flugor, och vilka material ni binder det med, föreslå gärna hur jag kan göra med det jag har tänkt köpa. (gena i kurvor med färger och svårighetsgrad)
          Går jag ut och köper på mig allt material som ni har liggandes hemma i en stöt kommer jag få sova på ett liggunderlag i trapphuset.

Kommentera

Varsågod. Brukar ju dyka upp som gubben i lådan så småningom.

Köp hellre en hel Har mask. Då kan du välja om du vill ha mörk eller ljusare Har dubbing? Oliv, kan du ju köpa i påse däremot.

Svart dubbing används mycket sällan.

Kolla när du köper skallarna så att de passar krok storleken du ska använda.

Brunt och svart höns hackle tycker jag. Det är mjukt och bra till nymfer. Indiska sådana nackar kostar inte mycket. Då får du ju ett bra storleks sortiment på fjädrarna också.

Div. garn i brunt, gul - grönt, mörk grönt, grått och svart. Kolla först i en garn bod om du har en i närheten? Det brukar bli billigare än att köpa motsvarande i fiske butik. Och du får mer garn per krona också. S.k. stopp garn och det ludna mohair garnet är de mest användbara.

Medium och tunn chenille, i gult, grönt och svart först och främst är alltid användbart.

Påfågel och Fasan tupp stjärt fjädrar kanske du har redan?

Har örat, Black and Peacock spider, Montana nymfen, Pheasant tail nymph och Husmasken jag beskrev + Fjädermygg puppor är ju inte knepiga att binda direkt. Och materialet är ju inga dyra eller märkvärdiga grejor heller.

Citat: Går jag ut och köper på mig allt material som ni har liggandes hemma i en stöt kommer jag få sova på ett liggunderlag i trapphuset. #
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-19, 12:52.

Kommentera

Blev ljus och oliv hardubbing hel mask va slut
              Svart och oliv tråd.
              Gul chenille.
              Brunt och svart höns hackel.
              Fasan fjäder.
              Påfågel
              Skallar 3mm som passade till krokarna 12, 14.
              Koppar tråd medium.
              Grå foam.

ska väl se om man kommer igång ikväll när tjejen far och jobbar

Kommentera

Tjecknymfer är något jag verkligen älskar att binda. En som är väldigt lätt och mycket effektiv är Johan Klingbergs Flosslarven.
                Det som behövs är blytråd, oliv floss, gummiremsa till tjecknymfer (scud back) och tunn guldtinsel (oval). Går också med koppartråd.
                "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
                https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Annars är väl tex färdiga dubbingsortiment värda att kolla på ? http://mistpool.com/index.php?cPath=23_62

Kommentera

Sådana där dubbing sortiment är bra.
                    Bäver dubbing t.ex. är det enda riktigt bra dubbing materialet för torrisar förutom CDC då.

Men för den ekonomiskt lagde, så kommer man långt på insekts, bas färgerna: Brun, mörk och ljus grön, grå och svart. Fly Rite t.ex. Som tillval: creme' och gul.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-19, 20:00.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                    1 svar
                    1 319 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg SharkGirl  
                    Arbetar...
                    X