Spoonfly - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spoonfly

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Läcker fluga!

Borde vara kalas till Gäddfisket. Och en sådan fluga borde klara Gäddans tänder riktigt bra också. HÖ och Lax, blir säkert intresserade av den de med. Så skriv på du!
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Till Gäddfiske tror jag att man behöver riktiga don.
      Arbetar på dom ,när jag har resultat så kommer jag att pressentera det här.
      Men Abborre,Hö,Rb å Lax funkar dessa bra på.
      Har inga bilder på fångst,men det kommer,jag låvar.
      Bifogade filer
      Hälsar
      Anton 53
      http://www.spoonfly-skedfluga.eu/

Kommentera

Anton53: Minst sagt läckra spoonflies! Ser ut och vara effektiva saker det där.
        Hur är dom och kasta? Kan tänka mig att dom tar rätt mycket vind?
        http://www.silverbums.com

Kommentera

Visst är det de är du lagt ut på Tradera?
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Hej på er
            BeBest Ja dom ligger där.
            Karki
            jag har ett klass 7 spö och ett 10 till kust fisket tycker det går bra
            vanlig nylonlina som avslutning på tafsen med ögla .
            Man får nästan testa sig fram med varje Spoonflie,man får dom inte exakt lika
            så det kan skilja lite från fluga till fluga.Vikt,skeden och epoxyn hur den flyter ut
            Å är det nästan omöjliga fiske förhållanden,grejerna inte gör som jag vill går jag över till haspel med en Bombarda.Då är det bara att skicka ut den å veva sakta sakta med många stopp.
            Till bäckar så har jag en smalare variant på Spoonen.
            Nu börjar väntan bli odräglig tills man kommer ut igen.Va å tittade bara issörja.
            Hälsar
            Anton 53
            http://www.spoonfly-skedfluga.eu/

Kommentera

Spoonfly

Hej
              Jag får en hel del positiva reaktioner från kustfisket på havsöring i Skåne av dom som använder mina spoonflies. Framförallt funkar just nu den i orange/guld.
              Själv har jag tagit 4 st av 5 på denna fluga. Läs på min hemsida www.landintyringe.se

Kommentera

Kommentera

Ursprungligen postat av Longman Visa inlägg
                  Jag har också tänkt på lösnaglar men jag vet inte om formen är bra. Tror du att det finns såpass stora lösnaglar så jag kan köra med krokstorlek 1/0? Det kanske du inte kan svara på =)
                  Det är positivt att man kan måla naglarna till önskade färger, kanske nagellack, och sen epoxy över det.
                  Spoonfly finns inte att köpa i Sverige och det är inte många som har hört talats om den.
                  http://www.flugfiskekompaniet.se/flugor/spoonflies/71 hitta reklam för deras sida och hittade dem
                  http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Kan inte låta att få alla ta del av ett perfekt material till spoonflies. Glöm alla lösnaglar, photoshoppade presentpapper som inte håller ihop när dom blir blöta och epoxin spricker. Köp en öl eller läsk för dom som inte dricker alkohol, antalet färger på burkarna är nästan obegränsade. Färg på utsidan och blanka på insidan. Klipp ut bitar av den tunna aluminiumburken, det går lätt med en vanlig sax. Använd dock inte den fina flugbinarsaxen, ta en sax ur hushållslådan. Vill man ha en liten bit fram och bak som man kan fästa på kroken med bindtråd så klipper man bara till en liten flärp. Vill man kan man böja kroken lite med en tång så skeden får en bättre form ovanpå kroken. Ribba kroken, dubba den om så önskas eller förtyng den med lite blytråd om spoonen skall fiskas djupt eller i strömmande vatten. Fäst skeden med lite snabblim först så blir det sedan enkelt att fylla på med epoxi runt krokskaftet och upp mot skeden.

Skedarna har fördelen av att kunna böjas hur som helst och det finns en naturlig kurvatur som man kan använda om man klipper ut skedarna längs med burkens form.

Coca-Cola ger snygga rödvita spoons beroende på hur man klipper och Svart Guld ger svarta och Norrlands Guld ger guldfärgade. Fanta blir förstås orange skedar. Vill man sedan vara konstnär tror jag att det går att snygga till plåtbitarna med vattenfast tusch, lite strass eller annat smått och gott.

Fast fan vet om jag tycker att det är direkt något flugfiske man ägnar sig åt, det är mera av ett pyttelitet skeddrag i änden på en flugtafs men man är väl en för gammal och konservativ get för nymodigheter. Klart är dock att det är frågan om riktiga "killers" och dom ger åtminstone mig fisk varje gång man åker ut. Men, men torrfluga och nymf är i alla fall roligare och mera utmanande att fiska med.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X