dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av niseye Visa inlägg
    haha ja tackar! Måste säga att flugbindningsintresset har ökat stadigt. Sista halvan av förra säsongen så fiskade jag bara på eget, självklart kändes det extra bra när man fick fisk på sina kreationer.

I år har intresset ökat... märks även på kontot

Varsågod, det är dina flugor värda.

Ack ja, flugbinderi kontot är inget för någon med svaga nerver eller hjärt problem när man börjar att kolla det. Bara i dag har jag bränt ca. 800:- på 1 st. ginger Cree, Ewing nacke och en halv Metz, grizzly torrfluge sadel + några andra små grejor och ta daah! Bank kontot sjönk en del.

Men visst är det kul som fan att fånga fisk på sina egenhändigt ihop knåpade kusar.

Problemet man kan ställas inför när man berättar att man håller på att binda flugor för en oinvigd är att de kan stirra konstigt på en och undrar om man är en sadist? Och är då denna person en djurrätts aktivist också? Då gäller det att förklara sammanhanget väldigt fort innan man får en knog macka.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-08, 21:08.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• lösningen på flugbindar material problemet är CDC

Uppstarten av bindandet är inte speciellt roligt för kontot, men efter att jag började använda cdc så har jag inte behövt köpa så mycket mer prylar, de flesta nackarna och dubbingen har legat orörda ett bra tag. Enda problemet med CDC är att man har stor nytta av diverse specialverktyg som inte är gratis( speciellt marc petitjeans prylar) och att det skitar ner nått otroligt och sprider sig överallt av minsta lilla vindpusten
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Man kan ju bygga eget om man inte vill köpa petitjeans klämmor direkt.
        En pappersklämma från Akademibokhandeln, och en bit 5mm foam med några snitt i, så är man hemma.
        Man måste ju inte köpa saxen och whipfinishern för 750+300 kr...

Själv blandar jag mellan torrhackel och cdc, blir lite av varje.

Niseye:
        Om du tycker att öringmaterialet svider, vänta tills du börjar binda gäddflugor...
        Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Eller börja att binda klassiska Lax flugor. Uj! DÅ kommer det att göra ont i plånboken minsann.

Skulle aldrig drömma om att köpa Petijeans prylar utom möjligen cdc klämmorna då?
          Må vara att kvaliteten är bra på hans grejor. Men pris lapparna motsvarar den inte.
          Kan t.ex. inte se hur ett städ för 6000:- - 7000:- kan vara värt det ens om man binder tok mycket.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-09, 08:33.

Kommentera

• Kvaliteten är bra, och grejerna är uppfinningsrika och har mycket god ergonomi. Men en del saker går som inte att förbättra hur mycket som helst, så många av hans priser är ju helt koko.
            Sen få rman tänka på: han är schweizare, och i schweiz har man nästan dubbelt så hög lön som i sverige, och då har man nog en lite annan syn på pengar...

På det hela taget skulle jag säga att cdcklämmorna och städet är dom bästa prylarna.
            Och jag skulle hellre köpa ett petitjean-städ för 5000 än t ex Tiemco TMC för 2500, med tanke på det som jag ser som viktigt: ergonomin. Petitjeanstädet är fantastiskt när det gäller att kunna anpassa det för användarens fysiska format och omgivning.
            Men jag skulle hellre betala 2000 för det, det är mer rimligt sett till tillverkning, material och teknik...

Kommentera

• absolut kostar det, men det är de värt! Flugbindningen blir 100gånger roligare och bättre med bra material

Troll: haha ja, tur att man bara binder för öring & harr..... än så länge!

Kommentera

• Just you wait... :P

Kommentera

• Måste erkänna att man sneglat redan på lite gäddspön

Okej, här kommer dagens flugor, eller rättare sagt helgens flugor. Zonker muddler style.. eller rättare sagt två stycken nutcracker streamers (:

Click image for larger version

Name:	IMG_3024.jpg
Views:	1
Size:	904,2 KB
ID:	1773457

Kommentera

• Kanske läge för ett Guidline Epik Pike kit #9 eller ett Vision Pike dito då?

Kommentera

• flugfiske efter gädda är extremt roligt, man får mycke närmare kontakt med gäddan vid flugfiske jämfört med spinn. Tänk dig själv en gäddfluga som stryker under ytan och se ett gap komma upp bakom flugan i explosiv trident missil fart. Några gånger har man hoppat till när man precis ska ta upp flugan för ett nytt kast så har en snipa bestämt sig för att ta flugan intill båten, undra vad man gör när en större gädda skulle göra samma sak..............Lite samma effekt som i HAJEN när brody kastar ut bete för hajen och den visar sig för första gången
                      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X