dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lite mer blandat godis.
    Gäddtuber, en slingerbult av FishSpine, och lite öringfoder:
    varianter på March Brown (hade inget bra vingmaterial hemma, här på färgad gräsand/kricka, och en förvuxen E12-fjäder jag hittade bland flankfjädrarna, #12, blandade spiders med påfågel och rapphöna #12-16, och ett försök till cdc&foam midge #14.
    Click image for larger version

Name:	IMG_9351.jpg
Views:	1
Size:	336,9 KB
ID:	1772746Click image for larger version

Name:	IMG_9353.jpg
Size:	195,4 KB
ID:	1772747Click image for larger version

Name:	IMG_9354.jpg
Size:	165,3 KB
ID:	1772748Click image for larger version

Name:	IMG_9355.jpg
Size:	143,9 KB
ID:	1772749Click image for larger version

Name:	IMG_9352.jpg
Views:	2
Size:	270,7 KB
ID:	1772750
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Grymma flugor Troll!

Midge varianten ser klart intressant ut inför det kommande torrfluge fisket. behövs nog knappast någon torr fluge smörja på den där.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Med tanke på att det bara är krok, bindtråd, foam och cdc, så ska den baske mig flyta.
        Lite stor, lite trubbig, men det ska nog funka iaf. Den är ju rätt så allmänlik, så den funkar som husfluga mm. Jag tror på det där med indikatortussar alltså...
        Vilka storlekar gör ni era fjädermyggor i?
        Läste senaste F&T om frisörmyggan, som skulle vara #18-26...lite väl litet för mina korvfingrar tror jag... Men det är ett rätt trevligt mönster, så några ska man väl testa.

Kommentera

• Ja, den där flugan klarar ju av att imitera en hel del mörka och svarta insekter beroende på krok storlek?

Säkert en snus fin Bibio ( Hårmygga ) imitation b.la. på # 12 och #14 krok. Och även Flygmyra.

Och Fjädermyggen kan ju vara litet större på våren = #14. Jag brukar annars klara mig gott på # 16 sådana myggor och i nödfall #18 om fisken är knepig?
          Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-12, 15:55.

Kommentera

• cdc foam midgen kommer garanterat ge dig fisk har en ganska snarlik fluga storlek 16 och är det små försiktiga vak så åker den flugan på direkt och hittils har den levererat.

Ett tipps om du vill slippa kanterna på foamen, värm riktigt försiktigt. Inte med lågan utan värmestrålningen från den

Du får ta o filma gäddflugan i action sen skulle va kul o se hur den slingrar sig. Men som du skrev i andra tråden, lite väl saftigt pris om det går åt så mycke material till en enda fluga :/
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Man kan också stryka foamen försiktigt, mellan två smörpapper...såg jag nyss på Davie McPhail.
              Eller värma en stållinjal och rulla foamstavarna mot bordet, och vips så har man runt foamsnöre istället.
              Funderar dock på om man inte ska ha grå cdc istället för vit, men det ordnar sig nog. Dom här lär sätta sig i ett träd långt innan dom ser en fisk, som vanligt.

Mjo, kan försöka ta en filmsnutt. Men i så fall är jag nästan mer sugen på att se gången på mina gäddzonkers... Nåja, det kommer säkert film på dom med en vacker dag. Blir dom bra kanske jag skickar in en eller två till flugfiskefebers flugbindningstävling.

Kommentera

• Läste om den tävlingen och funderade på om man skulle skicka in några av mina cdc/latex klinkhammers med cdc vinge.....men priserna va inget jag skulle ha större nytta av så låter nog bli
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

• Vad använder ni för krok till regnbågs/abborre streamers? Jag använder cs54, attitude streamer extra och en mustad som jag inte har namnet på i huvudet

Kommentera

• Kamasan, gör bra krok. Här 100 pack streamer krok till ett riktigt bra pris:

Den här böjda varianten är snus fin till puppor och kläckare typ Klinkhammers, i fall att du behöver sådana längre fram?

Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-13, 11:22.

Kommentera

• de krokar jag använder är vanliga streamer krok och krokmed stort gap, vilken som används till vad beror på vilken fluga man binder. 100 pack jämnt om de finns

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X