Regnbågsfiske i november - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regnbågsfiske i november

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regnbågsfiske i november

Jag och några polare ska på fredag fiska i ett par dammar i norra Skåne/södra Småland.
    Och nu slog tanken mig:
    -Va fan sätter man i änden på tafsen i november månad?!
    Jag är inte så glad för att sätta en stor jävla rosa masken eller en röd streamer på linan men
    om det är bäst så får det väl bli så.
    Blir dock tacksam om nån vänlig själ kan komma med lite tips på andra mer naturtrogna mönster som funkar bra.
    Dock kan en Mickey Finn kanske funka? Känns som om det är lite mer klass i en sån fluga jämfört med en stor köttig maraboustreamer.

<*)))))><
    http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Hej!

Alla färg glada streamers funkar. Orange eller svart Booby är ju inte fel heller. Men även Montana nymfen, och då helst den med rött eller grönt bröst # 8 och 10 streamer krok. Pröva även Black Martinez i samma storlekar och Hökensås, Prince nymfen på # 12 streamer krok. Även svart Wooly Bugger # 8 är värd att doppa. W.B ska ju imitera en simmande igel är det tänkt.

Edit. Glömde Flickslände nymfen och Harörat....Förstås.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-11-04, 18:25.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Flugar man hela säsongen, så gäller det att ha lite att välja på även under julgran flugornas årstid
      Bifogade filer

Kommentera

Flicksländenymf kan va giftigt nån vecka till. Beror på vatten tempen.

Kommentera

Vill du köra imitations fiske så har du alla vattendjurs imitationer du kan tänka dig. På sommaren kläcks det flygfän i mängder och när det blir kallt lever dom som nymfer och larver under ytan. Så i princip kan du slänga på vilken nymf som helst bara den imiterar en insekt som finns i vattnet du fiskar i.

Som exempel en stor nymf som ska imitera en sandslända, danica/vulgata imitation dessa kan leva under ytan i 1-2 år innan de bestämmer sig för att kläckas.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Även om trådskaparen inte gillar det så brukar en färgglad streamer och booby fungerar bäst så här års..

Kommentera

Jag håller med om att det är stora streamers som fungerar bäst överlag nu, men du ska inte glömma att det faktiskt kan vara bra torrflugefiske även i november emellanåt. Får man fråga var du ska fiska någonstans? Lite lättare att hjälpa dig då.
              Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
              Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Jo det kanske är så att streamers är bäst.
                Man jag ska i alla fall först ge det ett försök med en massa nymfer och grejer.
                Här ska vi fiska: http://www.ekemolla.se/
                Det hette skogsgården innan.
                http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Kommentera

Ser trevligt och väl skött ut.

Skitfiske på dig!
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det stället känner jag inte till överhuvudtaget så kan tyvärr inte hjälpa dig något speciellt. Men som alla sagt så stora streamers, framförallt masken är flugor som fungerar mycket bra höst-vår.
                    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    186 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...