dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

idag satte man sig ner o lekte lite med cdc-fjädrarna. Testflugorna vart si sådär inte nöjd men cdc är inte som foam från panduro som tål att testas och lekas med.

Click image for larger version

Name:	20120223_020.jpg
Views:	1
Size:	576,7 KB
ID:	1761954

Är lite väl generös när det gäller användandet av bindtråd. Kanske ska leta upp en ännu tunnare tråd än 8/0

Någon som vet vart man kan få tag på cdc billigt ?
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Om du köper Gordon Griffiths Sheer silk, så funkar 0/14 alldeles utmärkt. Den använder jag till 98% av mina flugor utom hjorthårs flugorna då där jag vill ha 0/6 iaf. 0/8 blir, ju annars rena repet till flugor som är från #10 och nedåt i storlek.

Man behöver ju inte nödvändigtvis köpa Marc Petitjeans CDC för att få bra dun. Hareline, tycker jag håller en fullt jämförbar kvalitet till ett betydligt trevligare pris dessutom:

Sedan finns det ju no name, stor pack förstås som är billiga. Men det är si och så med jämnheten i kvaliteten då.
      Man kan få kassera en 3:e del av innehållet i värsta fall.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-24, 16:17.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

blir och åka förbi fiske butiken i uppsala imon när man ändå är där och köpa lite mer prylar.....ska kika om de har cdc no name som man testa lite med innan man köper lite dyrare och fina fjädrar.

En annan tanke som slog mig häromdan var om man skulle binda en klinkhammer upp o ner borde den immitera en kläckt slända på ytan. Dvs hacklet på ovansidan som vanligt, några sprön bakåt och vingen ner mot krokspetsen. Då borde flugan landa rätt och stå högt i vattnet........måste testa binda en sådan sen får man se
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

För egen del blev det lite sånt här

Name:	_MG_3500.jpg
Size:	645,1 KB
ID:	1761961Click image for larger version

Name:	_MG_3563.jpg
Size:	615,8 KB
ID:	1761960
          sigpic

Kommentera

kommer nog locka till sig de större firrarna när solen börjar krypa ner. Riktigt djungeltupp på fluga nr 1 ?

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              blir och åka förbi fiske butiken i uppsala imon när man ändå är där och köpa lite mer prylar.....ska kika om de har cdc no name som man testa lite med innan man köper lite dyrare och fina fjädrar.

En annan tanke som slog mig häromdan var om man skulle binda en klinkhammer upp o ner borde den immitera en kläckt slända på ytan. Dvs hacklet på ovansidan som vanligt, några sprön bakåt och vingen ner mot krokspetsen. Då borde flugan landa rätt och stå högt i vattnet........måste testa binda en sådan sen får man se
              Vad blev det för material i dag då?

Hmm, en klinkhammer, är nog inte helt lyckad att binda upp och ned om den ska imitera en kläckande slända iaf? En sådan klinkis, ska ju doppa stjärten genom yt filmen. Men en färdig slända (dun) funkar. Men ta då en tunn trådig krok som inte gör att flugan slår runt lika lätt. När man binder en fluga på vanligt vis. Så fungerar ju krok böjen + spets etc. som en slags köl som håller flugan rätt på ytan när den landar.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-25, 19:24.

Kommentera

MÅ fiske och fritid (http://www.mafiske.se/) i uppsala hade ett rejält sortiment med flugbindar material, kan rekommenderas varmt om man har vägarna förbi, men nästa gång blir det att åka dit utan frugan och sonen. Han bara gå runt i butiken i 30min innan man fick arga blicken och en liten grabb som tappa tålamodet :-P. Gav dom tipset att lägga upp bilder på all material de har på hyllorna det skulle nog locka en hel del bindar folk dit.

Idag handlades ett prova på cdc-flugbindning från fly-dressing samt lite annat smått o gott, 500kr fattigare hade nog vart mer om man inte vart avbruten :P

Name:	20120225_002.jpg
Size:	635,9 KB
ID:	1761976

Sen det där med upp o ner klinkisen, tänkte jag att man tar lite större hackel och stjärtsprön för att få flugan att stå rätt på ytan. Förhoppningsvis så sköter vingen att den landar rätt på ytan. Får göra en test fluga o testa i badkaret =D

Kommentera

testade lite cdc-kittet med 0/17 bindtråd, vilken skillnad men jag måste nog skärpa mig när det gäller infästning av material vill altid dra extra varv för att det skall sitta fast vilket de gör nog utan dessa extra varv.

Name:	20120225_003.jpg
Size:	399,4 KB
ID:	1761978

Krok 10 och 16 nattsländor

Kommentera

Se där! Blev litet granna inhandlat iaf.

Jag kör nu mer med 5 varv tråd konstant utom när jag gör huvudet. Då blir det några varv till. Förut så lindade jag fast materialet med onödigt många varv för att försäkra mig om att det skulle göra flugan hållbar. Det blir den iof. Men blir betydligt klumpigare också.

Jo, du får experimentera dig fram med den där upp och ned vända flugan. Det är det bästa sättet att hitta rätt.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-26, 00:39.

Kommentera

Vet inte om någon har nämnt företaget mistpool.com i den här tråden, bra utbud, bra priser och fraktfritt! Efter som dom håller till i Finland så blir leveranstiden någon dag längre men är man ute i god tid funkar det kannon!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                      1 svar
                      1 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg SharkGirl  
                      Arbetar...
                      X