dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Öringar, framför allt i havet, triggar rätt rejält på uv/fluo-färger.
    Abborre och gös sägs göra detsamma, och gäddan är säkerligen inte långt efter heller.

Framför allt effektivt mulnare dagar och i gryning/skymning: relativt mycket av uv-ljuset tar sig genom molnen, och då lyser uv-reaktiva färger starkare än vanliga färger; syns bättre.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Lite mer gäddgodis på gång.
      Av de gröna så är den övre med målat huvud (promarkers på vit ull), de nedre är gjorda på den hemfärgade ullen.

Click image for larger version

Name:	IMG_9355.jpg
Views:	1
Size:	418,0 KB
ID:	1775493Click image for larger version

Name:	IMG_9356.jpg
Size:	366,3 KB
ID:	1775494

Kommentera

• Najs, riktigt fina flugor, speciellt den gröna i mitten som ler

En lite fråga: jag har sätt att många klipper ner "hakan" väldigt platt på sheephead flugorna, men ser att du håller huvet ganska så symetriskt, är det någon tanke bakom det?

Kommentera

• Njä, inte värst egentligen. Klipper lite vad som ser någorlunda snyggt ut.
          Iofs, högsmala huvuden kan få rätt skojig gång (lite åt jerkbaithållet), men dom binder å andra sidan en del luft och kan vara ett helvete att sänka också.
          Men på det hela taget: klipper oftast ca 45 grader bakåt, sen hänger slutformen lite på hur fluffig pälsen är, och hur mycket bucktailen lyckas lyfta resten av flugan.

Kommentera

• Aha, intressant. jag tror nog att jag måste ta och köpa lite fårull och testa har tyvärr inga sådana flugor i lådan

Kommentera

• Se bara till att du får rätt fårull.
              Den ska vara mjuk och fluffig, nästan som torrflugedubbing i konsistensen. Riktigt tunna strån ska det vara.
              Finns tyvärr en del påsar med lite bristande kvalitet, med grövre hår, dom är helt omöjliga att borsta ihop.
              Dvs: har du möjlighet att gå till en affär och kolla på materialet, så ta den chansen.

Kommentera

• typisk, sitter på el-ge.se och knåper ihop en beställning (dax att fylla på) men dem verkar inte ha någon får ull

Kommentera

• Finns annars på Profly, Fishline, Flugbindning.com och säkerligen fler butiker.

Kommentera

• Troll har inspererat mig att lägga upp lite av mina flugor med dock är jag låååångt ifrån hans nivå på flugor, men jag lyckas ändå få fisk på dem, så något gör man rätt

Då det ska blåsa mer än man önskar som flugfiskare nu i helgen, så tänkte jag att det skulle vara smart att binda några lite "mindre" flugor i kväll, dessa är ca 20-25cm men dem väger inte så mycket så dem går förhoppnings vis att kasta inne i marerna trotts vinden.

Click image for larger version

Name:	_ALX1638.jpg
Size:	463,8 KB
ID:	1775507Click image for larger version

Name:	_ALX1639.jpg
Size:	515,7 KB
ID:	1775508
                    Senast ändrad av Alex_ander; 2014-09-25, 23:10.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
                      Finns annars på Profly, Fishline, Flugbindning.com och säkerligen fler butiker.
                      jo, det får ta och bli en till beställning från en annnan site, tack för tipsen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X